حجت مجرد:

هنرمندان گرافیست نقش مهمی در رساندن صدای انقلاب به گوش مردم داشتند

هنرمندان گرافیست نقش مهمی در رساندن صدای انقلاب به گوش مردم داشتند
حجت مجرد؛ مدیر واحد هنرهای تجسمی استان زنجان معتقد است گرافیست ها با خلق شعارنوشته ها، کلیشه ها و تصاویری که روی دیوارها و ... نقش می بست نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر :  ۲۲۱۹۰

حجت مجرد؛ مدیر واحد هنرهای تجسمی استان زنجان معتقد است گرافیست ها با خلق شعارنوشته ها، کلیشه ها و تصاویری که روی دیوارها و ... نقش می بست نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.
به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ حجت مجرد به عنوان مدیر واحد هنرهای تجسمی استان زنجان با بیان اینکه به صورت شخصی بیشتر در حوزه مطالعاتی مشغول فعالیت هستم از تالیف دو عنوان کتاب خبر داد و گفت: « یکی از این کتاب ها «پوستر به مثابه پوستر» نام دارد که در مراحل پایانی قرار دارد و کتاب بعدی مربوط به شیوه عملی لوگوتایپ است که نزدیک به 50 درصد کارهای آن انجام شده و رو به اتمام است.»
این هنرمند مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به عنوان دبیر هنرهای تجسمی جشنواره بین المللی فجر در حوزه استانی مسئولیت هایی را متقبل شده ام؛ اظهار داشت: «در این راستا برای اولین بار در استان در حوزه هنرهای تجسمی اتفاق هایی رقم خواهد خورد که شاید بیان آنها خالی از لطف نباشد. ابتدا معرفی یک هنرمند تاثیرگذار در استان اردبیل است که این هنرمند بدون اینکه در فراخوان شرکت کرده باشد به بخش اصلی جشنواره وارد می شود. در فاز بعدی قرار شد یک نمایشگاه را از مجموعه آثار 10 هنرمند برجسته استانی برگزار کنیم که از 14 تا 24 بهمن برپاست و در روز اختتامیه از این هنرمندان در کنار هنرمندان پیشکسوت، نگارخانه و رسانه فعال و ... به شکل رسمی تجلیل به عمل می آید.
این هنرمند با اشاره به تاثیر پدیده انقلاب بر هنر گرافیک اظهار داشت: «به صورت کلی می توان گفت تمامی انقلاب های دنیا توسط گرافیست ها به گوش مردم رسیده اند. گرافیک به معنای مردمی گذشته یا کلاسیک و حتی مدرن امروزی بوده که صدای انقلاب را به گوش مردم رسانده است.»
مجرد درباره چگونگی این اتفاق توضیح داد: «گرافیست ها با تصاویر و کلیشه هایی که خلق کردند و روی دیوارها و ... نقش بست؛ نقش مهمی در اشاعه انقلاب داشته اند.حتی شعارهایی که نوشته می شد اکنون در حوزه گرافیک محیطی بررسی می شود. برآیند همه این فعالیت ها نیز اطلاع رسانی به مردم در خصوص اتفاق هایی بود که به صورت پنهانی در حال انجام بود و قرار بود به یک اتفاق بیرونی تبدیل شود.»
این هنرمند پیرامون تغییر آرمان های هنرمندان با گذشت40 سال از انقلاب اسلامی بیان داشت: « پاسخ قطعی این سوال نیاز به تحقیقات میدانی و مطالعات مختلف دارد. طی این سال ها آرمان های هنرمندان ممکن است تغییر کرده باشد اما مثبت یا منفی بودن این تحولات نیاز به مطالعه دارد. باید دید دیدگاه هنرمندان نسبت به انقلاب چه تغییراتی داشته چون هنرمند نیز خاستگاهش از بطن مردم است و شرایط مختلف جامعه بر او تاثیر خواهد گذاشت.»
مجرد درباره وظیفه هنرمند نسبت به اتفاقات پیرامونی خود توضیح داد: « در اینجا دو بحث وجود دارد یکی «هنر برای هنر» که از نظر من قابل قبول نیست و دیگری «هنر برای مردم»؛ در این باره معتقدم که انعکاس آیینه وار اتفاقات توسط هنرمند برآیند «هنر برای مردم» است. از جمله وظایف ذاتی هنرمند این است که بتواند با ابزار هنری و تخصص هایی که کسب کرده آیینه خوبی از محیط خودش باشد و برداشت خودش از اتفاقات پیرامونی را به شکل واقعی تصویر کند و در معرض دید مخاطب قرار دهد.»

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر