استاد دانشگاه هنر اصفهان:

نوسنت گرایی خاطرات و فرهنگ های اصیل را به چالش می کشاند

نوسنت گرایی خاطرات و فرهنگ های اصیل را به چالش می کشاند
نخستین نشست تخصصی هنرهای تجسمی با عنوان "نشانه شناسی خط و نقش در هنر معاصر" با حضوردکتر بهمن نامور مطلق دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، دکتر علی عباسی استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدرضا مریدی استادیار دانشگاه هنر تهران، دکتر میثم یزدی مدرس دانشگاه هنراصفهان در سالن سعدی برگزار شد.
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر :  ۲۲۲۳۲
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این نشست که با حضور جمعی از اساتید رشته های مختلف به ویژه خطاطان در میان علاقه مندان به مباحث هنری در بعدازظهر روز سه شنبه 24 بهمن ماه در سالن سعدی حوزه هنری برگزار شد اولین سخنران این برنامه دکتر میثم یزدی در خصوص نوسنت گرایی، سقاخانه و نقاشی خط به بیان مباحث خود پرداخت و گفت: نوسنت گرایی نوعی تفسیر جدید از ارزش های قراردادی حاکم برهنر و تلاش برای ایجاد پیوند سنت و هنر مدرن است و هدف آن کشف یک مکتب هنر ملی و نو در ایران بود.

وی نوسنت گرایی را حس رهایی از کلیشه ها در فرهنگ خواند و افزود: باید دید مکتب سقاخانه توانسته به این مهم دست یابد یا نه ؟
وی سپس به بررسی نوسنت گرایی از دیدگاه علمای علوم سیاسی پرداخت و تصریح کرد: شاید شروع مکتب سقاخانه عامدانه نبوده باشد اما در برجسته سازی آن مسائل سیاسی مهم بوده است. یکی از کارهایی که نوسنت گرایی می کند به چالش کشیدن خاطرات و فرهنگ های اصیل است.

وی ادامه داد: ما در نوسنت گرایی دو نوع گرایش داریم که یکی گرایشی است که زنده رودی را سرآغاز نقاشی سقاخانه می داند که در واقع پالایش هندسه تصویری خط در فرم های بصری و بی اعتنایی به اصول خوشنویسی است. زنده رودی در این زمینه  آثار خود را از آثار مذهبی و با الهام از کربلا آغاز کرد.

یزدی با اشاره به اینکه دو گونه هنرمند نقاشی خط داریم یکی هنرمندانی که از پایه نقاشی به نقاشی خط آمده اند و دیگری هنرمندان خطاطی که وارد نقاشی خط شده اند گفت: مخاطبان این هنر دو دسته اند نخبگان جامعه (هنرمندان) و مردم عادی.

وی تأکید کرد: در ادبیات سیاسی نوسنگ گرایی نوعی استراتژی سیاسی تلقی می شود و باید پرسید آیا نقاشیخط یک رویکرد شرق شناسانه است و یا رویکرد پسااستعماری است؟

وی خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که با این هنر آشنایی کامل ندارند به علت عدم شناخت کافی در خصوص نقاشیخط و شکل گیری (نوسنت گرایی و سقاخانه) این ها را سرچشمه گرفته از حکمت و یا مذهب اسلامی می دانند که درست نیست.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر