سیروس همتی:

تئاتر را از مسجد شروع کردم

تئاتر را از مسجد شروع کردم
فعالیت‌های هنری و اجرای نمایش در مساجد کار بسیار پسندیده‌ای است و سبب می‌شود حرکتی هدفمند به سمت بازیگری حرفه‌ای داشته باشند.
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
کد خبر :  ۲۲۹۲۱

جشنواره‌ها بستر مناسبی برای معرفی بازیگران نوپا به تئاتر حرفه‌ای اهستند.

 به گزارش صحنه، سیروس همتی؛ داور نخستین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس؛ درباره جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گفت: مسجد به عنوان یک محیط فرهنگی در سالیان گذشته مقداری منفعل شد اما در چند سال اخیر مسئولان به این فکر افتادند که مسجد نه تنها می‌تواند یک پایگاه اعتقادی، سیاسی و الهی باشد بلکه مکانی برای اجرای نمایش باشد و اهمیت این قضیه را به اینجا رساندند که حتی تاثیر نمایش را بیش از منبر دانستند.

وی با اشاره به پیشتازی حوزه هنری در اجرای تئاترهای مردمی مساجد گفت: حوزه هنری در یک دوره‌ای پیشتاز این جریان بود حدود 2 دهه قبل و همین مسئله سبب شد که واحد نمایش حوزه هنری در سیاست‌های کاری و نمایشی خود به مقوله بچه‌های مسجد هم توجه کند.

داور نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس افزود: این مسئله و اهمیت آن تا جایی پیش رفت که حوزه هنری اقدام به چاپ نمایش‌نامه برای تئاتر بچه‌های مسجد کرد. 

همتی با بیان اینکه 4 نمایش‌نامه‌اش در یک مجلد چاپ شده است، بیان کرد: تعدادی از نمایش‌نامه‌های بنده نیز چاپ شده و بسیار خوشحالم که این اتفاق افتاده است چراکه معتقدم با این کار ادای دینی کردم به مسجد، جایی که در آن بزرگ شدم.

وی با بیان اینکه هیچ ابایی ندارم بگویم که خودم تئاتر را از مسجد شروع کردم، گفت: بسیاری از دوستانی که می‌خواهند تئاتر را شروع و از مساجد آغاز به کار کنند بعید نیست که به بازیگران خوب و حرفه‌ای تبدیل شوند به شرطی که سیاست‌های لازم برای این امر اعمال شود.

داور نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس بیان کرد: وجود یک استاد مشاور و راهنما برای تربیت نوجوانان در این نوع تئاتر لازم است تا فعالیت اینها را به سمت و سوی معین و بهتر شدن هدایت کند.

همتی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هنری و اجرای نمایش در مساجد کار بسیار پسندیده‌ای است و سبب می‌شود نوجوانان سریع‌تر به هدف برسند و حرکتی هدفمند به سمت بازیگری حرفه‌ای داشته باشند.

وی درباره نقش جشنواره‌ها در تربیت جوانان و نوجوانان گفت: در دوران گذشته با جشنواره‌ها رشد کردم و موفقیت خود را به جشنواره‌هایی مانند جشنواره دفاع مقدس، رضوی، ملی و بین‌المللی مدیون هستم  چراکه این جشنواره‌ها بستری برای موفقیتم شد و همین اتفاق می‌تواند برای شرکت‌کنندگان جشنواره نیز رخ دهد.

همتی با بیان اینکه اجرای عمومی رفتن می‌تواند استعدادها را کشف و به جامعه تئاتر معرفی کند، افزود: جشنواره بستر مناسبی برای معرفی بازیگران نوپا به بدنه تئاتر حرفه‌ای کشوراست.

گفتنی است نخستین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان فارس به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور هنرمندانی از 6 شهرستان استان فارس از 21 تا 23 در شهرستان فیروزآباد برگزار می‌شود.

ارسال نظر