محمود صابری:

جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد برای هنرمندان استان‌ها ایجاد انگیزه می‌کند

جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد برای هنرمندان استان‌ها ایجاد انگیزه می‌کند
برگزاری جشنواره‌های تئاتر بچه‌های مسجد زمینه مناسبی برای علاقه‌مندان هنر تئاتر در استان‌ها فراهم می‌آورد تا با کارشناسان و داوران ارتباط بگیرند و سوالاتشان را بپرسند، رقابت کنند و مقدمه‌ای برای رقابت‌های بعدی و بزرگتر است.
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
کد خبر :  ۲۲۹۲۲

برگزاری جشنواره‌های تئاتر بچه‌های مسجد زمینه مناسبی برای علاقه‌مندان هنر تئاتر در استان‌ها فراهم می‌آورد تا با کارشناسان و داوران ارتباط بگیرند و سوالاتشان را بپرسند، رقابت کنند و مقدمه‌ای برای رقابت‌های بعدی و بزرگتر است.

به گزارش صحنه، محمود صابری؛ کارشناس پیشکسوت تئاتر حوزه هنری؛ درباره جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد و آینده آن گفت: جریان تئاتر بچه‌های مسجد با توجه به 2 دهه سکوت که پشت سر گذاشته برای شروع مجدد با ضعف‌ها و کاستی‌های همراه است.

وی با بیان اینکه هنرمندانی که از گذشته در جریان تئاتر بچه‌های مسجد بودند حرفه‌ای شدند و این جریان باید دوباره شروع شود، گفت: در حال حاضر در تهران و شهرستان‌ها سعی شده که نیروهای جوان با نگاه مسجدی تربیت شوند.

این پژوهشگر تئاتر با اشاره به پرورش و آموزش نیروهای جوان در جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد افزود: با وجود اینکه یکی دو سال بیشتر از شروع این جریان نگذشته، روند خوبی داشته و نسل پر انرژی و خوبی را می‌بینیم که علاقه‌مند به تئاتر هستند.

صابری با اشاره به اینکه این نسل به دلیل جوان بودن و تازه‌کار بودن ضعف‌هایی نیز دارند، عنوان کرد: حوزه هنری برای رفع این ضعف‌ها کارگاه‌های آموزشی برگزار کرده و می‌کند و می‌کوشد تا به لحاظ کیفی و استانداردهای تئاتر آینده خوبی را برای بچه‌های مسجد رقم بزند.

وی درباره برگزاری این جشنواره در شهرستان فیروزآباد استان فارس تصریح کرد: فیروزآباد شهری است که بدون تئاتر نبوده و هنرمندانی از این شهرستان به عرصه حرفه‌ای بازیگری راه یافتند و برگزاری جشنواره در این شهرستان حرکت خوبی است.

این کارشناس پیشکسوت تئاتر حوزه هنری خاطرنشان کرد: تاکنون چنین بوده که هم در استان‌ها و هم تهران تئاتر در مرکز استان متمرکز شده و از شهرستان‌ها غفلت می‌شود در صورتی که ممکن است هنرمندانی در شهرستان‌ها حضور داشته باشند که بخواهند به این عرصه ورود کنند اما راه ورود به آن را ندانند یا حتی از محصولات و امکانات تئاتر بی‌بهره هستند.

صابری با تاکید بر اینکه برگزاری یک جشنواره استانی در یک شهرستان حرکت خوبی است، گفت: زمانی که جشنواره استانی به شهرستان منتقل شود هم هنرمندان شهرستان‌ها را جذب می‌کند و هم مردم جذب می‌شوند.

وی با اشاره به نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در استان فارس در یک شهرستان افزود: استان فارس شروع کننده حرکتی تازه در جریان برگزاری جشنواره‌ها بوده چراکه تاکنون جشنواره‌ها اغلب در مراکز استان‌ها برگزار شده است.

داور جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس در پاسخ به این سوال که عبارت جشنواره‌زدگی که برای برخی از جشنواره‌های تئاتر به کار می‌رود، می‌تواند در آینده تئاتر بچه‌های مسجد نیز رخ دهد، گفت: آنچه درباره جشنواره‌زدگی مطرح می‌شود بیشتر به دلیل تعدد و تکثر جشنواره‌ها در سطح ملی است اما درباره بچه‌های مسجد برگزاری جشنواره خیلی خوب است چون ایجاد انگیزه می‌کند و هنرمندان جوانی که ارتباط زیادی با تئاتر نداشتند می‌توانند کارهای دیگران را ببینند و یاد بگیرند.

صابری عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های تئاتر بچه‌های مسجد زمینه مناسبی برای علاقه‌مندان هنر تئاتر در استان‌ها فراهم می‌آورد تا با کارشناسان و داوران ارتباط بگیرند و سوالاتشان را بپرسند، رقابت کنند و مقدمه‌ای برای رقابت‌های بعدی و بزرگتر است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره برای تئاتر بچه‌های مسجد می‌تواند زمینه برای تقویت کارهای هنرمندان شرکت‌کننده باشد، تصریح کرد: هنرمندان و شرکت‌کنندگان می‌توانند آثارشان را تقویت کنند و ایرادهای آنها را بررسی و رفع کنند، ببینند که از دید کارشناسان نقاط قوت یک کار چیست و آنها را یاد بگیرند.

صابری گفت: امیدوارم که جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد روز به روز رشد کند چراکه حرکتی در چهارچوب تئاتر کشور است و هم هنرمندان و هم مخاطبان عوام را درگیر می‌کند. با این جریان تئاتر به میان مردم می‌رود چراکه وقتی صحبت از مسجد، حسینیه و غیره می‌شود دایره مخاطبان گسترش پیدا می‌کند.

گفتنی است نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور هنرمندانی از 6 شهرستان استان فارس از 21 تا 23 در شهرستان فیروزآباد برگزار می‌شود.

ارسال نظر