پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد برگزیدگان خود را شناخت/زارعی: همایش "تئاتر خرداد" به دنبال معرفی اندیشه های امام خمینی (ره) در جهان است

پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد برگزیدگان خود را شناخت/زارعی: همایش
پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با معرفی برگزیدگان خود به کار خود پایان داد.
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
کد خبر :  ۲۶۰۴۳

به گزارش سایت صحنه؛ مراسم اختتامیه پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد 12 خرداد ماه با حضور شخصیت هایی از جمله حجت الاسلام سیدحسن خمینی، آیت الله شیخعلی طرفی، آیت الله موسوی خوئینی ها، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، توحید معصومی مدیر امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، احمدرضا درویش، غلامرضا موسوی، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی، عبدالرضا اکبری، سیدمجتبی حسینی، جعفر دهقان، مسعود اطیابی، خیراله تقیانی پور، مهدی شفیعی، شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی کشور، حمید نیلی، پیمان شریعتی، امیر نصیربیگی و جمع کثیری از هنرمندان سینما و تلویزیون و تئاتر در حسینیه جماران برگزار شد.

سیدجواد هاشمی اجرای این مراسم را برعهده داشت. در ابتدای این مراسم رحیم عدنانی به اجرای آواز ایرانی بصورت بداعه پرداخت که مورد توجه و استقبال حضار قرار گرفت.

*زارعی: همایش تئاتر مردمی خرداد به دنبال معرفی اندیشه های امام در جهان است

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ابتدای مراسم سخنرانی کرد و گفت: حوزه هنری سازمان تبلیعات اسلامی یک نهاد انقلابی است و وظیفه حوزه هنری است که درباره موصوعاتی همچون اندیشه ها، راه امام، 8 سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آثاری را تولید کند.

وی با بیان اینکه جای برگزاری پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد در کشور خالی بود افزود: چون احساس کردیم در حوزه تئاتر برای امام (ره) کاری انجام ندادیم به برگزاری این همایش اقدام کردیم.

زارعی اضافه کرد: حدود 5 سالی است که این حرکت جدید را آغاز کردیم تا انقلاب اسلامی را به جهان معرفی کنیم. هنرمندان تئاتر خیابانی دعوت ما را برای این همایش لبیک گفتند و دست یاری به سوی همه دستگاه‌های فرهنگی کشور دراز کردیم که هم‌افزایی صورت گیرد و این همایش به اهداف خود برسدکه در این راستا جا دارد که از غلامعلی اصغریان معاونت فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(س) تشکر کنم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: در حال حاضر تئاتر ایران در کشورهای مختلف و در جشنواره های متنوع صاحب جوایز متفاوتی است که امیدوارم تئاتر ایران در مرزها و کشورهای دیگر آرمانهای امام (ره) را معرفی کنیم. یکی از راه هایی که انقلاب را می‌شود به جهان صادر کرد ، تئاتر است. تئاتر جمهوری اسلامی می‌تواند اهداف انقلاب را  به آن سوی مرزها صادر کند.

وی با اشاره به اینکه چشم انداز بزرگی برای این همایش درنظر گرفتیم، تصریح کرد: قصد داریم تا همایش خرداد به همایش تئاتر انقلاب در ایران نهادینه شود.

زارعی یادآورشد: جوانان و جوانانی پا به عرصه وجود گذاشتند که اندیشه ها، آرمانها و راه امام خمینی(ره) را ندیده اند که با برگزاری این همایش قصد داریم تا جوانان با این اهداف آشنا شوند.

به گفته این هنرمند، امسال بخش پرده خوانی و نقالی را اضافه کردیم و هدفمان این است که بخش صحنه ای را در سالهای آینده پرقدرتر و با کیفیت تر اجرا کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که با رهنمودهای شما بزرگواران راه امام (ره) را در عرصه هنرهای نمایشی ادامه دهیم.

 

*سیدحسن خمینی: انقلاب اسلامی یک هنر بزرگ است

در ادامه مراسم حجت الاسلام سیدحسن خمینی گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کار بسیار ارزشمندی را در برگزاری همایش تئاتر مردمی خرداد انجام داده که انشاالله وزارت ارشاد نیز در این کار همواره حامی و پشتوانه هنر تئاتر باشد.

وی افزود: تنیدن هنر در کالبد انقلاب نیز خود یک هنر بوده است. انقلاب یک هنر بزرگ بوده و دلهای مردم را با یکدیگر وصل کرد و یک ملت ساخته شد.

حجت الاسلام خمینی اضافه کرد: یک هنرمند در معرض باران طبیعی قرار دارد که در لاله‌زار روح او گل می‌روید، جان هنرمند تلخکامی دارد اما هنرمند تلخی‌ها را می‌گیرد و گل می‌پروراند.

وی افزود: دو نقطه تاریخ انسان را قابل افتخار می‌کند یکی پیامبران و دیگری هنرمندان هستند به این معنا که هنرمندان در طول تاریخ روح انسان‌ها را تلطیف کردند و اگر نهاد هنرمند آزرده خاطر شود تأثیر بزرگی بر زندگی انسان‌ها گذاشته می شود.

نوه امام خمینی (ره) در ادامه سخنان خود به تفاوت علم و هنر پرداخت و گفت: علم تجزیه مرکبات عالم است. فیزیکدان و شیمیدان در بررسی موجودات آنان را تجزیه و تحلیل می‌کند و زیر ذره‌بین می برد تا آن موجود را عمیق‌تر بررسی کند اما هنر اجزا را تلطیف می‌کند تا اثری زیبا خلق شود.

وی گفت: تک تک کلمات زیبا نیستند اما در کنار هم قرار می‌گیرند کلامی می‌آفرینند که جان و روح آدمی را تکان می‌دهد. تک تک کلمات بار معنایی ندارد اما زمانی که با یکدیگر ترکیب شود هنر تولید می‌کند. هنر روحش وحدت و علم روحش کثرت است.

حجت‌‌الاسلام خمینی ادامه داد:‌ ایجاد وحدت، کار هنرمند است، هنرمند به خاطر این هنرمند است که متفرقات را واحد می‌کند، نقطه زیاد است اما خطاط آن را در کنار هم می‌نشاند و زیبا می‌کند، موسیقی همه‌اش ترکیب است و چگونگی ترکیب یکی را هنرمند می‌سازد. اگر بپذیریم که هنر تجزیه‌ها را ترکیب می‌کند و وحدت درست می‌کند این هنرمند است که وحدت را ایجاد می‌کند. هنرمند فردی است که در مسیر ترکیب قرار می‌گیرد و هنرمندی اگر اینگونه است انقلاب یک هنر بود و امام خمینی(ره) دل‌ها را به هم نزدیک کرد و هنرمند بزرگی بود، او نه آواها و رنگ‌ها بلکه دل‌ها را یکی کرد.

 

وی افزود: قرآن تعبیری در مورد پیامبر (ص) دارد که اگر بداخلاق بودی مردم رهایت می‌کردند، قرآن پیامبری که اسوه حسنه است را اینچنین مورد خطاب قرار می‌دهد. انقلاب یک هنر بزرگی بود که تشتت‌ها را وحدت یافته کرد و همه نسبت به هم مهربان شدند به تعبیر امام همه با هم شدند یا به قول شاعر چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم خانه‌اش ویران باد».

وی با بیان اینکه ما ماندیم به دلیل آنکه در دنیای پرآشوب فعلی دشمن کم نداریم و البته فراز و فرودهایی هم داشته‌ایم، افزود: وظیفه ما این است هنری که این مجموعه را پدید آورد حفظ کنیم و در مسیر آن گام برداریم و آنچه ما را در برابر دشمن و از گردنه‌ها عبور داده است، این بود که همه ما بودیم و پاره پاره نشدیم.

حجت‌الاسلام خمینی خاطر نشان کرد: انقلاب با هنر عجین است چون با وحدت عجین است. هنرمندان که در تندباد حوادث جان‌ها را لطیف کرده اند و گل رویاندند، ما نیز باید مانند هنرمندان گل برویانیم. هنر در رشته‌های مختلف کار بزرگی کرده است و جا دارد به سهم خودم از هنرمندان تشکر کنم هنر با آزادی توأم است و روح هنرمند در تلاطم آزادی تولید هنر می‌کند و دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد نیز باید به این امر اهتمام داشته باشند.

به گفته حجت الاسلام خمینی؛ انقلاب یک هنر بود که دلهای مردم را به هم نزدیک و وحدت ایجاد کرد که در این راستا امام خمینی (ره) هنرمند بزرگی بود که توانست دلها را یکی کند.اگر امرز می‌گوییم که به هنر نیازمندیم به این معناست که به وحدت احتیاج داریم و هنرمند در ایجاد این وحدت مصونیت دارد.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی اضافه کرد: اینکه از اقصارنقاط کشور این کار بزرگ را انجام دادند بسیار سپاسگزارم و امیدوارم که تئاتر خیابانی و هنر تئاتر روز به روز موفق تر باشد.

 

 

در ادامه مراسم با حضور آیت الله سیدحسن خمینیٰ؛ سیدعباس صالحی؛ کوروش زارعی؛ شهرام کرمی؛ محسن مومنی شریف؛ عبدالرضا اکبری و جعفر دهقان از برگزیدگان پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی در بخش های مختلف با اهدای لوح تقدی و جوایز نقدی تقدیر بعمل آمد که به شرح ذیل اعلام شدند.

دبیرخانه همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از سه کارگردان بخش صحنه ای تقدیر بعمل آورد:

*بخش صحنه ای

نمایش «اسماعیل» به کارگردانی شهرام سلطانی از استان مرکزی

نمایش «این ره که می روی» به کارگردانی محمد هاشم زاده از اصفهان

نمایش «مثل خواب مثل رویا» به کارگردانی محمد قاسمی از تهران

 

*برگزیدگان بخش موسیقی تئاتر خیابانی

هیأت داوران با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی از آهنگساز نمایش «چهل سالگی» احمد الفتی و مجید رهبری از استان گیلان تقدیر بعمل آورد.

تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آهنگسازان نمایش «مأموریت ویژه» محمد نادری و بهشاد صفایی از استان اصفهان اهدا شد.

 

*بخش طراحی و فضاسازی

هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحان نمایش را به مجتبی خلیلی و آدینه رحیم نژاد برای نمایش «مأموریت ویژه» از استان اصفهان اهدا کرد.

تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به مهران سیف پور برای نمایش «دریابان» رسید.

 

*بخش طرح و ایده

هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی را مشترکا به حیدر رضایی طراح ایده نمایش «مأموریت ویژه» از استان اصفهان و مسعود براهیمی برای نمایش «11 بهمن 57» اهدا کردند.

جایزه برگزیده این بخش نیز شامل تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعید خیرالهی طراح ایده نمایش «تجدیدی شهریور» اهدا شد.

 

*کارگردانی

هیأت داوران در این بخش دو نمایش را شایسته تقدیر دانست و لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش کارگردانی به نمایش های «تجدیدی شهریور» سعید خیرالهی و «مأموریت ویژه» مجتبی خلیلی اهدا شد.

جایزه ویژه کارگردانی نیز شامل تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به کارگردان نمایش «دریابان» علی محمد رادمنش از استان کرمان تعلق گرفت.

 

*بازیگری زن

رتبه سوم بازیگری شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهتاب زند برای نمایش «700 ثانیه از خرداد خونین» اهدا شد.

رتبه دوم بازیگری شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مرجان قاسمی برای نمایش «برندگان جام» تعلق گرفت.

تندیس همایش و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فاطمه رادمنش برای نمایش «دریابان» اهدا شد.

 

*بازیگری مرد

بازیگری سوم با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مالک آبسالان برای نمایش «دوران رنسانس آزاد» اهدا شد.

بازیگری دوم شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسام خلیل نژاد برای نمایش «تجدیدی شهریور» تعلق گرفت.

بازیگری اول شامل تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مصطفی کولیوندی برای نمایش «تجدیدی شهریور» اهدا شد.

*جایزه ویژه هیأت داوران و نمایش برگزیده پنجمین همایش سراسری مردمی تئاتر مردمی خرداد نیز به گروه نمایش «دریابان» از استان کرمان تعلق گرفت.

دبیرخانه پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد دو نمایش «تجدیدی شهریور» سعید خیرالهی و «دریابان» علی محمد رادمنش را به جشنواره سراسری سوره ماه معرفی کرد.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از امیرحسین شفیعی دبیر جشنواره تئاتر مردمی خرداد به پاس چهار سال تلاش در برگزاری باشکوه این همایش تقدیر کرد.

هیأت داوران پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد شامل عبدالرضا اکبری، جعفر دهقان و شهاب راحله بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر