حمیدرضا مجیدی:

هنر متعهد داشتن نگاه انسانی به تولیدات هنری و مخاطبان است

هنر متعهد داشتن نگاه انسانی به تولیدات هنری و مخاطبان است
مدیر مرکز هنرهای تصویری استان مرکزی با بیان اینکه هنر متعهد از یک نگاه انسانی سرچشمه می گیرد گفت هنر عکاسی پرداختن به ایده هاییست که بدون مطالعه، تفکر و تعمق هنرمند شکل نمی گیرد.
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر :  ۲۱۹۲۷

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ مدیر مرکز هنرهای تصویری و خانه عکاسان حوزه هنری استان مرکزی با بیان اینکه داشتن یک نگاه انسانی به تولیدات هنری و مخاطبانش حاکی از داشتن هنر متعهد است؛ اظهار داشت: «هنر متعهد به خوشبین شدن و امیدوار بودن انسان ها کمک می کند. برخی از آثار هنری باعث فراموش شدن یک قسمت مهم از حقیقت زندگی مثل مرگ می شوند اما یک هنر والا این کار را نمی کند بلکه مرگ با عزت و شهامت را هم حیاتی دوباره قلمداد می کند و در آثارش می آفریند. وقتی مرگ از زندگی حذف شود به نگرش عمیق افراد به زندگی ضربه می زند. به نظر من هنرمند متعهد سعی می کند افراد در یک مسیر امیدوارانه حرکت کنند و به مسائل انسانی می پردازد.»
مجیدی با بیان اینکه از امکان فضای مجازی برای نشر آثار هنرمندان و انعکاس تولید هنرجویان و هنرمندان استفاده می کنیم که تاثیرات مثبتی در سطح استان داشته است؛ اظهار داشت: « در گذشته برای ارتباط بیشتر با رشته های هنری باید انتخاب می کردیم که به مراکزی چون گالری ها، سینماها، تماشاخانه ها و ... برویم اما امروز هنر به ویژه به شکل عام تر آن وارد زندگی مردم شده است. همین که در فضای مجازی افراد عکس، فیلم و آثار هنری را دنبال می کنند نشان از همین نکته دارد که هنر کارکرد هنر- رسانه ای خودش را دارد. منتها تفاوت در دیدگاه ها و علایق افراد است که برخی به صورت تخصصی آن را دنبال می کنند و عده ای بدون اینکه بدانند چه چیزی را دریافت می کند با آثار هنری برخورد دارند.»
او عمده ترین چالش ها در رابطه با هنر عکاسی را سطحی دیدن این هنر دانست و گفت: «متاسفانه برخی هنر عکاسی را به عنوان یک رشته دم دستی از هنر دنبال می کنند. در حالیکه عکاسی این نیست. عکاس به دنبال ایده های خودش می گردد و نه سوژه ها. این ایده ها هستند که با مطالعه و تفکر، تعمق و اندیشه هنرمند شکل می گیرند و سپس توسط دوربین ثبت می شوند. اینگونه نیست که فردی دوربینش را بردارد و مثلا در مواجهه با یک بازار یا درخت و گل زیبا بخواهد تصویر آن را ثبت کند. عکاس مثل یک فیلمنامه نویس یا فیلمساز که ماه ها بلکه سال ها قبل ایده ای را در ذهن می پروراند به دنبال یک موضوع و هدف است. البته شاخه ای از عکاسی به نام عکاسی خبری یا مستند وجود دارد که عکاس همیشه باید دوربینش همراهش باشد اما هنرمند عکاس دغدغه های اجتماعی و شخصی خاصی دارد که به آنها فکر می کند و ایده هایی را که یادداشت می کند در اطرافش به دنبال آنها می گردد. اینجاست که عکاسی را متفاوت و یا شاید سخت تر از هنرهای دیگر می کند.»
این هنرمند عکاس در ادامه افزود: «عدم شناخت بسیاری نسبت به هنر عکاسی و دانستن آن به عنوان شکار لحظه ها و ... تعریفیست که متعلق به سه دهه گذشته است و امروز تفاوت های بسیاری پیدا کرده است. اگر هنرمندی در خانه روی تابلو نقش می زند عکاس در یک موقعیت واقعی و طبیعی این فکر را پیاده می کند. در حقیقت فراتر از یک تخیل صرف در چارچوب بوم؛ اندیشه خود را به صورت واقعی ثبت می کند. بنابراین نیاز است که عکاس سفر کند، ماهیت نور را بشناسد و ... . جلوه های زیبایی تعاریف نسبی دارند که گاهی تعاریف زیبا از تصاویری نه چندان زیبا به دست می آید و این امر ممکن نمی شود مگر اینکه از دایره ذهن روایی و فرمی یک عکاس بگذرد. آن زمان است که فشردن دکمه شاتر تنها یک ثانیه نیست بلکه روزها و حتی سال ها می گذرد تا آن موقعیت ثبت شود.»

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر