نمایشگاه نقاشی، پوستر و عکس با موضوع حج افتتاح شد

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه هنری

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه هنری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از نمایشگاه نقاشی و پوستر «دلدادگان مشعر» و نمایشگاه عکس «میقات وصل» گفت: حج، مقوله‌ای است که از لحاظ ترکیب‌سازی در بین احکام اسلامی کم‌نظیر است و این اتفاق بزرگ نیاز دارد که بتوانیم برداشت‌هایی از آن را به وسیله ابزارهایی مانند هنر به دیگران منتقل کنیم.
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کد خبر :  ۲۶۸۷۴

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از نمایشگاه نقاشی و پوستر «دلدادگان مشعر» و نمایشگاه عکس «میقات وصل» با بیان اینکه حج به عنوان یکی از مناسک عبادی، اجتماعی، سیاسی و ... از ترکیبی از اتفاقات بسیار متعدد برخوردار است، اظهار کرد: حج، مقوله‌ای است که از لحاظ ترکیب‌سازی در بین احکام اسلامی کم‌نظیر است. هم از لحاظ فضای عبادی که در حج وجود دارد و به نوعی فاصله گرفتن از زندگی روزمره را تداعی می‌کند و همچنین اعتکاف وجودی انسان در کنار نخستین معبد بشریت و به اعتباری یکی از مناسک سیاسی و اجتماعی که مسلمانان کنار هم قرار می‌گیرند. این اتفاق بزرگ نیاز به این دارد که بتوانیم برداشت هایی از آن را به وسیله ابزارهایی مانند هنر به دیگران منتقل کنیم و این نمایشگاه نیز حرکت خوبی را در این زمینه انجام داده است.

صالحی همچنین با بازدید از نمایشگاه دیگری در حوزه هنری تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: تعبیری که امسال رهبر معظم انقلاب برای نام‌گذاری سال داشتند، حمایت از کالای ایرانی بود. در ابتدای سال که به همراه بخشی از کارگزاران نظام خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده بودیم، یکی از مسئولان تعبیر حمایت از تولید کالای ایرانی را در حضورشان به کار بردند و ایشان بلافاصله تصحیح کردند که امسال، سال حمایت از کالای ایرانی است. وقتی واژه حمایت از کالای ایرانی را استفاده می‌کنیم، این عنوان بیانگر یک چرخه و زنجیره است و این زنجیره را باید با هم جلو ببریم. این زنجیره شامل تولید، توزیع، مصرف و بخشی هم حوزه تبلیغات و فرهنگ‌سازی و خلاقیت‌هایی است که می‌تواند ما را در ترویج کالای ایرانی کمک کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در این نمایشگاه دیدم، یکی از جلوه‌های خوب حمایت از کالای ایرانی بود که بتوانیم از طریق فرهنگ و هنر فضای کالای ایرانی را در جان و روان مخاطب بنشانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نسبت حوزه فرهنگ و هنر با انقلاب مورد پرسش و توجه بود، عنوان کرد: حوزه هنری با این نگاه تاسیس شد که تعریف مجددی از نسبت انقلاب با فرهنگ و هنر ارائه کند. این تعریف شامل آنچه که انقلاب می‌تواند به فرهنگ و هنر بدهد و آنچه فرهنگ و هنر کشور می‌تواند در خدمت انقلاب قرار دهد، بود. حوزه هنری با این فلسفه وجودی شکل گرفت و در دهه‌های متوالی که این مسیر را دنبال می‌کند با این نگاه رابطه متقابلی با انقلاب اسلامی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: شاهد خدمات متنوعی از حوزه هنری در بخش‌های متنوع بوده‌ایم. در حوزه ادبیات، اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تاریخ شفاهی کشور، نمایش، سینما، موسیقی، تجسمی و همه حوزه‌های فرهنگی و هنر، حوزه هنری فعالیت‌های بسیار داشته است و دهه پنجم انقلاب اسلامی می‌تواند برای حوزه هنری آینده قوی‌تر و محکم‌تر رقم بزند.

صالحی همچنین گفت: حوزه‌های فرهنگی و هنری مختلفی که در کشور داریم می‌توانند به کمک هم بیایند و آمده‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌هایی از قبیل حوزه هنری فضاهای مختلفی در ارتباط کاری با هم داشته و دارند و می‌توانند به کمک هم بیایند. امروز هم که از نمایشگاه بازدید می کردم به نظر می‌آمد این تعامل را با یکدیگر داشته‌اند.

گفتنی‌ است، نمایشگاه نقاشی و پوستر «دلدادگان مشعر» و نمایشگاه عکس «میقات وصل» از  24 تیرماه الی 7 مردادماه سال جاری، شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، میزبان علاقه‌مندان هنرهای تجسمی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر