هنر در شرایط خاص اگر درست و معقول هدایت شود، التیام‌بخش دردهاست

هنر در شرایط خاص اگر درست و معقول هدایت شود، التیام‌بخش دردهاست
صداقت جباری، هنرمند تجسمی، هدف از فروش آثار هنری هنرمندان به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه را حضور و ابراز همدردی و مشارکت در امر خیر دانست.
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر :  ۲۰۹۰۲

صداقت جباری، هنرمند تجسمی، هدف از فروش آثار هنری هنرمندان به نفع زلزله‌زدگان کرمانشاه را حضور و ابراز همدردی و مشارکت در امر خیر دانست و تاکید کرد: مسلما همه انسان‌ها سیاستمدار نیستند اما همه هنر را دوست دارند؛ بنابراین هنر در همه شرایط می‌تواند التیام‌بخش باشد.
این هنرمند پیشکسوت خوشنویسی در گفت‌و‌گویی با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در همین زمینه و اینکه در اثرش بیشتر از چه زاویه‌ای به این حادثه پرداخته است، توضیح داد: ای‌کاش می‌توانستم با همین مفهوم زلزله آثاری ارائه می‌دادم اما متاسفانه توفیق و مجالی برای این کار نداشتم تا موضوع را خودم انتخاب کنم و دست به قلم ببرم. با توجه به اینکه زمان کوتاه بود نتوانستم آثاری با همین مضمون تهیه کنم اما قطعا این ماجرا روی افکار و روان همه ما هنرمندان تاثیر گذاشته است و زمین و زمان از این اتفاق تلخ متاثر شده‌اند. بنابراین این یک توفیق است که هنرمندی بتواند مطابق با همین اتفاق اثر هنری را خلق کند. به هرحال زلزله تلخ کرمانشاه اتفاقی بود که روی همه اقشار تاثیر گذاشت و اکنون هدف از حضور ما در جریان چنین ورک‌شاپی که هنرمندان را دور هم جمع کرده بیشتر ابراز همدردی و کمک به همنوعان‌مان است.


او در پاسخ به اینکه این‌گونه حرکت‌های هنری را چقدر خوب می‌داند تا در موارد مختلف جریان داشته باشد، تاکید کرد: خیلی خوب است که ما جامعه‌ای پویا و سالم داشته باشیم. قطعا همه اقشار در هر اتفاقی اعم از اتفاق خوب و ناگوار متاثر می‌شوند و امیدوارم که از این پس فقط اتفاقات شیرین باشد و تلخی نباشد. در مجموع این اقدام هنرمندان بسیار پسندیده و ارزشمند است اما من شخصا همیشه زمانی که چنین سوژه‌هایی پدید می‌آید نگران مطلبی می‌شوم و آن این است که در دل این ماجراها دچار کلیشه و تکرار نشویم؛ چراکه کیفیت مهم است و اینکه از این‌گونه جریانات چیزی نصیب عزیزانی شود که همه هستی‌شان را از دست داده‌اند نه اینکه خدای ناکرده یک‌سری ارگان‌ها خودشان را مطرح کنند و بگویند فلان کار را کرده‌ایم. در چنین شرایطی باید مثل غذای نذری اقدام کنیم؛ یعنی اقدامات‌مان را به رخ نکشیم. من معتقدم کاری که حسن نیت داشته باشد خیلی نباید تبلیغات داشته باشد چون فی‌نفسه چنین اقداماتی ارزشی محسوب می‌شود. حوزه هنری خودش در این زمینه سابقه درخشانی دارد اما گاهی ممکن است برخی موسسات برای مطرح شدن خودشان کارهایی انجام بدهند. بنابراین اساسا این‌گونه اقدامات خوب است به شرطی که به معنای خود موضوع این اتفاق به ثمر برسد و درست انجام شود.


وی در ادامه درباره اینکه اساسا هنر چقدر می‌تواند التیامی بر دردهای اجتماعی باشد، اظهار کرد: طبیعتا همه انسان‌ها یک وجه هنری در وجودشان دارند و می‌شود از همین طریق وارد بخشی از وجود انسان‌ها شد. بنابراین وقتی از این دیدگاه و روزنه یک چشم‌اندازی باشد، طبیعتا هنرمندان هم می‌توانند خیلی راحت از این منظر وارد بخشی از شخصیت‌های افراد شوند که آسیب دیده‌اند؛ چراکه در بحران‌های روحی، انسان‌ها نیاز به آرامش دارند. درواقع همه انسان‌ها سیاستمدار نیستند اما همه به نوعی هنر را دوست دارند و هنرمندان همیشه برای مردم جذابیت دارند. این موضوع می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. بنابراین هنرمندان به سبب ویژگی‌هایی که دارند در شرایط خاص التیام‌بخش دردها هستند اما به شرطی که واقعا صحیح، منطقی و معقول باشد.


گفتنی است به همت مرکز تجسمی حوزه هنری و گروه تجسمی بنیاد روایت فتح، ورک شاپ خلق و فروش آثار هنری با حضور تعدادی از هنرمندان پیش‌کسوت و طراز اول هنر انقلاب، به منظور کمک به زلزله‌زدگان شهرها و روستاهای کرمانشاه در محل کارگاه اصلی مرکز تجسمی حوزه هنری واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

ارسال نظر