مروری بر آثار اجرا شده در نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس؛/1

تکاپو و تلاش آینده‌سازان تئاتر بچه‌های مسجد

تکاپو و تلاش آینده‌سازان تئاتر بچه‌های مسجد
نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس با حضور هنرمندانی از 6 شهرستان استان فارس و اجرای 7 اثر از 21 فروردین ماه کار خود را آغاز کرد، این جشنواره تا روز 23 فروردین ماه ادامه دارد.
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
کد خبر :  ۲۳۰۲۵
نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس با حضور هنرمندانی از 6 شهرستان استان فارس و اجرای 7 اثر از 21 فروردین ماه کار خود را آغاز کرد، این جشنواره تا روز 23 فروردین ماه ادامه دارد.

به گزارش صحنه، در روز نخست جشنواره نمایش‌های «این قصه برای نخوابیدن است» اثر سعید نظری از شیراز، «گزارش یک تابوت» اثر آمنه ملایری از شیراز، «تمام سخنم درد می‌کند» اثر صدیقه شکر از فسا، « غریب غربت» اثر علی اصغر عاشوریان از بوانات، «آممدلی» اثر علیرضا اسدپور از کازرون، «فانوس» اثر عبدالله پناهی از فیروزآباد و «عتیقه» اثر کامران آرایش از فیروزآباد اجرا شد.

«این قصه‌ برای نخوابیدن است» به کارگردانی سعید نظری روایت 2 زن در بحبوبه حمله داعش به کردستان عراق است و اتفاقاتی که رخ می‌دهد در نهایت منجر به گرفتن تصمیم‌های سرنوشت‌ساز این 2 زن می‌شود تا جایگاه و شان زن حفظ شود. در باب این اثر باید به چند نکته اشاره کرد نخست اینکه کنش و واکنش دراماتیک بهتر است روی صحنه همیشه واقع باشد تا مخاطب را درگیر کند و المان‌های فرهنگی را باید به شکل جدی‌تری دنبال کرد تا مخاطب به خطای فرهنگی نیفتد. دیگر اینکه این اثر می‌تواند اندوه‌انگیز باشد به شرطی که روند کنش در متن سالم باشد و روند مترتب اثر مخاطب را درگیر کند.

«گزارش یک تابوت» به کارگردانی آمنه ملایری روایت 2 شهید است که پس از سال‌ها گمنامی و مفقود شدن بر سر تابوتی که قرار است، پایان‌بخش این انتظار باشد با یکدیگر بحث و گفت‌وگو می‌کنند و در خلال آن زندگی و نحوه شهادتشان بازگو می‌شود. در این اثر ما شاهد یک تقابل تیپیک میان دو شخصیت هستیم. در اجرای این اثر باید به این نکته توجه کرد که پردازش یک متن بسیار مهم است چراکه اگرچه موضوع به طبع جذابیت ذات جنگ و گستردگی آن قابل تامل است اما می‌تواند در پردازش شهید شود و بازی و کارگردانی را تحت‌الشعاع قرار دهد و مخاطب را متأثر یا بی‌تفاوت از سالن خارج کند.

«اثر قریب غربت» به کارگردانی عاشوریان روایتی چند دانش‌آموز دختر است که به مناطق جنگی جنوب سفر کردند و در این سفر اتفاقاتی رخ می‌دهد که منجر به پیدا شدن اعضای خانواده یکی از دانش‌آموزان که اصالتا خرمشهری است و شهید شدند، می‌شود. این اثر به عنوان یک اثر آماتور قابل قبول بود اما باید مد نظر داشت که در چه زمانی با اثر برخورد می‌شود و خود اثر در کدام زمان می‌گذرد، این بی‌توجهی سبب می‌شود با حفره‌های اساسی در متن از قبیل پیدا شدن ساده آلبوم و استخوان مواجه شویم اما این نکته را نباید فراموش کرد که تابلوهای به نسبت زیبایی را در اثر با توجه به آماتور و دانش‌آموزی بودن آن دیدیم.
 
« تمام سخنم درد می‌کند» اثر صدیقه شکر روایت یک انتخاب است، انتخابی سخت که تک بازیگر نمایش روایت می‌کند. این تئاتر میدانی با میدان‌داری قابل قبول و درگیری صحیح زهرا کارگر، بازیگر نمایش توانست مخاطب را جذب و جلب کند اما نکته‌ای که باید در نظر داشت گسست دراماتیک موجود میان دو بخش شاد و ایجاد فاجعه درام است این گسست مخاطب را از برقراری رابطه احساسی با اثر باز می‌داشت.

«آممدلی» اثر علیرضا اسدپور، روایتی از یک تعزیه‌گردان از زبان همسر پیرش است.این اثر که از کازرون در جشنواره شرکت داشت با کارگردانی آقای اسدپور و بازی خانم ملایری ما را با یک روایت قابل قبول مواجه کرد اما پردازش دراماتیک ناقص لذت یک تئاتر روایی را به شنیدن یک قصه تنزیل داد.

«فانوس» نمایش دیگری که در روز نخست اجرا شد، این اثر به کارگردانی عبدالله پناهی روایت چند نوجوان و جوان است که خود را برای آمدن محرم آماده می‌کنند و می‌خواهند هیئت کوچکی را با فانوس قدیمی و عتیقه حسینه محل راه‌اندازی کنند اما در این بین فانوس گم می‌شود و این آغاز ماجراست. «فانوس» کار آماتور دانش‌آموزی قابل قبولی است باید توجه داشت که کار با دانش‌آموزان تا چه اندازه طاقت فرساست اما اگر چه متن خوب پیش می‌رود باید در مورد پایان به موقع اثر آموزش‌هایی به نگارندگان و کارگردانان داده شود.

«عتیقه» پایان‌بخش نمایش‌های روز نخست جشنواره بود، نمایشی که به تلاش دختری جوان برای نجات جان پدر جانبازش می‌پردازد. دختر جوان سعی دارد با فروش جهیزیه خود هزینه عمل پدرش را تامین کند اما در این بین با مخالفت مادر روبه‌رو شده و راز یک جعبه که عتیقه‌ای در آن است، فاش می‌شود. «عتیقه» اثر کامران آرایش به عنوان آخرین اجرای اولین روز جشنواره قصه خوب خود را که خلاق است، با کش دادن آن شهید می‌کند و با فراموش کردن تصویر نمای تئاتر را فدای فضای شنیداری در آن می‌کند.
 
با وجود نکاتی که گفته شد تلاش تمام تلاشگران این عرصه با وجود امکانات شایان توجه است و در نهایت باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این پل فرهنگی میان مسجد و نمایش به عنوان دو قطب مرجع فرهنگی بسیار قابل تقدیر است.

* حمید نشاط، منتقد

ارسال نظر