کمدی «ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده» بیانگر مشکلات و مفاسد اقصادی است که جامعهی ما امروزه با آن دستبه گریبان است.
کاوه مهدوی؛ نویسنده و کارگردان نمایش «ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده»؛ دربارهی جدیدترین اثر خود به خبرنگار صحنه گفت: نمایش «ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده» بیانگر مشکلات و مفاسد اقصادی و معایبیست که در این عرصه وجود دارد. قصهی نمایش ما در بستری از طنز رخ میدهد، چراکه معتقدم مقولهی اقتصاد، مبحث سنگین و ثقیلی است! و مقولهای است که اگر در فضای دراماتیک، خشک با آن برخورد شود ممکن است تماشاگر و مخاطب آن را پس بزند؛ بنابراین از ابتدا معتقد بودم لازمهی کار ما استفاده از بستر کمدی بود که به شکر خدا، تاکنون باز خورد خوبی نیز داشته است.
وی در مورد قصهی نمایش توضیح داد: طرح اولیهی این متن نمایشی، متعلق به حمید نیلی؛ تهیهکنندهی اثر؛ است. نمایشنامهی این کار سال گذشته نوشته شد ولی تا تابستان امسال چند بار مورد اصلاح قرار گرفت. در نهایت نیز خیلی از قسمتهای آن در زمان تمرین از اساس متحول شد. قصهی نمایش «ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده» روندی دارد که در صحنه، چهار بار دچار تغییر میشود. قصه در مقاطع مختلفی در زمان حال و گذشته جریان مییابد و در نهایت، داستان ابتدای نمایش و انتهای کار نتیجهگیری میشود.
این کارگردان همچنین دربارهی ساختار اجرایی اثرش اظهار داشت: نمیتوانم نمایش خود را وابسته به سبک و ژانر خاصی اطلاق کنم اما این نمایش برگرفته از ساختار روایی برشت است که در آن بازیگر مستقیم با تماشاگر سخن میگوید. در ایدهی اولیهی کار نیز به مجموعهی استنداپکمدیهایی فکر میکردم که در کنار هم ساختار دراماتیک بسازند اما احساس کردم مونولوگهای مداوم و طولانی برای تماشاگر خستهکننده خواهد بود. از این رو در کارگردانی از مجموعهای از تکنیکهای اپیک، استنداپ، اسلوموشن و رئال استفاده کردهام. اما دکور صحنه، دکور رئالی است و تلاش کردهایم در جزئیات نیز واقعی و رئال بودن دکور را رعایت کنیم.
وی بازخورد تماشاگرانش را از این نمایش، مثبت توصیف کرد و گفت: من اهل تعریف از خود و آثارم نیستم اما باید بگویم به شکر خدا نمایش تاکنون مورد پسند تماشاگرانش واقع شده که برای من باعث خوشحالی است. واقعیت این است که در هنگام تمرین و در روز اول اجرا به شدت نگران بودم که مبادا کمدی اثر، آن طور که باید جا نیفتاده باشد و نتواند با تماشاگر ارتباط بگیرد. چه بسا در بحث کمدی رقابت شدیدی در فضای تئاتر احساس میشود. قطعا کمدیای که در تئاتر آزاد و حتی تئاتر خصوصی در جریان است نمیتواند در فضایی مثل حوزه هنری جایی داشته باشد. ضمن اینکه خودم نیز حاضر نیستم به هر قیمتی و با هر دیالوگ و حرکتی، تماشاگر را وادار به خندیدن کنم. از این رو دیالوگها خیلی نجیبانه نوشته شده و نمایش خود را کمدی نجیبی میدانم. نتیجهی آن نیز تاکنون، ارتباط خوب تماشاگر با کلیت اثر بوده و خوشبختانه، هم ساختار نمایش و هم معنای اثر مورد پسند مخاطبان ما قرار گرفته است.
این نویسنده، استفاده از بازیگران توانمند را از ویژگیهای قوام اثر خود دانست و عنوان داشت: باید یاد کنم از بازیگران خوب این نمایش که در قوام اثر، نقش موثر و پررنگی داشتهاند. در زمان انتخاب بازیگر، با اینکه بحث بازیگران به اصطلاح چهره مطرح شده بود اما به شدت تمایل داشتم از بازیگران فعال و شناختهشدهی صحنه و تئاتر استفاده کنم. از انتخاب بازیگران این نمایش نیز خیلی راضی هستم و دوستانم به عنوان بازیگر من را در جایگاه نویسنده و کارگردان خیلی یاری کردند و قطعا در موفقیت کار، سهم چشمگیری دارند.
کاوه مهدوی در پایان گفت: اجرای عمومی فقط تا 9 بهمن ماه است چرا که بعد از آن ایام فاطمیه را پیش رو داریم. لذا فرصت زیادی برای تبلیغ و معرفی نمایش نداریم با اینحال امیدوارم تا روزهای پایانی نیز تماشاخانه مهر حوزه هنری مملو از تماشاگر باشد و تماشاگران ما، راضی و خشنود تماشاخانه را ترک کنند.
گفتنی است نمایش «ایستاده، منتظره، پیچیده، نیامده» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی تا 9 بهمن ماه- ساعت 18:30- در تماشاخانهی مهر حوزه هنری به صحنه میرود.
خاطرنشان میشود محمد حمزهزاده، علیرضا مهران، سیدعلی موسویان، فرامرز قلیچخانی، حسین پورکریمی، منصور عربی، محسن خدایی، امیر خزایی، علیرضا حیدری و محمدحسین میری از جمله بازیگران این نمایش هستند.