به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ وی با بیان اینکه به مدت دو سال است به طراحی روی کاغذ در رابطه با مجسمه سازی می پردازد؛ گفت: « تکنولوژی های ارتباطی جدید از نظر من فرصت بسیار خوبی است. با توجه به اینکه قرن بیست و یک عصر رسانه است اگر بتوانیم از این دانش ارتباطی استفاده کنیم امکان بسیار خوبی را در اختیار هنرمند قرار می دهد. به نحوی که ارتباط با مخاطبان بین المللی و هنرمندان جهانی را برای هنرمند را تسهیل می کند. در حالی که سال های گذشته وقتی یک کتاب می خواست چاپ شود و به دست ما برسد زمان زیادی می برد.»
این هنرمند ادامه داد: «به هر حال در فضای مجازی هم امکان تشخیص اثر هنری شاخص از یک پروژه هنری تمرینی وجود دارد. مثل تشخیص یک رمان خوب از یک رمان معمولی. نمی توان هنرمندان را محدود کرد که فقط در صورت اعتبار کارهای خود را در فضای مجازی انتشار دهند. اما مخاطب هم تفاوت نام های آشنا و امضا دار هنری را تشخیص می دهد. به نظرم فضای بسیار خوبی است که هنرمندان در کنار به اشتراک گذاشتن آثارشان از نظرات مختلف بهره برده و نواقص احتمالی را برطرف کنند.»
او با ذکر مثالی توضیح داد: «به عنوان مثال اثر فاخر و بی نظیر تندیس داوود اثر میکلانژ به لحاظ موضوع تاریخی، اجرا و زیبایی شناسی هنوز موفق و الگو هست؛ پس کار تاثیرگذار خود را نشان می دهد و مخاطب را جذب می کند. در ایران هم بسیاری از آثار هنرمندان دارای تشخص و مخاطبان ویژه ای هستند مثل تندیس فردوسی اثر ابوالحسن صدیقی که مخاطبان زیادی دارد.»
ذبیح ا... زاده با بیان اینکه جهان از طریق هنر اداره می شود، افزود: « مثلا اگر هنر را از شهرهایی مثل پاریس حذف کنیم چیزی از آن نمی ماند. در تهران خودمان هم اگر از هنرمندان در طراحی محیط شهری و ... استفاده کنند بسیاری از اغتشاشات بصری حذف می شود. تصحیح مبلمان شهری در رفت و آمد و آرامش بصری شهروندان هم تاثیر دارد.»
وی در ادامه افزود: «طراحی و نصب مجسمه علاوه بر تاثیراتی که گفت شد در محیط شهری بازخوردهای دیگری هم دارد؛ یک مجسمه رویکرد جمعی دارد، یعنی جمعی را پناه می دهد، دور آن می نشینند و از دیدن آن حظ بصری می برند.»
او پیرامون سفارش پذیری در هنر عنوان داشت: «وقتی یک اثری را به هنرمند سفارش می دهند با اینکه سراغ یک هنرمند می روند و برای طراحی از او پیشنهاد می خواهند متفاوت است. البته گاهی هم یک فراخوان ملی می دهند و هنرمند در آن شرکت می کند که در این مورد نگاه و فکر هنرمند وسیع تر است. هنرمندان زیادی بر اساس یک فراخوان سفارش می گیرند اما آثار خودشان را از منظر نگاه خودشان خلق می کنند.»
این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد: «هنرمند اصیل که دغدغه هنر را دارد بهترین ساعات عمرش را در خدمت خلق اثر صرف می کند. بنابراین انتظار دارد مخاطبش، مخاطب آگاهی باشد و این اثر را خوب درک کند. جامعه بدون هنرمند و مخاطب خوب جامعه پویا و با نشاطی نیست.»
گفتنی است محمدرضا ذبیح ا... زاده دارای مدرک کارشناسی مجسمه سازی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر در نمایشگاه های انفرادی و جمعی بسیاری شرکت داشته و در جشنواره های مختلفی داوری کرده است. او همچنین برنده چندین دیپلم و لوح افتخار از جمله لوح تقدیر دومین دوسالانه مجسمه سازی معاصر ایران1378، برگزیده سوم،اولین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران1385، برنده اول و دیپلم افتخار دفاع مقدس1382 تدریس در سطح دانشگاه های ایران بوده. طراحی و ساخت چندین مجسمه از جمله: بوستان نیاوران،بوستان بهاران، میدان فتح تهران و بوستان شهر نیز در کارنامه هنری این هنرمند قرار دارد.