کامبیز صبری:

در جوامع دارای دغدغه های بیشتر، تولید آثار هنری افزایش می یابد

در جوامع دارای دغدغه های بیشتر، تولید آثار هنری افزایش می یابد
کامبیز صبری؛ مجسمه ساز و مدرس دانشگاه معتقد است هر چه دغدغه ها و چالش ها در جامعه ای بیشتر شود روند ساخت آثار هنری در آن جامعه سرعت بیشتری می یابد
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر :  ۲۱۴۹۸

کامبیز صبری؛ مجسمه ساز و مدرس دانشگاه معتقد است هر چه دغدغه ها و چالش ها در جامعه ای بیشتر شود روند ساخت آثار هنری در آن جامعه سرعت بیشتری می یابد.
به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری؛ کامبیز صبری در گفت و گو با خبرنگار این مرکز از برپایی نمایشگاه انفرادی خود در اوایل بهمن خبر داد و گفت: این نمایشگاه در ادامه کارهای قبلی اما با رویکردی جدید به موضوع مقابله سنت و مدرنیته در فضای زندگی معاصر می پردازد. جنس این آثار حجمی از فلز و فایبرگلاس است و نمایشگاه در گالری خاک برگزار خواهد شد. همچنین یک ویدئوآرت در دست ساخت دارم که مرحله فیلمبرداری را پشت سر گذاشته و تدوین و صداگذاری آن در دست انجام است.
صبری در پاسخ به این سوال که به چه میزان هنر با زندگی امروز ما آمیخته شده؛ بیان داشت: این پرسش دارای گستردگی فراوانی است. از این نظر که چه میزان هنر با زندگی امروز مردم عجین شده، باید گفت بله! بسیار زیاد. در حقیقت هر چه جامعه ای پر چالش تر باشد زمینه پاسخگویی اثر هنری به دغدغه ها بیشتر خواهد بود. برای همین است که شما در جوامع پردغدغه شاهد کارهای هنری بیشتری هستید . دلیل اینکه دنیای غرب نگاه خاص تری نسبت به عملکرد هنری شرق دارد نیز همین است.


این هنرمند مجسمه ساز ادامه داد: تا 10، 15 سال پیش آنچه که از هنر شرق انتظار می رفت بیشتر متمرکز بر هنر خوشنویسی یا روی آوردن به نقش های سنتی بود و آثاری که از شرق برجسته می شد بیشتر کارهایی بودند که از خطاطی یا نقاشی خط نشات می گرفت یا مجسمه هایی که در آن علایم ادبی یا سنتی شرقی به کار گرفته شده بود. اما اکنون آنچه می بینیم بسیاری از کارهای با بیان جهانی که یک دغدغه مشترک انسانی را مطرح می کنند حتی اگر بومی ساخته شده باشند در کشور ما بسیار زیاد شده و استقبال از هنرمندان ایرانی هم در بینال ها افزایش یافته است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: اما از نظر اینکه چقدر در جامعه ما درست به هنر پرداخته می شود، معتقدم در جایگاه مناسبی نیست. یعنی مراکزی که سرمایه در آن وجود دارد به نظرم رویکردهای اشتباهی در پیش گرفته اند. مثلا یکی از این مراکز شاید شهرداری ها باشند که سرمایه را به سمت کارهای حجمی با عمر کوتاه و بعضا با مفاهیمی که برای کسی ایجاد سوال و یا ایهام نکند، هدایت می کنند و نتیجه آن هم این است که سرمایه ای برای شهر ایجاد نخواهد شد. کارهایی ساخته می شوند که زود تخریب شده و با گذر سالیان از ساخت شان امتیاز یا ارزشی هم به شهر افزوده نمی شود.

صبری با اشاره به استفاده از آثار هنرمندان معتبر در کنار آثار موفق هنرمندان جوان؛ اظهار داشت: شما اگر نگاه کنید در کشورهای پیشرفته در کنار آثار موفق هنرمندان جوان از کارهای کسانی که به نوعی آثارشان دارای اعتبار داخلی و بین المللی بوده و رده قیمتی جهانی دارند استفاده می شود. طبیعی است که با گذشت زمان هنرمند نیست اما اثرش هم به لحاظ قیمتی و هم ارزش هنری و معنوی در جایگاه بسیار رفیعی قرار می گیرد. ما متاسفانه این اتفاق را شاهد نیستیم و تمرکز بر ساخت کارهای ارزان گذاشته شده و به کسانی سپرده می شود که تجربه کافی نسبت به کارهای حجمی شهری چه به لحاظ مفاهیم و چه از جهت مواد به کار گرفته شده و نگهداری آن در آینده ندارند.
گفتنی است کامبیز صبری؛ مجسمه ساز، طراح و مدرس دانشگاه در در دانشکده های هنری مختلف از جمله دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به تدریس پرداخته. برگزاری نمایشگاه های گروهی و انفرادی متعدد در گالری ها و موزه های داخل و خارج از کشور، حضور در بسیاری از رویدادهای هنری کشور نظیر بینال ها و سمپوزیوم های مجسمه سازی و نمایشگاه های دوره ای هنر و سه دوره مسابقه "پرس بوک" به عنوان داور و سیاستگزار و ... بخشی از سوابق هنری وی است. در سال 2015 اثری از این هنرمند در محوطه موزه هنر و فرهنگ آسیا در کشور تایوان نصب گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر