وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی:

خصوصی‌سازی تئاتر به معنای عقب‌نشینی دولت از وظایف حاکمیتی‌اش نیست‌

خصوصی‌سازی تئاتر به معنای عقب‌نشینی دولت از وظایف حاکمیتی‌اش نیست‌
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از کم شدن حضور واسطه‌ها و شفافیت بیشتر در عرصه فرهنگ و هنر خبر داد.
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
کد خبر :  ۲۲۸۱۴

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از کم شدن حضور واسطه‌ها و شفافیت بیشتر در عرصه فرهنگ و هنر خبر داد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی به تماشای نمایش " جعفر خان از فرنگ برگشته" به کارگردانی رحمت امینی نشست در جمع خبرنگاران گفت: یکی از چیزهایی که به طور جدی در حوزه فرهنگ و هنر مد نظر ماست و مقدماتش در اواخر سال نود شش شروع شد این است که ما در رابطه مسایل مالی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به صورت شفاف کامل و جامع عمل بکنیم. این کار شفافیت سختی‌های خودش را دارد و ممکن است که مدیران و  برخی از ذینفعان را با چالش‌های اولیه روبرو کند. اما مطمئنا در دراز مدت به یک اعتماد متقابل مننتهی می‌شود.

سید عباس صالحی تاکید کرد‌: این مسیر را در ایام معاونت فرهنگی در چند حوزه آغاز کردیم‌. مثلا یکی بحث خرید کتاب بود که قبلا مشخص نبودبه چه صورتی اتفاق می‌افتد که در سایت به صورت شفاف دراین چند سال روشن شد‌. بحث نمایشگاه‌های کتاب‌، بخش یارانه مطبوعات به همین گونه بود که شفافیتش روشن شد‌. اینکه حوزه‌های مختلف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله حوزه هنر وبه ویژه بحث تئاتر با یک شفافیت روشنی از لحاظ منابع مالی و هزینه کرد همراه باشد حتما مورد تاکید امسال ما است‌.

به گزارش ایران تئاتر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود‌: چهل برنامه‌ای که بنده به مجلس داده بودم، در نهایت به هشت کلان پروژه تقسیم شد که یکی از کلان پروژه‌ها همین شفافیت است‌. اینکه ما مجموعه منابع مالی و هزینه کردهایمان در معرض دید همگان قرار بگیرد این یک فرصتی را ایجاد می‌کند برای اعتماد و نظارت همگانی که با این اعتماد و نظارت همگانی حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند یک پشتوانه جدی‌تری داشته باشد‌.

وی گفت‌: یکی از حوزه‌های شفافیت‌، شفافیت فرایندی است‌. یعنی ما هرچه بتوانیم واسطه‌ها را کمتر بکنیم و فرایند‌ها را شفاف‌تر، این چیزی است که هم در مسیر مالی ما بوروکراسی را کمتر می کند و هم پاره‌ای از سوء‌تفاهم‌ها را کم می‌کند‌. یکی از مسایلی که با دوستان در منابع توسعه و آقای حسینی معاونت محترم فرهنگی هنری صحبت کردیم همین بوده که واسطه‌ها را کمتر کنیم و فرایندها را کوتاه‌تر بکنیم.

سید عباس صالحی همچنین پیرامون تاخیر در تخصیص بودجه مصوب هنرهای نمایشی گفت: امسال مشکلاتی در منابع مالی دولتی داشتیم که بحمداله در پیگری‌هایی که اتفاق افتاد در ماه آخر و به ویژه در روزهای آخر سال‌، شرایط‌مان شرایط بهتری بود‌، که در همین روزهای آتی وهفته آینده قرار است معوقات را انشااله تمام کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: وقتی ما از بحث توجه به حوزه خصوصی‌سازی تئاتر و واگذاری صحبت می‌کنیم، طبیعتا به معنای عقب‌نشینی دولت از وظایف حاکمیتی اش حتما نیست‌. همه دولت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر حتما نقش‌های جدی خودشان را باید داشته باشند‌. به ویژه در آن حوزه هایی که بخش خصوصی ممکن است کمتر سرمایه‌گذاری کند.

این به آن معنی است که ما اقتصاد هنر را هم باید جدی بگیریم . حتما این طور هست که بخش هایی از هنر و بخشی از زیر ساخت‌های هنر نیازمند به حمایت‌های حاکمیتی است. اما اینکه هنر همیشه احساس نکند که زنگوله پای دولت هاست این می‌تواند به استقلال هنر کمک بکند.

گفتنی است نمایش «جعفرخان از فرنگ‌ برگشته» به کارگردانی رحمت امینی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، اصغر همت مدیر عامل خانه تئاتر، هنرمندان و علاقمندان تئاتر در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت.

ارسال نظر