شجاعی‌طباطبایی: ۲ هزار و ۱۲۰ اثر از ۶۴ کشور به جشنواره ارسال شد/ قزوه: شهدای افغان سند افتخار تاریخ هستند

شجاعی‌طباطبایی: ۲ هزار و ۱۲۰ اثر از ۶۴ کشور به جشنواره ارسال شد/ قزوه: شهدای افغان سند افتخار تاریخ هستند
مراسم اختتامیه نخستین مسابقه بین‌المللی «پایان یک داعش» با حضور خانواده شهدای مدافع حرم تیپ «فاطمیون» و «زینبیون» و با حضور جمعی از مسئولان کشوری، فرهنگی و هنری و هنرمندان کشور، چهارشنبه ۱۲ خردادماه در حوزه هنری برگزار شد.
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
کد خبر :  ۲۶۰۶۶

سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر نخستین دوره مسابقه بین المللی «پایان یک داعش» در مراسم اختتامیه این مسابقه هنری، با اشاره به حضور خانواده شهدای مدافع حرم افغان در سالن، اظهار کرد: این مجلس معنوی به حضور خانواده معزم شهدای مدافع حرم فاطمیون و زینبیون مزین شده است. ما مدیون شهدا و خانواده هایشان هستیم. خدا را شکر می‌کنم در این روزها، که روزهای ضیافت الهی است، میزبان خانواده‌های شهدای مدافع حرم هستیم.

وی ادامه داد: اتفاقی که در این مسابقه در سه بخش کارتون، کاریکاتور و پوستر صورت گرفت، ادای دینی به شهدای مدافع حرم بود که جانشان را فدای مسیر حقی کردند که زمینه ساز پایان داعش بود. اگر مدافعان حرم و مدافعان تیپ‌هایی همچون فاطمیون و زینبیون نبودند، ما شرایط سختی را در منطقه شاهد بودیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خاطرنشان کرد: جرقه برگزاری مسابقه «پایان یک داعش» زمانی رخ داد که سردار سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس، در مهرماه سال 96 اعلام کردند که تا کمتر از 3 ماه دیگر، سیطره داعش به پایان می رسد و این اتفاق خیلی زودتر و ظرف 2 ماه محقق شد. از همان زمان، فراخوان مسابقه بین المللی داعش منتشر شد. البته در بخش کارتون و پوستر، مباحثی مانند حلب آزاد شد و موصل آزاد شد را هم داشتیم.

شجاعی طباطبایی همچنین گفت: در بخش کاریکاتور چهره نیز، علاوه بر پایان یک داعش، مبحث حامیان این گروهک تروریستی همچون دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو، محمدبن سعد سلمان و آنگ سان سو چی به عنوان سوژه طراحی و تصویرسازی مورد توجه هنرمندان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در این مسابقه هنرمندان 64کشور جهان حضور داشته اند، عنوان کرد: غالب این کشورها، کشورهایی از آمریکای لاتین و خاور دور مانند چین بوده‌اند. 212 نفر تنها از چین در این مسابقه شرکت کرده اند و با آنکه اغلب مسلمان نیستند، اما ندای آزادی آن‌ها را برانگیخت تا آثار بزرگی را خلق کنند. در مجموع 2 هزار و 120 اثر، شامل یک هزار و 78 کارتون، 415 کاریکاتور چهره و 636 پوستر تا پایان اسفندماه سال 96 به دبیرخانه مسابقه ارسال شد. داوری این مسابقه توسط دو تیم داوری ایرانی و خارجی برگزار شد.

این هنرمند کاریکاتوریست اظهار داشت: داوران خارجی از کشورهای برزیل و روسیه بودند. داوران ایرانی را نیز، محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی و محمدرضا دوست‌محمدی تشکیل می دادند. بخشی از داوری این اتفاق به شکل اینترنتی انجام شد و در نهایت در چند مرحله داوران ایرانی و خارجی، به اتفاق نظر درباره هنرمندان برتر رسیدند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که بانی این مسابقه گروه تجسمی مجموعه «روایت فتح» بود و جا دارد از مسعود نجابتی برای این همکاری نهایت تشکر را داشته باشم.

ما بدهکاری زیادی به شهدا داریم

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، نیز در سخنان کوتاهی با بیان اینکه ارزش این برنامه در عصر یک روز ماه رمضان، با حضور فرزندان و خانواده شهدا والا و بالا است، اظهار کرد: ما بدهکاری زیادی به شهدا داریم و شهیدان فاطمیون در ماجرای دفاع از حرم نقش برجسته ای داشتند و بسیار خالصانه جنگیدند.

وی افزود: بسیاری از شاعران کشورمان برای شهدای فاطمیون شعر گفته‌اند و این‌ها به عنوان سند افتخار در تاریخ می‌ماند. در آینده، روزهای شیرینی خواهیم داشت و این شهیدان سند همدلی هستند. وظیفه ماست که فرزندان شهدا را حمایت کنیم و در این مسیر خانم افشاریان که خود فرزند شهید مدافع حرم هستند، برای فرزندان شهدای حرم افغان کارگاه شعری در حوزه هنری برگزار کردند. ان‌شاءالله از همین بچه‌ها نویسندگان و شعرای خوبی پدید خواهد آمد.

 

گفتنی‌ است، نخستین مسابقه بین‌المللی «پایان یک داعش» با معرفی برگزیدگان خود و  با حضور جمع کثیری از خانواده شهدای تیپ فاطمیون و زینبیون و با حضور چهره‌های فرهنگی، هنری کشور، شنبه ۱۲ خردادماه در حوزه هنری به کار خود پایان داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر