سیندی شرمن (به انگلیسی: Cindy Sherman) از مطرحترین عکاسان پست مدرن آمریکایی است. اهمیت او در هنر معاصر دنبال کردن همزمان دو هنر عکاسی و پرفورمنس و تلاقی این دو هنر با یکدیگر است. او که از سال ۱۹۷۴ بدن را موضوع کارش قرار داده بود و آثاری را با همین موضوع و در مدیا عکس خلق کرده بود با مجموعه کاری با عنوان «عکسهای بدون عنوان فیلم» (untitled film still) در اواخر سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰مجموعهای را کار کرد که باعث شهرت بینالمللی او شد.
این مجموعه از عکسهایی سیاه و سفید تشکیل شده است که در آنها شرمن خود در هیئت زنان دهه ۵۰–۶۰ ظاهر شده است. او در واقع بازیگر عکسهای خود است و نباید تصور کرد که این عکسها سلف پرترههای او محسوب میشوند زیرا شرمن خود با بازسازی شخصیتها و فضاها نسلی از زنان را به نمایش میگذارد که تحت تأثیر سینمای هالیوود و تبلیغات تلویزیونی به موجوداتی مسخ شده بدل شدهاند که صرفاً باعث حض بصری مردان میشوند. این آثار مفهوم خود بودن و خویش بودن را مطرح میکنند.