خشایار قاضی زاده از هنرمندان نگارگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه نگارگری دارای ظرفیت لازم برای داشتن زبان امروزیست بیان داشت: دیدگاه ها و مبناهای زیبایی شناختی هنر نگارگری می تواند در هنرهای نوینی همچون انیمیشن، گرافیک و تصویرسازی تاثیرگذار باشد.
به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ این هنرمند با بیان اینکه هنر نماینده یا محصول یک فرهنگ است؛ اظهار داشت: «یعنی اگر بخواهید به طور مثال فرهنگ یونانی را بشناسید از طریق آثار هنری به جا مانده از هنرمندانش می توانید به این امر دست پیدا کنید و بگویید فرهنگ یونان چه مولفه هایی دارد. همچنین فرهنگ اسلامی نیز با تولیدات اسلامی شناخته می شود.»
او در ادامه توضیح داد: «بنابراین صورت یک فرهنگ که به شکل تمدن ظاهر می شود؛ در آثار هنری اش که مهمترین شاخصه و نمونه آن هم در معماری است خود را نشان می دهد؛ سپس سایر جلوه های هنری مثل موسیقی، نقاشی و ... . اگر ادبیات را هم در حوزه هنر بداینم به ویژه شعر را، می توان گفت که آن هم نماینده فرهنگ یک جامعه است. بنابراین با این تعریف می توانیم متوجه شویم که کارکردهای متعددی برای هنر می توان برشمرد.»
قاضی زاده خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر در دنیای امروز هنر کارکردها و ظرفیت های میان رشته ای فراوانی نیز یافته است و به همین دلیل رشته های مختلفی نیز تعریف شده است؛ از جمله: روان شناسی هنر، جامعه شناسی هنر، هنر و مردم شناسی، هنر و تکنولوژی، هنر و فن آوری، هنر و کارآفرینی و ... بنابراین زمینه ها و کارکردهای مختلفی در ارتباط با هنر می تواند وجود داشته باشد ضمن اینکه معرف فرهنگ یک جامعه؛ هنر آن جامعه است.»
این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا نگارگری می تواند راه خود را در جامعه معاصر پیدا کند و به رشد و بالندگی دست یابد؛ بیان داشت: «یکی از سوالات چالش برانگیزی که در حوزه نگارگری وجود داشته همین است. زیرا این رشته دارای پیشینه ای تاریخی است و همواره این تصویر از نگارگری وجود دارد که تکرار عمل گذشتگان است اما بحثی که امروز در تعریف هنر ارائه می شود؛ مبحث نوآوری است. اینکه آیا نگارگری در بطن خود نوآوری دارد یا خیر؟ این سوال همیشه ظرفیت های این رشته را زیر سوال می برد.»
او در ادامه افزود: «به نظر من هنر ما باید ریشه در گذشته داشته باشد، دارای زبان امروز بوده و نگاهش به فردا باشد. نگارگری ظرفیت این را دارد که زبان امروز را داشته باشد و تصویری که دیگران از این هنر دارند و تصور می کنند که این رشته در گذشته ای متحجر منحصر مانده و امروز ما فقط آن را تکرار می کنیم من به این مساله قائل نیستم و معتقدم نگارگری ظرفیت های وسیعی دارد.»
این هنرمند ادامه داد: «اگر بخواهیم فرهنگ تصویری خودمان را که مختص جامعه مسلمان ایرانی هست را بسازیم گریزی نداریم جز اینکه از نگارگری شروع بکنیم و پیامی برای آینده بگذاریم. همچنان که کار هنرمندان قدیمی برای ما دارای پیام بوده است. یعنی من وقتی آثار کمال الدین بهزاد را که متعلق به 400 سال پیش است ورق می زنم می بینم که دارای لایه های پنهانیست که برای امروز من می تواند درس باشد. هنر من هم اگر برای آیندگانم پیامی داشته باشد این هنر ماناست و میرا نیست.»
وی همچنین اذعان داشت: «آنچه به عنوان موانع موجود بر سر راه رشد این رشته می توان ذکر کرد در حقیقت آن چیزیست که ما در زمینه هنرهای سنتی همواره انتظار داریم و با توجه به جهت گیری که در جامعه ما شعارش داده می شود و در تاریخ نیز دیده شده؛ بحث نقش مهم حامیان هنری در بالندگی هنرهاست.»
قاضی زاده یادآور شد: «این حامیان هنری گاهی حاکمان، زمانی تاجران و یک زمان سرمایه داران و شخصیت های فرهنگی بوده اند و امروز مدیران فرهنگی هستند که اگر حمایت لازم از این هنر را داشته باشند به بالندگی و رشد این هنر کمک کرده اند. همچنان که دیدگاه ها و مبناهای زیبایی شناختی هنر نگارگری می تواند در هنر نوینی مثل انیمیشن به عنوان یک هنر پرمخاطب تاثیرگذار باشد. در حوزه های تصویری دیگر چون گرافیک، تصویرسازی و ... نیز می توانند خاستگاهی چون نگارگری داشته باشند و با توجه به مقتضیات روز این تحول پذیری هم در هنر نگارگری ایجاد شود.»