توحید معصومی:

بر بحث آموزش تئاتر بچه‌های مسجد تاکید زیادی داریم

بر بحث آموزش تئاتر بچه‌های مسجد تاکید زیادی داریم
تئاتر بچه‌های مسجد به عنوان یک جریان جدید شناخته شده است و از لحاظ مکان اجرای نمایش یک تعریف تازه‌ای را ارائه می‌دهد.
سه‌شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر :  ۲۲۹۵۴

تئاتر بچه‌های مسجد به عنوان یک جریان جدید شناخته شده است و از لحاظ مکان اجرای نمایش یک تعریف تازه‌ای را ارائه می‌دهد.

به گزارش صحنه توحید معصومی؛ مدیر دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس گفت:  دفتر بچه‌های مسجد در اواخر دهه 60 شکل گرفت و پس از آن تغییر سیاست‌هایی منجر به وقفه این جریان به مدت 2 دهه شد و در سال 92 مجددا با عنوان دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در حوزه هنری احیا شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 25 دفتر تئاتر بچه‌های مسجد در مراکز استان‌ها فعال است و بیش از 7 استان همایش تئاتر بچه‌های مسجد را برگزار کرده‌اند، افزود: تئاتر بچه‌های مسجد به عنوان یک جریان جدید شناخته شده است و از لحاظ مکان اجرای نمایش یک تعریف تازه‌ای را ارائه می‌دهد. هنرمندان تئاتر می‌توانند براساس این تعریف بدون نیاز داشتن به سالن اجرا، صحنه و نورپردازی‌های آن چنانی برای اهالی مسجد که مخاطب اصلی این تئاتر هستند، نمایش اجرا کنند.

مدیر دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه تئاتر بچه‌های مسجد زیر شاخه‌ای از تئاتر آف استیج است، گفت: تئاتر آف استیج به نمایش‌هایی که در هرجایی و هر نقطه‌ای غیر از صحنه نمایش برگزار شود، گفته می‌شود از جمله اجرای نمایش در مسجد، استادیوم ورزش، سالن انتظار و حتی ساختمان‌های متروکه.

وی تصریح کرد: در تئاتر بچه‌های مسجد سعی بر این است که یک گروه در حدود 10 تا 15 دقیقه موضوعی اجتماعی، قرآنی، مذهبی و عرفانی را بدون صحنه و نور پردازی و غیره تولید و عرضه کنند. به همین منظور حدود 30 تا 40 نمایش‌نامه توسط نویسندگان و نمایش‌نامه نویس‌های برجسته تئاتر کشور از سال 95 نوشته شده و در اختیار مراکز استانی قرار می‌گیرد که مشکل متن نمایش هم وجود نداشته باشد.

معصومی عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که گروه‌ها بعد از اینکه کاملا به اجراهای مستمر رسیدند و به لحاظ هنری و آموزشی به بار نشستند، به بدنه اصلی تئاتر کشور تزریق بشوند و برای رسیدن به این هدف بر بحث آموزش تاکید زیادی داریم.

مدیر دفتر امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: نخستین قدم در آموزش ‌شناسایی گروه‌ها است پس از آن یک مربی تئاتر استان‌ها به این مساجد یا مراکز اعزام می‌شود و پس از تولید 3 تا 4 نمایش مسجدی مدرسی از تهران اعزام می‌شود تا اینکه گروه‌ها بتوانند به تولید نمایش برسند.

معصومی وظیفه مراکز استان و حوزه هنری را حمایت از گروه‌های تئاتر مساجد عنوان کرد و افزود: در کنار حمایت‌های معنوی مبلغی مختصر نیز به عنوان کمک هزینه به گروه‌ها داده و آنها برای شرکت در جشنواره‌های مختلف معرفی می‌شوند.

گفتنی است نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور هنرمندانی از 6 شهرستان استان فارس از 21 تا 23 در شهرستان فیروزآباد برگزار می‌شود.

ارسال نظر