علی محمد شیخی: حقیقت انقلاب در آثار هنری دو دهه ابتدایی پس از انقلاب مشهود بود

علی محمد شیخی: حقیقت انقلاب در آثار هنری دو دهه ابتدایی پس از انقلاب مشهود بود
علی محمد شیخی؛ نقاش معتقد است در دو دهه ابتدایی پس از انقلاب فضا و حضور هنرمندان در خدمت انقلاب بود و یکی از بزرگترین خدمت ها به هنر نیز در همان سال ها در حوزه هنری صورت گرفت.
سه‌شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
کد خبر :  ۲۱۴۳۶

علی محمد شیخی؛ نقاش معتقد است در دو دهه ابتدایی پس از انقلاب فضا و حضور هنرمندان در خدمت انقلاب بود و یکی از بزرگترین خدمت ها به هنر نیز در همان سال ها در حوزه هنری صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، علی محمد شیخی با اشاره به اینکه پس از نمایشگاهی که یک ماه پیش برگزار کردم در تدارک نمایشگاه جدیدم هستم؛ عنوان داشت: در کارهای جدیدم مایلم نگاهی نو به طبیعت داشته باشم. سعی می کنم از حالت باسمه ای فاصله بگیرم و با استفاده از رنگ های آرامش بخش فرم و فضایی نو بیافرینم.

این نقاش پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که به نظرتان نگاه و اهداف هنرمندان طی چهار دهه ای که از انقلاب می گذرد دستخوش تغییر شده؟ اظهار داشت: در دو دهه اول پس از انقلاب فضا و حضور هنرمندان بسیار عالی بود. یکی از خدمت هایی هم که به هنر انقلاب شد در همین حوزه هنری صورت گرفت. هنرمندان رشته های مختلف دو دهه ابتدایی انقلاب اسلامی در حوزه هنری بسیار نامی و تاثیرگذار بودند. در آن ایام حقیقت انقلاب به قدری تاثیرگذار بود که این نگاه در آثار هنری کاملا مشهود بود.

او با بیان اینکه اگر هنرمند تعهد داشته باشد؛ بالطبع تاثیرگذاری اثرش بیشتر خواهد شد، افزود: در غیر این صورت هنر تبدیل به تجارت می شود. بسیاری از هنرمندان در آثار خود نسبت به اتفاقات پیرامون واکنش نشان می دهند، اما استفاده صحیح از این آثار مساله ای است که باید مورد توجه دولت ها قرار بگیرد.

این هنرمند کشورمان بهترین آثار هنری را آثاری دانست که توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را داشته باشد و افزود:  ممکن است فیلمی را صد بار هم ببینید اما سیر نشوید در مقابل فیلم هایی هم ساخته می شوند که با صرف هزینه های بسیار مخاطب را نمی تواند جذب کند این مساله در باقی رشته های هنری هم مصداق دارد.

شیخی ادامه داد: به عقیده من به جز تکنیک، رنگ و فرم؛ میزان برقراری ارتباط یک هنرمند با مخاطبش به واسطه کار هنری اهمیت دارد. به گونه ای که هنرمند بتواند در یک فضای خوب آرامش را به مخاطبش منتقل کرده و با او ارتباط برقرار کند. حتی اگر اعتراضی هم قرار است در یک اثر هنری تصویر شود باید به صورت ملایم این اتفاق بیفتد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. هنر در زندگی مانند یک راهنما عمل می کند و در بسیاری از نقاط دنیا حتی تاثیر درمانی دارد.

وی با بیان اینکه اگر اثر هنری از بهترین تکنیک برخوردار باشد اما نتواند مخاطب را جذب کند فاقد ارزش های هنری لازم است، خاطرنشان کرد: هم اکنون بسیاری از کارهای گرافیک، نقاشی، حتی کاریکاتور و انیمیشن در تکنولوژی غرق شده و از احساسی که این هنرها در گذشته از خالق خود دریافت می کردند، تهی شده اند. زیرا در گذشته حس خالق اثر در هنگام مواجهه با مخاطب جاودانه می شد. اگر هنر تبدیل به تجارت شود، متوقف می شود.

گفتنی است علی محمد شیخی متولد 1333 و کارشناس نقاشی از دانشکده هنرهای تزئینی است. او نقاشی است که کارش را با نقاشی قهوه خانه ای شروع کرده و بعدها با وقوع جنگ اولین تابلو را با موضوع شهید کشیده است. شیخی نمایشگاه های انفرادی و جمعی بسیاری با موضوع دفاع مقدس برپا کرده است. از آن جمله نمایشگاه تجسمی تجلیل از ایثارگران شاهد-گروهی(1373) و نمایشگاه نقاشی دفاع مقدس در سال های 67و68، شرکت در نمایشگاه تصویری از آسمان موزه هنرهای معاصر. اکثر کارهای او مربوط به ایام جنگ است و بخش مهمی از آن ها – شاید اکثریت قریب به اتفاق آن ها – با المان ها و نقش ما یه هایی از نمادهای مربوط به عاشورا و یا خطوطی مبین نام ائمه تزیین شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر