نخستین نشست تخصصی هنرهای تجسمی با عنوان "نشانه شناسی خط و نقش در هنر معاصر" با حضوردکتر بهمن نامور مطلق دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، دکتر علی عباسی استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدرضا مریدی استادیار دانشگاه هنر تهران، دکتر میثم یزدی مدرس دانشگاه هنراصفهان در سالن سعدی روز گذشته برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این نشست که با حضور جمعی از اساتید رشته های مختلف به ویژه خطاطان در میان علاقه مندان به مباحث هنری در بعدازظهر روز سه شنبه 24 بهمن ماه در سالن سعدی حوزه هنری برگزار شد، دکترعلی عباسی در خصوص مکتب سقاخانه به سخنرانی پرداخت و گفت: سوالات زیادی در این خصوص وجود دارد که هیچکدام را در این جلسه پاسخ نمی دهیم اما مطرح کردن این سوالات بسیار مهم است و برخی را نیز پاسخ می دهیم مانند زیبایی و معنا چگونه حاصل می شود؟ تخیل چیست؟ تخیل از منظر مکتب ایرانی و غرب؟ هنر مدرن اسلامی؟
وی افزود: نظام های معنایی یا ارتباطی هستند و یا نه ارتباطی. هنر اگر هنر اسلامی باشد که ارتباطی است و البته انسان دائماً با معنا سروکار دارد که یا جنس ارتباطی دارد و یا نه ارتباطی است، هنر ارتباطی مثل هنر نقاشی و نه ارتباطی مانند این کت.
وی ادامه داد: اسطوره خودش را روی آئین ها متجلی میکند، قانون را خردجمعی و فرهنگ درست کرده است که اینها از آئین گرفته شده است.
سخنران این برنامه با سوال آیا مکتب سقاخانه ای مکتب است؟ خاطرنشان کرد: اگر مکتب است باید اندیشه ای پشتش باشد، ما دو نوع نگاه به جهان داریم یکی نگاه به جهان ایرانی و دیگری نگاه به جهان غربی. غربی ها جور دیگری نگاه می کنند و معتقدند انسان است که معنا را تولید می کند و اما در تفکر ایرانی معنا وجود داشته است و ما آن را می فهمیم و به کشف حقیقت می رسیم.
وی با اشاره به اینکه نماد تعریف غرب و ایران متفاوت است، اظهار داشت: برای غربی ها انسان است که تفکر و تخیل ایجاد می کند اما برای ما تخیل هستی دارد.
دکترعباسی خاطرنشان کرد: آیا مکتب سقاخانه یک هنر مدرن است؟ آثا هنر مدرن اسلامی است؟ فرهنگ ما عالی ترین فرهنگ است برای خودمان و فرهنگ غرب نیزعالی ترین فرهنگ است برای خودشان. در فرهنگ ما به دنبال معنا هستیم و هر شکلی معنای خودش را دارد، اما اگر غرب بی معنایی را ایجاد می کند به دلیل این است که به پوچی رسیده است و این است که اندیشه ناامید غرب در هنرش متجلی می شود .
وی در پایان سخنانش پرسید: اگر هنرسقاخانه از فرهنگ عاشورایی الهام گرفته است چرا معناگرا نیست و معنای آن را نمی توان درک کرد؟