علیرضا صداقتی: پدیده انقلاب اسلامی در محتوا و فرم آثار هنرمندان تاثیرگذار بوده است.

علیرضا صداقتی: پدیده انقلاب اسلامی در محتوا و فرم آثار هنرمندان تاثیرگذار بوده است.
علیرضا صداقتی از هنرمندان گرافیست استان سمنان با بیان اینکه تاثیر انقلاب اسلامی بر محتوا و فرم آثار هنرمندان مشهود است گفت یکی از نیازهای امروز هنر گرافیک پرهیز از تکراری بودن و وارد کردن ایده های خلاقانه است.
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
کد خبر :  ۲۱۹۷۶

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری؛ این هنرمند گرافیست معتقد است: «یکی از مهم ترین موارد در تاثیرگذاری طراحی های گرافیکی پرهیز از تکراری بودن اثر است. ضمن رعایت چارچوب های هنری و فنی وقتی ایده ای نو در کار وجود دارد اثر می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال اگر بخشی از یک تفنگ با یک گره یا قلم تلفیق شود؛ یک طرح سورئال پیش می آید که به صورت واقعی بیننده در اطراف خود ندیده؛ این مساله باعث می شود که بیننده نسبت به تفنگ یا مداد یک اندیشه نو پیدا کند و وقتی هر یک از اینها را می بیند یاد این خلاقیت و طراحی بیفتد.»
وی پیرامون تاثیرات پدیده انقلاب اسلامی بر آثار هنرمندان بیان داشت: « زمانی که شهید آوینی در زمینه آثار مستند کار می کردند یا کوروش پارسانژاد پوسترهای انقلابی خود را آماده می کردند، مسعود نجابتی نیز در بخش طراحی لوگو فعالیت می کرد؛ همه مواردی از این دست هم از لحاظ فرم و هم محتوا معنایی خاص را در بر می گرفتند.»صداقتی ادامه داد: «در طراحی گرافیک زمان هایی وجود داشت که حتما از فونت تیتر برای تاثیرگذاری استفاده می شد؛ مثل همان جمله «امام آمد» یا «شاه رفت» در روزنامه های مختلف. امروز خلاقیت ها بیشتر شده اما بهتر است کارها نیز از حالت کلیشه ای بودن خارج شود. به عنوان مثال وقتی شما برای یک شهید طراحی پوستر می کنید درست است که رعایت چارچوب ها و برخی موارد اولیه ضروریست اما در برخی موارد می شود گریز کوچکی زد و ایده های جدیدی را وارد کرد البته نه به شکل ساختارشکنی بلکه به شکلی که از کارهای دیگر متفاوتش کند. هر چند این اتفاق در حال رخ دادن است اما به اندازه کافی شکل نگرفته؛ هنرمند می تواند در کنار داشتن یک امضای مشخص و رعایت اسلوب و قواعد به بیان پیام هایش با روشی نو و حتی ارائه ای جدید بیندیشد.»
صداقتی در ادامه افزود: «یکی از ویژگی های گرافیک در بخش طراحی پوستر اثرگذاری طرح در کمترین زمان ممکن است. به عنوان مثال رشته مینیاتور یا نگارگری هنرمند ساعت ها وقت صرف می کند تا یک کار خلاق هنری بیافریند اما در رشته گرافیک در کمترین زمان ممکن با ارائه و انتشار طرح که یکی از مزیت های هنر گرافیک است؛ پیامش را منتقل می کند.»
وی با بیان اینکه امروزه ذائقه هنری مردم بسیار تغییر کرده اما در سال های پیشین در شهرهای کوچک یکی از مشکلات ما محدود بودن نگاه جامعه بود؛ اظهار داشت: «هر چند هنوز هم بسیاری از ایده ها به خوبی جا نیفتاده و رشته گرافیک نیاز به پختگی بیشتری دارد. فرض کنید یک نمایشگاه گرافیک انتزاعی و تلفیقی از مواد مختلف برگزار کنید این امر باعث می شود شما ایده خود را در قالب شیء، جسم و متریال های جدیدتر به دیگران برسانید اما زمانی که شما با این روش ارائه افکارتان را انجام می دهید شاید برای برخی به خوبی جانیفتد و معنی اثر را فقط در قالب تابلوی نقاشی روی دیوار تصور کنند، در حالیکه یک اثر خلاقانه و نو لزوما قرار نیست در قالب یک تابلو روی دیوار باشد و می تواند فریم و چارچوبی نو بیابد اما این مساله هنوز برای همگان قابل درک نیست و بنابراین ممکن است با آثار ارتباط مفهومی مناسبی برقرار نکنند.»
گفتنی است علیرضا صداقتی؛ عضویت در انجمن هنرهای تجسمی استان سمنان ، حوزه هنری استان سمنان ،سازمان بسیج هنرمندان استان سمنان، انجمن خانه عکاسان حوزه هنری استان سمنان، از موسسین و از اعضای انجمن گرافیک استان سمنان – شرکت در نمایشگاه های انفرادی و گروهی داخلی و بین المللی از جمله شرکت در نمایشگاه و ارسال اثر در جشنواره پوسترهای ونیز ایتالیا ، شرکت در نمایشگاه پوستر با عنوان مهدویت و انخاب اثر در بین 50 اثر برتر کشور 1389، طراحی و تدوین نماهنگ و تیزر هشدارها و علائم راهنمایی و رانندگی به سفارش معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا ( ستاد فرماندهی انتظامی استان سمنان ) 1387 ، ساخت و تدوین انیمیشن کوتاه با عنوان (صلح) به اتفاق گروه و ارائه برای حوزه هنری سمنان 1389 ، حضور و کسب مقام از جشنواره های معتبر داخلی و بین المللی چون؛ منتخب صد اثر برتر جهان در حمایت از مردم ژاپن (سونامی)؛ دورتموند آلمان ، رتبه دوم کشوری جشنواره کارت پستال های شهری تهران با موضوع: ترافیک و راه حل آن و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

ارسال نظر