علیرضا امین مقدم:

خوشنویسی هنر مهجوری نیست

خوشنویسی هنر مهجوری نیست
علیرضا امین مقدم معتقد است خوشنویسی هنر مهجوری نیست اما برای رسیدن به تبحر، هنرمند نیاز به صرف زمان بسیار و عشق و علاقه واقعی دارد.
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر :  ۲۱۶۳۰

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ علیرضا امین مقدم؛ هنرمند خوشنویس با بیان اینکه در تدارک جمع آوری آثارش برای برپایی نمایشگاهی در زمینه خوشنویسی و خط- نقاشی در سال آینده است؛ اظهار داشت: «به نظر من بین خط-نقاشی و نقاشی- خط تفاوت وجود دارد. هنرمندی که به خط- نقاشی می پردازد باید به عنوان یک استاد یا حداقل کسی که خوشنویسی را به صورت تخصصی کار کرده است بر این مقوله هنری اشراف داشته باشد. به معنای دیگر وقتی عامل خط به عنوان یک عنصر بصری در صفحه مطرح می شود و خط هم باید قوام داشته باشد؛ خوشنویس باید یک فرد حرفه ای باشد.»

او در ادامه افزود: «در مقابل، کسانی که نقاشی-خط کار می کنند خط را به عنوان یک فرم می بینند. این دوستان در حد یکی دو سالی اگر خوشنویسی کار کرده باشند و درگیر فرم های نقاشی و رنگ شده باشند، می توانند در این زمینه فعالیت کنند. اصولا کسانی که خط-نقاشی کار می کنند باید حرفه ای تر بوده و استاد باشند اما کسانی که نقاشی-خط کار می کنند قرار نیست به این درجه رسیده و تنها به عنوان یک فرم از خط استفاده می کنند.»

این هنرمند خوشنویس در پاسخ به این پرسش که آیا خط- نقاشی نسبت به خوشنویسی فراگیر تر شده؟ پاسخ داد: « در جواب این سوال باید دو نکته را مورد توجه قرار داد. یکی اینکه مسیر خوشنویسی مسیری طولانی است؛ به عنوان مثال کسی که می خواهد خط نستعلیق را دنبال کند باید سی سالی زمان بگذارد، به ویژه که نستعلیق پایه بسیاری از نقاشی- خط های امروزیست. من خودم از دوران نوجوانی شروع به خوشنویسی کردم. این مدت زمان طولانی ممکن است برای برخی ملال آور باشد.»

او افزود: «نکته دیگر اینکه هنر مدرن از زمانی که وارد عرصه شده عده ای از افرادی که علاقمند به این نوع هنر هستند به شاخه هایی از انواع هنر که رنگ و بوی مدرن دارد علاقمند شده اند. بنابراین خط- نقاشی که نسبت به هنر سنتی خوشنویسی ابعاد و نگاه جدیدتری را ارائه می دهد بیشتر مطابق با سلایق روز است.»

امین مقدم با اشاره به اینکه من خودم هم مخالف خط- نقاشی نیستم؛ ادامه داد: «من با آن نوع هنری مخالفم که اصول را رعایت نمی کند. بنابراین وقتی هنرمندی وارد این عرصه می شود چنانچه با تحقیق و نگاه کامل و درست به همه آنچه هست شروع به فعالیت کند و ضمن آن به اساتید آن رشته هنری نیز احترام بگذارد می تواند آثار ماندگاری خلق کند.»

او در ادامه اذعان داشت: «ضمن اینکه خط- نقاشی نوعی به سرعت به نتیجه رسیدن را به هنرمند القا می کند که در خوشنویسی امکان پذیر نیست چون هنری نیست که در زمان کم به نتیجه برسد.»

این هنرمند درباره تاثیرگذاری اثر هنری افزود: «اثر هنری برای تاثیرگذاری به هنرمندی نیاز دارد که خود را پالایش کرده و اهل اندیشه، سیر و سلوک و اخلاق باشد در این صورت تولید اثر هنری اش به مرتبه ای می رسد که تبدیل به یک اثر فاخر شود و با ویژگی های فطری انسان همخوانی داشته باشد.»

وی در پایان یادآور شد: «در حقیقت نوع نگاه یک هنرمند با ویژگی های ذکر شده با سایر هنرمندان متفاوت است و از دریچه ای متفاوت به دنیا می نگرد و زیبایی ها را در درون و فطرت انسان می بینند.»

گفتنی است علیرضا امین‌ مقدم، متولد سال 1347 در مراغه، در سال 1390 موفق شده است از انجمن خوش نویسان مدرک فوق ممتاز دریافت کند و جزو هنرمندان خوش نویسی است که در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری فعالیت می کند. این هنرمند برگزاری نمایشگاه متعدد انفرادی و جمعی را در کارنامه هنری خود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

   

 

ارسال نظر