مجید جدیدی: جوانان هنرمند به اعتماد بیشتر از سوی مسئولان نیاز دارند

مجید جدیدی: جوانان هنرمند به اعتماد بیشتر از سوی مسئولان نیاز دارند
مجید جدیدی هنرمند خوشنویس استان مرکزی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به اشاعه هنرهای سنتی و مدیریت مناسب فرهنگی و هنری گفت جوانان هنرمند نیاز به اعتماد بیشتری برای ارائه آثارشان دارند.
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر :  ۲۱۹۷۵

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ جدیدی با بیان اینکه به تازگی خوشنویسی ضریح امامزاده محمد عابد (پدر ابراهیم مجاب که ضریحش در حرم سیدالشهدا (ع) قرار دارد) را به اتمام رسانده ام؛ گفت: «در حال حاضر مشغول خوشنویسی سوره انسان در یک کتیبه هستم که در مسجد توفیق شهر نکاء قرار دارد.»
او در ادامه پیرامون لزوم توجه بیشتر به اشاعه هنرهای سنتی اظهار داشت: « هنوز نتوانسته ایم به کاشی کاری هایی که در دوره تیموری داشته ایم؛ برسیم یا مثلا جلاء و کیفیتی که آن کاشی ها داشته اند را هنوز پیدا نکرده ایم؛ اتفاقاتی که در هنرهای سنتی دوره صفویه افتاد هم از این دسته هستند. در دوره قاجار و پهلوی اول و دوم بسیاری از هنرهای ما تعطیل شد و پس از انقلاب اتفاقات نویی در حوزه هنر افتاد.»

این هنرمند ادامه داد: «ضمن اینکه پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی هم در این میان نقش موثری دارد. اما اگر بخواهیم هنری را به کیفیت مطلوب خود برسانیم به برنامه ریزی علمی و مدیریتی نیاز داریم. هنرهای سنتی هم که در حال حاضر وجود دارد آن چیزیست که از گذشته به ما رسیده. خیلی خوب است اگر ساختار آکادمیکی در زمینه هنرهای سنتی وجود داشته باشد البته به شرطی که دوباره به سمت مدرک گرایی نرود. برخی از رشته های هنری وجود دارد که فارغ التحصیلان این رشته را نمی توان هنرمند نامید.»
جدیدی در توضیح بیشتر افزود: «شاید یکی از دلایل آن این باشد که هیچ برنامه ای برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی در نظر گرفته نشده تا بهره برداری مناسبی از آموزش های داده شده صورت بگیرد. فرض بفرمایید هنرمند نگارگر یا تذهیب کار ما به جایی می رسد که تنها برای دل خودشان کار کنند و تنها بخش محدودی از این افراد به اقتصاد هنر دست پیدا می کنند. برای این هنرمندان اگر بتوانیم بازار اقتصادی مناسبی ایجاد کنیم؛ هنرهای سنتی نیز رشد پیدا می کنند.»

 


این هنرمند در ادامه اظهار داشت: «به نسبت گذشته تغییر اتفاق افتاده اما این تغییر نیاز به گسترش بیشتری دارد. در حقیقت رسیدن به آرمان هایی که توقع داشتیم در فضای هنری به آنها دست یابیم شاید هنوز محقق نشده است. به عنوان مثال در هنر خوشنویسی تا یک سطح متوسط این هنر رشد داشته اما برای رسیدن به سطح برتر و طراز اول اتفاق ویژه ای نیفتاده است. ابتدا باید این مساله را قبول کنیم که در چه جایگاهی قرار داریم تا بعد بتوانیم برای طی کردن پله های نرفته برنامه ریزی کنیم.»
جدیدی عنوان داشت: « شاید کمیت کارها نسبت به گذشته زیادتر شده باشد اما در کیفیت شاید هنوز جای کار داریم. در دوره قاجار چند قرآن نوشته شده و چقدر خوشنویس شناخته شده اند؟ اما امروز هنوز این اتفاق نیفتاده. ضمن اینکه در آن دوران به هنرمندان اعتماد می شده اما امروز هنرمند ابتدا باید کار طراز اول تولید کند بعد پروژه های دیگر را به او سفارش دهند. مثلا در حوزه کتابت قرآن جوانان مستعدی داریم که اگر به آنها اعتماد شود و کار سفارش دهند در طول مسیر به رشد و ظهور هنرمندان جدید دست پیدا می کنیم. خود من مدیون اولین نفری هستیم که به من سفارش کار یک کتیبه را داد و اعتماد کرد که باعث جسارت بیشتر در من شد و طی مسیر به نقایص کارم پی بردم و رشد کردم.»
مجید جدیدی به عنوان یک هنرمند خوشنویس و قاری قرآن بیان داشت: « تسلط به متون مختلف قطعا در خوشنویسی بی تاثیر نیست و نمی توان آن را انکار کرد. خوشنویس همان طور که باید به ترکیب و هندسه مفردات توجه کند، محتوا و متنی را انتخاب می کند که ارزش وقت گذاشتن داشته باشد. بهترین اثر هم اگر تولید شود اما متن قابلی نداشته باشد آن اثر دیده نمی شود. اگر من به متون ادبی، احادیث و آیات قرآن تسلط داشته باشیم قطعا انتخاب هایی که می کنیم اثربخش تر است.»گفتنی است مجید جدیدی؛ متولد شهریور ماه 1353 که خوشنویسی را از سال 1375 در محضر استاد حبیب الله امیدوار در اراک آغاز نموده و در ادامه از سال 1379 تا 1394 از محضر جناب استاد سید محمد حسینی موحد کسب فیض کرد. شرکت در بیش از 70 نمایشگاه جمعی داخل کشور، برگزاری کارگاه آموزش خوشنویسی در شهر کراچی پاکستان 1391، برگزاری نمایشگاه انفرادی در پاریس 1392، برگزاری نمایشگاه انفرادی در فرهنگسرای ملل تهران 1392، برگزاری نمایشگاه انفرادی و کارگاه آموزشی خط ثلث در خارطوم (سودان) 1393، برگزاری نمایشگاه انفرادی و کارگاه آموزشی خط نستعلیق و ثلث در دو استان تونس و الکاف کشورتونس 1394، مسئولیت های فرهنگی هنری او عضو شورای انجمن خوشنویسان اراک از سال 1388 تا 1395 ، مسئول فرهنگی و هنری فرهنگسرای آیینه اراک (از سال 1381 تا 1383)، مسئول امورفرهنگی و قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی (از سال 1384 تا 1387)، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان مرکزی از سال 1392 تا کنون، پژوهش و تالیف کتاب زندگی نامه و خاطرات استاد حسین انصاریان (آماده چاپ)، داوری ها و کتابت کتیبه های مختلف و ... از جمله فعالیت های هنری این هنرمند است. او همچنین توفیق اداره جلسه آموزشی قرئت قرآن کریم از سال 1378 تا کنون، کسب رتبه های برتر در مسابقات قرآنی و ... در کارنامه این هنرمند قرار دارد.

ارسال نظر