محراب محمدزاده:

جشنواره‌های استانی به گسترش تئاتر بچه‌های مسجد کمک شایان توجه‌ای می‌کنند

جشنواره‌های استانی به گسترش تئاتر بچه‌های مسجد کمک شایان توجه‌ای می‌کنند
مسئول دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری از برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در تیر ماه سال جاری در استان فارس خبر داد.
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر :  ۲۲۸۸۱

مسئول دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری از برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در تیر ماه سال جاری در استان فارس خبر داد.

به گزارش صحنه، محراب محمدزاده، مسئول دفتر تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری گفت: جشنواره‌های استانی می‌توانند سه اقدام مهم در راستای پیشرفت و گسترش فعالیت‌های تئاتر بچه‌های مسجد انجام دهند. اول، در گروه‌ها و مسئولان مسجد برای ادامه دادن این راه ایجاد انگیزه کنند، دوم باعث کنترل محتوایی و فنی گروه‌ها می‌شود و سوم باعث معرفی استعدادهای درخشان برای ورود به مراتب بالاتر و فراگیری این جریان در آن استان می‌کند.

محمدزاده درباره فعالیت‌های استان فارس در زمینه اجراهای تئاتر بچه‌های مسجدتصریح کرد: استان فارس به مدد تلاش و نگاه مثبت جناب آقای کرم‌اللهی ریاست حوزه و جناب آقای گروسی مدیر واحد نمایش استان بسیار پرشتاب و پر شور بوده است و این استان جز معدود استان‌های فعال و الگوی کشوری ما است. لذا از همان روزهای ابتدایی شکل‌گیری دفتر تئاتر بچه‌های مسجد اعلام آمادگی برگزاری جشنواره کشوری نیز از سوی ریاست حوزه استان مطرح شد و در همین راستا سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد تیر ماه سال جاری در این استان برگزار می‌شود. امیدواریم استان فارس در ادامه این روند را ادامه دهد و باعث خوشحالی است که جشنواره استانی نیز با توجه به مولفه‌های عدالت فرهنگی در شهرستان فیروزآباد برگزار می‌شود، اتفاقی که باعث تمرکز زدایی، فراگیری بیشتر و انگیزش آن در سطح استان فارس است.

وی افزود: به طور کلی چشم‌انداز ما در دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، در سه ماموریت آموزش، تامین نمایشنامه و حمایت از تولید آثار نمایشی متمرکز است که می‌توانند با رویکرد محله و منطقه‌محور بخشی از عدم وجود عدالت فرهنگی را با اجرای تئاتر پر کنند و در واقع ایجاد فرصت شناسایی، بروز (آزمون و خطا)، تقویت و معرفی هنرمندانی با خلق و خو و منش مسجدی و تولید آثاری که در راستای رسالت دین اسلام و ترویج اندیشه و ارزش‌های اسلامی باشد. با این رویکرد، ابتدا به سمت هدایت و جریان‌سازی در مسیر تولید نمایشنامه و اجرای نمایش‌هایی که برآمده از فضای مسجد بوده و شرایط اجرا در محیط مسجد و محیط‌های مشابه را داشته باشد، می‌رویم و در مرحله بعد خلق فرصت‌هایی برای مواجهه با بخش عظیمی از مخاطبان و آشناسازی آن‌ها با رسانه‌ی مهم و تأثیرگذار به نمایش می‌پردازیم.

