محمد سعید نقاشیان:

جشنواره‌ها زمانی تاثیرگذارند که داوری عادلانه‌ای داشته باشند

جشنواره‌ها زمانی تاثیرگذارند که داوری عادلانه‌ای داشته باشند
محمد سعید نقاشیان با انتقاد از روند داوری در برخی از جشنواره‌های هنری بیان داشت باید به همه طیف‌های هنری فرصت ظهور و بروز داده شود و اینکه داورانی پیدا شوند که تنها تکنیک و روش خود و شاگردان‌شان را قبول داشته باشند؛ عین ناداوری است.
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
کد خبر :  ۲۲۰۸۳

محمد سعید نقاشیان با انتقاد از روند داوری در برخی از جشنواره‌های هنری بیان داشت باید به همه طیف‌های هنری فرصت ظهور و بروز داده شود و اینکه داورانی پیدا شوند که تنها تکنیک و روش خود و شاگردان‌شان را قبول داشته باشند؛ عین ناداوری است.
به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ محمد سعید نقاشیان؛ از اساتید خوشنویسی و نقاشی- خط با بیان اینکه حضور هنر در زندگی افراد جامعه به نسبت گذشته بسیار کمتر شده است؛ اظهار داشت: «در حقیقت آثار هنری جایگاهی در سبد کالای خانوار ندارد که نتیجه آن امرار معاش دشوار هنرمندان و حضور کم رنگ هنر حقیقی در زندگی افراد جامعه می شود. هر چند گفته می شد که قسمتی از بودجه هر سازمانی را به خرید آثار هنری اختصاص داده اند اما کدام ارگان از یک مجموعه هنری دست به انتخاب می زند و اثری ابتیاع می کند.»
وی ادامه داد: «به نظر می رسد که در گذشته برای هنرمند و هنرش ارزش بیشتری قائل بودند اما امروز غالب افراد حتی هنرمندان هم درگیر قرص نان هستند تا قوس نان. این مساله باعث می شود که هنر به میان جامعه نیاید مگر عده ای قلیلی مثل مجموعه داران که این کار برای شان یک دغدغه محسوب می شود اما در بخش عمده ای از مردم خرید آثار هنری کمرنگ است که می تواند به دلیل عدم توان مالی و یا کم بودن دانش هنری اتفاق بیفتد.»
نقاشیان با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ها تاثیرات مثبتی می تواند داشته باشد اما داوری در این بخش هم مثل بسیاری از امور تاثیرگذار است؛ توضیح داد: «گاهی در برخی از جشنواره ها داورانی انتخاب می شوند که از یک سلیقه خاص پیروی می کنند و نمی توانند آیینه تمام نمایی از سلایق هنری باشند.»

او با ذکر مثالی اضافه کرد: «به عنوان مثال در جشنواره فجر امسال در بخش نقاشی- خط و خوشنویسی بسیار سلیقه ای عمل شد و افزون بر این داوران متاسفانه نگاهی از بالا به آثار و طیف های مختلف هنری داشته و تنها خود و شاگردان شان را به عنوان نمونه ای از آثار برتر می شناسند. در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دلیل مسائل داوری آثار من که با خط معلی نگاشته شده بودرا از گردونه انتخاب خارج کردند چون خط معلی را قبول ندارند.»
این استاد خوشنویسی بیان داشت: «جشنواره در جایی خوب است که داوری عادلانه ای صورت بگیرد در غیر این صورت ثمری ندارد به جز اینکه کسانی که هر سال دیده می شوند باز هم در این مسابقه شرکت کنند. معلی یک اتفاق هنری است که متاسفانه به راحتی گاهی توسط دوستان رد می شود و اجازه بروز به آن نمی دهند.»
این هنرمند در پایان با بیان اینکه باید به همه طیف های هنری و سلایق گوناگون در یک جشنواره احترام گذاشته شود؛ افزود: « شناخت هنر شرق و غرب و استفاده از این دانش توسط هنرمندی که سال ها تجربه و مهارت آموزی را در پیشینه خود دارد؛ می تواند باعث پیدایش آثار هنری قابل تاملی شود که باید اجازه این ظهور و بروز در جشنواره های هنری به همگان به صورت منصفانه داده شود.»

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر