استادیار دانشگاه هنر تهران:

نقاشیخط، هنر مطلوب و مقبول و مشروع حکومت های اسلامی

نقاشیخط، هنر مطلوب و مقبول و مشروع حکومت های اسلامی
نخستین نشست تخصصی هنرهای تجسمی با عنوان "نشانه شناسی خط و نقش در هنر معاصر" با حضوردکتر بهمن نامور مطلق دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، دکتر علی عباسی استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدرضا مریدی استادیار دانشگاه هنر تهران، دکتر میثم یزدی مدرس دانشگاه هنراصفهان در سالن سعدی برگزار شد.
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر :  ۲۲۲۳۴
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این نشست که با حضور جمعی از اساتید رشته های مختلف به ویژه خطاطان در میان علاقه مندان به مباحث هنری در بعدازظهر روز سه شنبه 24 بهمن ماه در سالن سعدی حوزه هنری برگزار شد دکتر محمدرضا مریدی در خصوص زمینه های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی پیدایش هنر سقاخانه و همچنین حضور این گونه هنر در کشورهای اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: بحث من تنها سقاخانه نیست بلکه باید دید چگونه است که همین طریقه را در هنر دیگر کشورهای اسلامی مانند مصر، عراق، ترکیه و... می بینیم.

وی افزود: وقتی از وضعیت مشترک کشورهای اسلامی صحبت می کنیم باید از صف آرایی آنان جلوی استعمار هم سخن بگوییم و از تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی. ما سه موج در کشورهای اسلامی داریم که از سال 1880 تاکنون را دربرمی گیرد. موج اول استعمارستیز است و کسانی مانند اقبال لاهوری، سیدجمال الدین اسدآبادی و... را شامل می شود، موج دوم احیای اسلام گرایی در برابر ناسیونالیسم است که در ایران کسانی مانند شریعتی را شامل می شود و موج سوم اسلام گرایی که با نام بنیادگرایی است.

وی خاطرنشان کرد: سخنان من در موج دوم است که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده است، پان عربیسم و پان ایرانیسم همه در فاصله پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت که با شکل گیری حکومت پهلوی در ایران همراه بود.

سخنران این برنامه ادامه داد: شکل گیری روشنفکری جهان سوم گرا، افول لیبرالیسم، نوعی از اسلام گرایی همه پس از دهه 60 صورت گرفت.

وی تصریح کرد: نقاشی سقاخانه از نظر سیاسی نوعی اسلام گرایی لیبرال بود که در سرزمین های دیگر هم می توان آن را دنبال کرد و به آثار شبیه به هم در سرزمینهای اسلامی رسید، آثاری که هنرمندان مصری، الجزایری، تونسی، سوری، عراقی ، فلسطینی و ترکیه ای و پاکستانی خلق کرده اند و این جریان همچنان ادامه دار است، عربستان نیز در این میان به دنبال یک اسلام تلفیق گراست.

وی اظهار داشت: این جریان نقاشیخط  را حتی می توان در مالزی و اندونزی هم مشاهده کرد و به ویژه در کشورهایی که یک نوعی از اسلام گرایی لیبرالیسم را دارد قابل دیدن است. 

دکتر مریدی هنر نقاشیخط را هنر مطلوب و مقبول و مشروع حکومت های اسلامی دانست که  به عنوان شکلی از هنر اسلامی مدرن است.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر