منصوره عالیخانی:

خلاقیت و به روز بودن هنرمند یک اثر هنری را به اثری شاخص تبدیل می کند

خلاقیت و به روز بودن هنرمند یک اثر هنری را به اثری شاخص تبدیل می کند
منصوره عالیخانی؛ هنرمند نقاش و مدرس هنر با بیان اینکه خلاقیت و به روز بودن یک اثر هنری را تاثیرگذار و شاخص می کند گفت افزون بر این هویت فردی هنرمند نیز به نوعی در آثارش تصویر می شود.
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
کد خبر :  ۲۱۶۱۴

منصوره عالیخانی؛ هنرمند نقاش و مدرس هنر با بیان اینکه خلاقیت و به روز بودن یک اثر هنری را تاثیرگذار و شاخص می کند گفت افزون بر این هویت فردی هنرمند نیز به نوعی در آثارش تصویر می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ منصوره عالیخانی با بیان اینکه نمایشگاهی انفرادی اسفندماه سال جاری خواهم داشت و در حال حاضر مشغول کار کردن روی کارهای این نمایشگاه هستم؛ گفت: «سعی کرده ام در این آثار نگاه معاصر داشته باشم و ساختار کاری کمی متفاوت را با یک ویژگی خاص برگزیده ام. به هر حال آنچه مهم است این است که همواره در حال تجربه اندوزی، نقاشی کردن و رسیدن به فضاهای بصری جدید هستم.»

عالیخانی با بیان اینکه برخی هنرها مثل موسیقی، معماری، سینما و طراحی لباس ارتباط نزدیکی با زندگی افراد جامعه دارند؛ پیرامون آمیختگی هنر نقاشی با زندگی مردم گفت: «نقاشی هم در سال های اخیر با استقبال اقشار مختلف جامعه روبرو شده هر چند مسائل مادی باعث شده کمی آسیب به آن وارد شود اما به صورت کلی چیزی که دیده می شود تغییر سلیقه مردم در انتخاب آثاریست که خریداری و بر دیوارهای خانه های شان نصب می کنند که با گذشته تفاوت بسیاری کرده است و این به نظر من به معنی تغییر در ذائقه هنری و زیبایی شناختی افراد جامعه است.»

این هنرمند پیرامون ویژگی های یک اثر تاثیرگذار بیان داشت: «یکی از ویژگی هایی که یک هنر را به لحاظ بصری شاخص و بارز می کند خلاقیت است. اینکه یک اثر تکراری نبوده و نوآوری داشته باشد. همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار به روز بودن اثر است. اینکه زبان اثر معاصر باشد و البته ویژگی های درونی و فردی هنرمند هم به شکلی به اثر هویت می دهد.»

او در ادامه افزود: «به نظر من هر اثری چنانچه این عناصر را داشته باشد می تواند تاثیرگذار باشد. البته فرم، رنگ، زیباشناسی و ... نیز در جای خود مهمند و یک هنرمند در هنگام نقاشی با همه زبان های بصری از جمله بافت، رنگ، نور، فرم و ... بازی می کند و آن ها را به چالش می کشد زیرا ابزار اولیه کارش محسوب می شوند.»

عالیخانی درباره سفارش پذیری آثار هنری اذعان داشت: «هنرها با هم در این مورد متفاوت هستند مثلا زبان هنر گرافیک با نقاشی فرق دارد؛ در گرافیک هنرمند مخاطب را در نظر می گیرد اما به صورت طبیعی نقاشی هویت فردی هنرمند را آشکار می کند. همه هنرمندانی که شاخص شدند در زمان معاصر خودشان علاوه بر دارا بودن زبان فردی شان به دغدغه های اجتماعی نیز پرداختند.»

وی با ذکر مثالی ادامه داد: «مثلا پیکاسو اثر گرنیکا یکی از مشهورترین آثارش را که مربوط به جنگ های داخلی اسپانیا می شد را با زبان خودش به تصویر کشیده. به بیان دیگر یک هنرمند واقعیتی اجتماعی را انتخاب و با زبان خودش به آن می پردازد تا هویتی که به صورت انفرادی هر کس دارد در اثرش بروز پیدا کند و با آن شاخص شود. در غیر این صورت دنبال کردن مدهای هنری مختلف که در فواصل زمانی در جامعه باب می شود، هنر محسوب نمی شود.»

این هنرمند نقاش در پایان پیرامون استفاده از تکنولوژی های ارتباطی توسط هنرمندان خاطرنشان کرد: «من استفاده چندانی از تکنولوژی نمی کنم اما امروزه هنرمندان بسیاری هستند که برای اینکه هنرشان بیشتر دیده شود و دایره مخاطبان گسترده تری داشته باشند و همچنین ارتباط بیشتری برقرار کنند از تکنولوژی استفاده می کنند که به نظرم در جای خود امکان موثری است.»

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

ارسال نظر