به میزبانی استان فارس؛

«سیزدهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» فراخوان داد

«سیزدهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» فراخوان داد
مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به منظور تداوم اهداف و برنامه‌های خود جهت توسعه هنر مردمی نمایش و با انگیزه‌ی متمرکز نمودن فعالیت‌های گروه‌های تئاتر مساجد سراسر کشور و ایجاد شور و شوق و رقابت سالم بین گروه‌های نمایشی مساجد، فراخوان «سیزدهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» را منتشر کرد.
سه‌شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
کد خبر :  ۲۲۹۷۵

فراخوان سیزدهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد منتشر شد.

به گزارش صحنه، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به منظور تداوم اهداف و برنامه‌های خود جهت توسعه هنر مردمی نمایش و با انگیزه‌ی متمرکز نمودن فعالیت‌های گروه‌های تئاتر مساجد سراسر کشور و ایجاد شور و شوق و رقابت سالم بین گروه‌های نمایشی مساجد، فراخوان «سیزدهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» را منتشر کرد.

«سیزدهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» در دو مرحله‌ی استانی (با حضور گروه‌های فعال تئاتر مساجد مرتبط با دفاتر تئاتر بچه‌های مسجد در مراکز استانی و تهران) و سراسری (با حضور تولیدات نمونه و موفق مراکز استانی در تیرماه 1397 در استان فارس و شهر شیراز) برگزار می‌شود.

«سیزدهمین همایش سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» با گرایش موضوعات مختلف دینی و اجتماعی شامل: تاریخ اسلام و ادیان آسمانی، قصص قرآن، زندگی پیامبران، ائمه، علما و بزرگان دین، روایات و احادیث اهل بیت(س)، سبک زندگی ایرانی اسلامی، مسجد و انقلاب اسلامی، مسجد و دفاع مقدس، مسجد و مدافعان حرم، مسجد و اخلاق برگزار می‌شود.

مرحله‌ی اول: همایش استانی
الف) انتخاب متن و اعلام آمادگی
تمامی گروه‌های تئاتر مسجدی متقاضی شرکت در همایش در سراسر کشور می‌بایست ضمن ارائه‌ی معرفی‌نامه از مسجد مربوطه و پر کردن فرم سوابق و اطلاعات گروه، متن انتخابی خود را به دفاتر تئاتر بچه‌های مسجد در مراکز استان‌ها معرفی کنند.
دفاتر استانی می‌بایست متون ارائه شده توسط گروه‌ها را ثبت کرده و همکاری لازم را جهت تولید آثار در مساجد مربوطه مبذول دارند.
توضیح1: چنانچه گروه، پیش‌تر توسط دفاتر استانی شناسایی و ثبت شده باشد نیازی به ارائه‌ی معرفی‌نامه از مسجد و پر کردن فرم سوابق و اطلاعات گروه ندارد.
توضیح2: برای تسهیل در انتخاب متن‌های مناسب با موضوع همایش بچه‌های مسجد، تعدادی متن نمایشی در چند مجموعه به سفارش مرکز هنرهای نمایشی توسط نویسندگان مطرح کشور به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند که در اختیار دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گذاشته شده است.
توضیح3: متقاضیان حضور در همایش در صورت تمایل می‌توانند از متون دیگری که با گرایش‌های اشاره شده در بالا تناسب داشته و همچنین ویژگی‌های اجرا در مساجد را دارا باشند، استفاده کنند.
توضیح4: چنانچه متون ارائه شده از مجموعه نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد باشد نیازی به بازخوانی و تأیید ندارد اما سایر متون می‌بایست توسط کارشناسان استان مطالعه و مورد تأیید قرار گیرد.

ب) تولید و اجرا
تمامی گروه‌های متقاضی شرکت در همایش که متن انتخابی خود را در دفاتر استانی ثبت کرده‌اند می‌بایست با هماهنگی دفاتر استانی اقدام به تولید متن در مسجد مربوطه نمایند.
نمایش‌های تولید شده پس از بازبینی و تأیید کارشناسان استان و با هماهنگی دفاتر استانی ابتدا در مسجد محلِ تولید و درصورت فراهم شدن شرایط، در سایر مساجد استان به اجرا در خواهند آمد.
توضیح1: بایستی حداقل سه اثر از نمایش‌های تولید شده، در برنامه¬های هفته‌ی هنر انقلاب اسلامی در سال1397 در مساجد استان به اجرا درآیند. شرط حضور نمایش‌ها در همایش سراسری، اجرا در هفته‌ی هنر انقلاب اسلامی است.
توضیح2: استان‌هایی که همایش یا جشنواره تئاتر استانی بچه‌های مسجد را تا پایان اسفندماه سال جاری برگزار کرده باشند می‌توانند نمایش‌های منتخب خود را به‌صورت رپرتوار در هفته‌ی هنر انقلاب اسلامی اجرا کنند.


