میلاد رفیعی با بیان اینکه از اوایل انقلاب اسلامی یک موج و خیز عظیم و جدیدی در هنرهای سنتی به وجود آمد گفت مهمترین چالشی که هنرمندان هنرهای سنتی با آن روبرو هستند بروز شدن این هنر است.
به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ میلاد رفیعی؛ هنرمند تذهیب کار اراکی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی نوع هنرها تغییر نکرد و نقاشی، موسیقی، سینما و ... همچنان وجود داشت؛ اذعان داشت: «مساله ای که انقلاب اسلامی بر آن تاثیر گذاشت بحث ایدئولوژیک و فکری هنرمندان بود که رویکرد هنرمندان را تغییر داد و از این رو تاثیرگذار بود. برخی هنرها که از نظر مذهبی قدرت بیشتری هم داشتند مثل تذهیب ونگارگری زمینه بهتری برای بروز و ظهور یافتند.»
وی ادامه داد: «آن خط مشی به شکل های نوین تری هنوز ادامه دارد؛ شاید بحث بیداری اسلامی یکی از مباحثی بود که در چند سال اخیر موضوع مناسبی برای هنرآفرینی شد، یا مسائل روز مثل داعش. هنر تذهیب هنری کاملا انتزاعی است که نمی توان به آن موضوع داد و شاکله خود را حفظ می کند اما نگارگری همیشه در طول تاریخ شامل بخش مذهبی و ادبی بوده که کماکان هم در همان قالب هاست.»
رفیعی افزود: «هنرهای سنتی ما از اواخر دوره قاجار رو به افول بوده و از اواخر دوره پهلوی و اوایل انقلاب اسلامی یک موج و خیز عظیم و جدیدی در این هنرها به وجود آمد. در برحه هایی هنرمندان کارشان را از صفر شروع کردند و به آزمون و خطا و تجربه تکنیک هایی پرداختند که ما اینها را در دوران صفویه در اوج خود داشتیم. خوشبختانه اکنون هنرمندان طراز اولی در هنر تذهیب وجود دارند که سطح این هنر را بالا برده اند.»
این هنرمند با بیان اینکه هنرهای سنتی نیاز به بروز شدن دارند؛ اظهار داشت: « مهمترین چالشی که هنرمندان هنرهای سنتی با آن روبرو هستند بروز شدن این هنر است. تا کنون تلاش کرده ایم که این هنرها بازآفرینی شوند و از امروز نیاز به بروز رسانی داریم که این امر نیازمند مطالعات و پژوهش های بیشتری است.»
رفیعی در ادامه عنوان داشت: «از طرف دیگر بحث های اقتصادی و مالیست که هنرمندان با آن روبرو هستند و حرف تازه ای نیست. حل شدن این قضیه به رشد هنرهای سنتی کمک می کند و حمایت بخش های خصوصی و دولتی مهم است. دولت با فرهنگ سازی در این زمینه و ساخت برنامه های تلویزیونی بیشتر و قرار دادن این هنر در سرفصل های آموزشی می تواند جامعه را با این هنر آشنا کند تا هزینه ای که صرف خرید کالاهای لوکس وارداتی می شود در مسیر هنرهای اصیل و صنایع دستی هزینه شود که بسیار ارزشمند است. به شخصه برایم پیش آمده که برای کسانی جزییات کار را توضیح داده ام و استقبال کرده اند.»
رفیعی با اشاره به بحث نوآوری اظهار داشت: «دیدگاهی که امروز در جامعه نسبت به نوآوری وجود دارد این است که خلاقیت را کاری می دانند که قبلا وجود نداشته است که به نظرم یک سوءتفاهم بزرگ است. مثل اینکه تا امروز همه از قاشق یک جور استفاده می کردند و حالا برای نوآوری بیشتر ما قاشق را برعکس بگیریم. اولین ویژگی نوآوری این است که باید حرف جدید داشته باشد و باعث پیشرفت شود. یک اثر هنری ماندگار باید از هر جهت در حد اعلای خود باشد؛ از لحاظ تکنیکی، متریال و شیوه های ساخت و ساز و مهم تر از همه اینکه معنای و مفهوم قابل بیانی داشته باشد و قطعا اگر بروز هم باشد نمی تواند ماندگار شود.»
رفیعی در ادامه توضیح داد: «خواه ناخواه در هنر دوره معاصر هنرمند نمی تواند بگوید من در تذهیب هنر دوره صفوی را اجرا می کنم. منتها بحثی که وجود دارد این است که بروز کردن همیشه به صورت کند و محافظه کارانه اتفاق می افتد و توسط یک نفر و به یک باره صورت نمی گیرد. در حقیقت در گذشته هم ایده های نسل های مختلف در کنار هم یک مکتب را شکل می دادند که می بینیم این مکاتب بسیار پخته هستند. اما متاسفانه امروز هنرمند با تجربه 10، 15 ساله می خواهد نوآوری های مختلف به خرج دهد و بسیاری را هم نیمه کاره رها می کند به همین دلیل این تحولات غالبا با موفقیت روبرو نمی شوند.»
این هنرمند با بیان اینکه مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رسانده ام و آخرین کارم مربوط به پایان نامه ام بوده که صفحه آغازین قرآن را شامل می شد؛ توضیح داد: « در این کار با بررسی های انجام شده یک اثر قرآنی طراحی شد که در قاب بندی و فضاسازی از نسخ تیموری بهره برداری شد و برای تزئینات داخلی اسلیمی و خطایی از نسخ دوره صفوی روی کاغذ دست ساز انجام شد و برای رنگ آمیزی از رنگ های طبیعی و طلای 24 عیار استفاده شد.»
گفتنی است میلاد رفیعی؛ کارشناس ارشد رشته هنراسلامی گرایش نگارگری؛ ضمن شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف هنری موفقیت های بسیاری از جمله کسب پنج رتبه اول، سه رتبه دوم و یک عنوان شایسته تقدیر در جشنواره های بین المللی، ملی و دانشجویی کشوری، دریافت اولین نشان ملی صنایع دستی بابت اثر تذهیب- 1392- اصفهان، کسب عنوان جوان موفق استان مرکزی در سال های 1386 و 1394، برگزاری و شرکت در بیش از 12 نمایشگاه هنری ملی و برون مرزی(سوئد و ترکمنستان)،راهیابی آثار به بخش نهایی چهارمین جشنواره بین المللی فجر ایران، دومین دوسالانه تذهیب های قرآنی مشهد، بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و .... را در کارنامه هنری خود دارد.