مدیر دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری گفت: به این ترتیب جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به‌عنوان حرکتی خودجوش، برآمده از خواست و نیاز گروه‌های نمایش مسجدی می‌تواند با سازماندهی و برنامه‌ریزی و همچنین آموزش و نظارت دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و سایر دفاتر استان‌ها، با گام‌هایی محکم و اثرگذار به راه خود ادامه داده و رفته‌رفته، هم تئاتر را به‌عنوان مقوله‌ای فرهنگ‌ساز و اثرگذار به مردم معرفی کند و هم جریان نمایش مردمی بچه‌های مسجد را به‌عنوان گونه‌ای مهم و قابل اعتنا از نمایش، توسعه و گسترش دهد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین ویژگی تئاتر بچه‌های مسجد این است که مردم برای مردم فعالیت می‌کنند و این خود یک نوع توانمندسازی فرهنگی است تا به مرور تئاتر بچه‌های مسجد نه به عنوان فعالیتی از سوی حوزه هنری بلکه به عنوان جریانی مستمر در میان خود مردم پیش برود. طبیعی است تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این قابلیت و ظرفیت را دارد که برخلاف روند معمول و متداول تئاتر رسمی کشور، به‌جایِ ماندن در محیط محدود سالن اجرا و انتظار کشیدن برای مراجعه مخاطب، همان‌گونه که از مردم برآمده، به میان مردم رفته و در محیط بکر و پویایی مثل مسجد، متناسب با خواست و نیاز مخاطب مسجدی، به طرح موضوعات و مسائل روز و مورد نیاز جامعه پرداخته و علاوه‌بر انجام رسالت مهم آگاهی‌بخشی و طرح معضلات و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... راه‌گشای مسائل و دغدغه‌های فراوان مردم و افراد جامعه باشد.

محمدزاده اظهار داشت: مبنای فعالیت گروه‌های نمایشی بچه‌های مسجد، گروه محوری است و اصلا ورود به این عرصه باید همراه با تشکیل گروه در زیر سایه مسجد باشد و گروه مورد تایید مسئولان مسجد(روحانی مسجد، هیات امنا و...) و همان طور که گفته شد نگاه توانمند‌سازی و ایجاد جریانی مستمر است. ما به جای اعزام گروه‌های تئاتری به مساجد اساتیدی را با توجه به ظرفیت و درخواست مسجد اعزام می‌کنیم و گروه متعلق به مسجد است.

وی به نقل قولی از محسن مومنی شریف، با این مضمون که هنر انقلاب اسلامی از بچه‌های مسجد آغاز شده است و با بچه‌های مسجد می‌تواند ادامه پیدا کند اشاره کرد و گفت: به هر حال تعریف ما از مسجد جدای از نگاه عبادی، پایگاهی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی رفاهی است، تئاتر نیز هنری مردمی و آگاهی‌بخش است که می‌تواند در مکانی تاثیرگذار و مردمی هم چون مسجد در بیان و جریان‌سازی تمامی موارد نقش مهمی ایفا کند و این دو تاثیری متقابل بریکدیگر دارند.

محمدزاده درباره نمایش‌نامه‌های چاپ شده نیز توضیح داد: تاکنون شش مجلد «بچه‌های مسجد» توسط دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و تولید و توسط سوره مهر منتشر شده است. جلد اول این مجموعه شش جلدی به قلم نویسندگانی همچون سعید تشکری، سید علی موسویان، کاوه مهدوی و مجید کاظم‌زاده مژدهی و جلد دوم نیز به قلم حامد مکملی و حسین فدایی حسین منتشر شده است.  همچنین جلد سوم را رضا بیات و فریدون ولایی و جلد چهارم این مجموعه را مرتضی سخاوت (داریوند‌نژاد) و ندا ثابتی نگاشته‌اند. جلد پنجم مجلد «بچه‌های مسجد» به قلم سید جواد رحیم‌زاده، مهدی سیم ریز، امیر زاوش و محمد نباتی و جلد ششم به قلم سیروس همتی از سوی انتشارت سوره مهر و به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری چاپ و منتشر شده است. مهم‌ترین ویژگی نمایشنامه‌های گردآوری شده در این مجموعه، علاوه بر دارا بودن محتوا و مضمون دینی و مسجدی، هماهنگی و تناسب این آثار با فضا، امکانات و شرایط مسجد و گروه‌های مسجدی، به لحاظ اجرایی است. در همین راستا در سال 97 نیز به دنبال انتشار چند مجلد دیگر از نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد هستیم.

ارسال نظر