مرحله‌ی دوم: همایش سراسری
الف) انتخاب و معرفی آثار
نمایش‌‌های اجراشده توسط گروه‌های نمایشی بچه‌های مسجد در هفته‌ی هنر انقلاب اسلامی می‌بایست توسط کارشناسان استان در حین اجرای عمومی بازبینی شده و جهت شرکت در همایش سراسری انتخاب شوند.
نمایش‌های منتخب جهت شرکت در همایش سراسری می‌بایست توسط گروه و با هماهنگی دفاتر استانی در حین اجرای عمومی در مسجد و با حضور تماشاگر، به‌طور کامل تصویربرداری شده و در سه نسخه‌ی تصویری‌ طبق زمان‌بندی اعلام شده توسط دفاتر استانی به دبیرخانه همایش ارسال شود.
لازم است همراه با فایل تصویری نمایش، فرم تکمیل‌شده‌ی تقاضای شرکت در همایش سراسری و همچنین نامه معرفی از طرف حوزه هنری استان جهت بازبینی نمایش‌ها نیز ارائه گردد.
توضیح1: هر کدام از مراکز استانی مجاز به معرفی حداکثر سه اثر اجرا شده در هفته هنر انقلاب اسلامی به مرحله بازبینی خواهند بود.
توضیح2: ملاک و معیار انتخاب آثار جهت شرکت در همایش سراسری در بند ج) ضوابط و مقررات شرکت در همایش سراسری آمده است.

ب) بازبینی و ارزیابی آثار
تمامی آثار ارسالی از طرف دفاتر استانی، توسط کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی مورد بازبینی قرار گرفته و مطابق با معیارهای مورد نظر (بند ج ضوابط و مقررات) انتخاب و به همایش معرفی می‌شوند.
توضیح: در این مرحله، نمایش‌های منتخبی که نیاز به راهنمایی و مشاوره (حضوری و غیرحضوری) داشته باشند از کمک و مشاوره‌ی اساتید باتجربه‌ی مرکز هنرهای نمایشی برخوردار خواهند شد.

ج) ضوابط و مقررات شرکت در همایش سراسری
1. هر نمایش باید قبل از حضور در همایش سراسری ابتدا در مساجد شهر و استان مربوطه اجرای عمومی شده و سپس در همایش و یا رپرتوار استانی در هفته هنر انقلاب اسلامی شرکت کرده باشد.
2. نمایش‌ها باید تک جنسیتی بوده و قابل اجرا در مسجد و یا محوطه‌ی وابسته به مسجد باشند.
3. مواردی چون تعداد اجرا و تعداد مخاطب، نحوه‌ی تبلیغ و اطلاع‌رسانی، چگونگی ارتباط با مخاطب، موضوع و مضمون مرتبط با مخاطب مسجدی، تناسب نمایش با محیط مسجد، ابتکار و خلاقیت در استفاده از فضا و امکانات موجود در مسجد و... از جمله مولفه‌های انتخاب و گزینش آثار خواهد بود.
4. در این دوره از همایش جوایز به صورت کلی به سه گروه برگزیده اول تا سوم اهدا خواهد شد. همچنین جایزه فرج اله سلحشور نیز به تشخیص ستاد برگزاری به گروهی که معیارهای لازم را دارا باشد اهدا خواهد شد.
جایزه فرج اله سلحشور 5/000/000 تومان
جایزه گروه برگزیده اول 4/000/000 تومان
جایزه گروه برگزیده دوم 3/000/000 تومان
جایزه گروه برگزیده سوم 2/000/000 تومان
5. به هر گروه نمایشی راه‌یافته به همایش سراسری به عنوان ورودیه تا سقف 20/000/000 ریال هدیه نقدی تعلق خواهد گرفت.

زمان‌بندی همایش:
- ارسال فیلم آثار به همراه فرم تکمیل‌شده و نامه‌‌ی معرفی استان مربوطه: 10 اردیبهشت97
- اعلام نتیجه بازبینی: 10 خرداد 97
- برگزاری همایش: تیرماه 97

آدرس دبیرخانه: تهران؛ انتهای خیابان سمیه؛ نرسیده به حافظ؛ حوزه هنری؛ طبقه منفی یک؛  جنب تالار سوره؛ دبیرخانه مرکزی موسسه سپهر سوره هنر
تلفن : 5-84172204

 

ارسال نظر