علی ‌حاج‌علی‌عسکری:

تولید نمایش‌های مذهبی به هنرمندان معتقد نیاز دارد

تولید نمایش‌های مذهبی به هنرمندان معتقد نیاز دارد
تولید نمایش‌های مذهبی نیاز به هنرمندان معتقد و با ایمان و علاقه‌مند به این ژانر دارد؛ بخصوص نویسنده و کارگردان باید اعتقادات همسو داشته باشند.
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
کد خبر :  ۲۲۳۰۳

علی ‌حاج‌علی‌عسکری معتقد است: در تولید نمایش‌های بچه‌های مسجد باید به شدت از شعاری شدن کار، پرهیز کرد.

به گزارش صحنه، علی ‌حاج‌علی‌عسکری؛ کارگردان پیشکسوت تئاتر استان گیلان؛ گفت: تولید نمایش‌های مذهبی نیاز به هنرمندان معتقد و با ایمان و علاقه‌مند به این ژانر دارد؛ بخصوص نویسنده و کارگردان باید اعتقادات همسو داشته باشند؛ البته همه‌ی اعضای گروه تولید همچون بازیگران، باید افراد معتقدی باشند. در غیر این صورت نتیجه‌ی کار، مطلوب نخواهد بود.

وی که در ایام فاطمیه نمایش "آب و آیینه" را در شهر رشت به صحنه برده بود درباره‌ی توجه به نمایش‌های مذهبی در استان گیلان توضیح داد: متاسفانه در سال‌های اخیر با شرایط ایده‌آل فاصله گرفته‌ایم. افرادی در این عرصه فعالیت می‌کنند که شناخت درستی از نمایش‌های مذهبی ندارند و گاهی مسائل مالی بیش از محتوا و تاثیر کار، برایشان اهمیت پیدا می‌کند. نتیجه آن‌که در این سال‌ها شاهد آثار خوبی در عرصه‌ی تئاتر دینی در استان گیلان نبوده‌ایم.

این کارگردان درباره‌ی علاقه‌ی خود به ژانر دینی و مذهبی اظهار داشت: مطالعات زیادی درباره‌ی زندگی ائمه‌ی اطهار داشته‌ام و آثار متعددی در عرصه‌ی تئاتر دینی در کارنامه دارم. همچنین ارادت قلبی خاصی به بانو فاطمه‌ی زهرا(س) دارم که باعث شده چندین نمایش با موضوع ایشان به صحنه ببرم که اجرای نمایش‌های "بانوی بی‌نشان" و "آب و آیینه" از جمله‌ی آن‌هاست.

حاج‌علی‌عسکری همچنین به تاثیر فعالیت‌های دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در استان‌ها اشاره کرد و گفت: اوایل سال‌های انقلاب دفتر بچه‌های مسجد بسیار فعال بود و هنرمندان بزرگی از همین دفتر به جامعه هنری معرفی شدند. بچه‌های مسجد این ظرفیت را دارد که تئاتر را به معنی واقعی مردمی کند اما لازم است در تولید متن برای این عرصه، توجه بیشتری داشت. متون تولیدی باید تا حد امکان مناسب جوانان باشد و علاوه بر دارا بودن زبان مخاطب، در موضوع و محتوا نیز قابل تامل باشد. باید توجه داشت که در تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دنبال شعار نباشیم. شعار مردم را از تئاتر دور می‌کند.

 

ارسال نظر