در تماشاخانه‌ی سنگلج؛

رحمت امینی «جعفرخان...» را در نوروز به صحنه می‌برد

رحمت امینی «جعفرخان...» را در نوروز به صحنه می‌برد
دکتر رحمت امینی نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» را در تماشاخانه‌ی سنگلج به صحنه می‌برد.
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
کد خبر :  ۲۲۶۰۷

دکتر رحمت امینی نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» را در تماشاخانه‌ی سنگلج به صحنه می‌برد.

به گزارش صحنه، دکتر رحمت امینی، مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» نوشته‌ی حسن مقدم را به عنوان برنامه‌ی نوروزی تماشاخانه‌ی سنگلج در فروردین‌ماه 97 به صحنه می‌برد.

وی به بهانه‌ی اجرای واپسین اثر صحنه‌ای خود در یادداشتی مرقوم داشته: «محمد چرم شیر؛ درام‌نویس معاصر ایرانی؛ جمله‌ای به این مضمون دارد: "درام نویسان ایرانی کهکشان ستاره‌های بی‌دنباله هستند" و از این منظر، حسن مقدم (١٣٠٤-١٢٧٧ه.ش) که در ٢٧ سالگی به علت بیماری جوانمرگ شد، یکی از آن ستاره‌های بی‌دنباله است. هم‌ اکنون در حال آماده سازی اثر مشهور او "جعفرخان از فرنگ برگشته" را در تماشاخانه خاطره‌انگیز سنگلج به صحنه آورده‌ایم. مهم‌ترین مقصودمان اجرایی با حداکثر وفاداری به متن است تا یادآور تلاش‌های درام‌نویسانی باشیم که در سخت‌ترین شرایط، آثاری آفریدند که پس از صد و اندی سال توان دفاع از خود را چه از جهت ساختار و چه مضمون دارند و به زعم من همچنان می‌توانند همچون ستارگانی نمایانگر و راهگشای امروزیان و آیندگان مسیر درام‌نویسی ایران زمین باشند. اجرای ما نیز همچون این متن سهل و ممتنع ، اجرایی بی‌ادعاست که سعی بر بازسازی و بازنمایی موقعیت و شرایط مفروض در متن را دارد. امیدوارم تماشاگران عزیز و محترم این اجرا در آینده از اجرای گروه ما خاطره‌ای خوش داشته باشند.»

خاطرنشان می‌شود امینی در سال 94 نیز نمایش‌نامه‌ای کمدی و قدیمی از تاریخ ادیبات نمایشی ایران با عنوان «جیجک علیشاه» نوشته‌ی ذبیح بهروز را در تماشاخانه‌ی سنگلج به صحنه برده بود.

گفتنی است در اجرای کمدی «جعفرخان از فرنگ برگشته» سارا اللهیاری، نسیم تاجی، بهروز سرو‌علیشاهی، عرفان صفری، فرامرز قلیچ‌خانی، پدرام محمدی به عنوان بازیگر، امینی را یاری می‌کنند.

این نمایش، حکایت جعفرخان است که بعد از 10 سال از کشور فرانسه به وطن بازگشت و اکنون افکار و اندیشه‌های او با خانواده‌ای سنتی‌اش چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

کمدی «جعفرخان از فرنگ برگشته» نوشته‌ی حسن مقدم و با کارگردانی رحمت امینی از 4 فروردین‌ تا 20 اردیبهشت‌ماه 97- ساعت 19:45- در تماشاخانه‌ی سنگلج به صحنه می‌رود.

 

 

ارسال نظر