مصطفی غلامی استادسرائی:

«رقص روی یک پا» نگاه تازه‌ای به جنگ دارد

«رقص روی یک پا» نگاه تازه‌ای به جنگ دارد
ژانر جداگانه و مجزایی به نام تئاتر انقلاب را نمی‌پذیرم. چرا که پس از انقلاب همه هنرمندان در چارچوب انقلاب دست به تولید آثار هنری کرده و خواهند کرد.
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر :  ۲۲۹۲۵

کارگردان نمایش «رقص روی یک پا» معتقد است: با توجه به وضعیت نامطلوب هنر در کشور، فعالیت هنری به هر نحوی خودش کاری انقلابی است.

به گزارش صحنه، مصطفی غلامی استادسرائی کارگردان نمایش «رقص روی یک پا» حاضر در «مهرواره‌ تئاتر استان‌ها» از استان گیلان به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: «رقص روی یک پا» داستان زندگی اسماعیل یکتایی از جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس است. رمان زندگی این جانباز سرافراز کشور با همین نام از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. داستان رمان «رقص روی یک پا» اثر مصطفی مصیب‌زاده توسط روزبه قیاثی به نمایشنامه تبدیل شده است.

وی درخصوص نمایش خود گفت: نمایش «رقص روی یک پا» را می‌توان یک گروتسک دانست. چرا که دارای داستانی تلخ و حماسی است. ما در این نمایش از طنز بیشتر استفاده کردیم و نگاه تازه‌ای به جنگ و قهرمانی مردان پهلوان ایران‌زمین داشته‌ایم. بی‌شک مخاطب از تماشای این نمایش علاوه بر شناخت یکی دیگر از قهرمانان هموطن خود با آموختن درس ایثار و فداکاری لذت خواهد برد.

این کارگردان تئاتر افزود: «رقص روی یک پا» نمایشی تک نفره است که در جشنواره استانی گیلان خوش درخشید و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. پس از تماشای این نمایش از سوی کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و توحید معصومی مدیر تئاتر استانی این مرکز در استان گیلان پیشنهاد اجرای این نمایش در حوزه هنری مرکز تهران را دادند.

غلامی در مورد هنر انقلاب گفت: ژانر جداگانه و مجزایی به نام تئاتر انقلاب را نمی‌پذیرم. چرا که پس از انقلاب همه هنرمندان در چارچوب انقلاب دست به تولید آثار هنری کرده و خواهند کرد. پس هر آنچه تولید می‌شود را می‌توان هنر انقلابی دانست. از سویی دیگر با توجه به وضعیت نامطلوب هنر در کشور فعالیت هنری به هر نحوی خودش کاری انقلابی است. به عنوان مثال ما در استان گیلان با کمترین امکانات دست به تولید تئاتر آن هم با موضوع دفاع مقدس می‌زنیم. با اینکه سازمان‌های بسیاری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و اخلاق اهالی دفاع مقدس فعالیت دارند اما کمترین حمایتی از آن‌ها شامل حال ما می‌شود. با این حال اقدام به تولید تئاتر چه خارجی، چه ایرانی با هر موضوعی خودش کاری انقلابی است.

وی با تاکید بر اهمیت جامعه‌شناسی هنر گفت: آنچه در زمینه هنر آن هم تئاتر تاکنون مغفول مانده، شناخت درست مخاطب و تشخیص نیازهای واقعی آن است. هنرمندان و سازمان‌های فرهنگی هنری باید برای فرهنگ و هنر انقلاب پیش از هر کاری جامعه مخاطب خود را بشناسند تا امکان تولید آثار هنری مناسب را پیدا کنند.

گفتنی است، نمایش «رقص روی یک پا» در هفته هنر انقلاب اسلامی از ۲۰ فروردین تا ۴ اردیبهشت هر شب ساعت ۱۸ در تماشاخانه ماه حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان به تئاتر دفاع مقدس و مقاومت خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود هفته هنر انقلاب با برگزاری نمایشگاه‌های عکس و تجسمی، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، اکران فیلم و اجرای تئاتر از 20 تا 26 فروردین‌ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.

لازم به یادآوری است هفته‌ جشن هنر انقلاب با هدف معرفی چهره‌‌های هنر انقلاب و مرور برخی از آثار فرهنگی و هنری مربوط به این مفهوم در یک سال اخیر، هم‌زمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی برگزار می‌شود.

ارسال نظر