مرشد مهدی چایانی:

بُعد آسمانی سوگواره رضوی «روایت عشق» بسیار پر رنگ است

بُعد آسمانی سوگواره رضوی «روایت عشق» بسیار پر رنگ است
مردم با علاقه‌ی قلبی به تماشای اجراهای سوگواره پرده‌خوانی رضوی «روایت عشق» می‌نشینند و آن را جزو ذخیره آخرتشان می‌دانند.
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
کد خبر :  ۲۰۷۸۵

مردم با علاقه‌ی قلبی به تماشای اجراهای سوگواره پرده‌خوانی رضوی «روایت عشق» می‌نشینند و آن را جزو ذخیره آخرتشان می‌دانند.


مرشد مهدی چایانی از نقالان حاضر در نخستین سوگواره‌ی پرده‌خوانی رضوی «روایت عشق» به خبرنگار صحنه گفت: امام رضا(ع) چراغ روشن و قلب تپنده‌ی سرزمین ماست و هر آن نقل و هنری که به زندگی و سیره‌ی علوی ایشان بپردازد بی‌شک با استقبال گسترده‌ی مردم روبرو می‌شود. سوگواره‌ی رضوی "روایت عشق" نیز دربرگیرنده‌ی گوشه‌هایی از زندگی و سیره‌ی امام هشتم از زمان هجرت تا شهادت است که در قالب پرده‌خوانی و نقالی برای مخاطبان بازگو می‌شود. به زعم من بُعد آسمانی این حرکت فرهنگی بسیار پر رنگ بوده و جایش را در میان مخاطبان عام به درستی پیدا کرده است.


وی گفت: پرده‌ی نقالی "روایت عشق" که برای این سوگواره طراحی و نقاشی شده است، مخاطبان را با روایت‌های ناشنیده یا کمتر شنیده از زندگی امام هشتم بیشتر آشنا می‌کند. تلاش استاد داود فتحعلی بیگی نیز در گردآوری و تدوین طوماری جدید برای استفاده‌ی پرده‌خوان‌ها در این سوگواره، ستودنی است. هرچند به گفته‌ی خود ایشان این طومار، نقص‌های اندکی دارد اما به عنوان منبعی مستند برای نقالان و پرده‌خوانان بسیار کاربردی و مفید است.


این هنرمند نقال پیشکسوت ادامه داد: امروزه و در روزگاری که هنر نقالی و پرده‌خوانی مثل گذشته جایگاه مردمی ندارد و مکان‌های اجرایش را در قهوه‌هانه‌ها و سر گذر کوچه‌ها از دست داده، برگزاری هر جشنواره، همایش و سوگواره‌ای در جهت زنده نگه داشتن این هنر اصیل، ارزنده و قابل تقدیر است.


وی با گلایه از حمایت‌های مقطعی مسئولان از هنر نقالی و پرده‌خوانی، خاطرنشان کرد: متاسفانه حمایت از این هنرها، قائم به فرد شده است. به این معنا که اگر مدیری بر سر کار آمد که شخصا به نقالی و پرده‌خوانی دلبستگی داشت، از آن حمایت می‌کند و با تغییر مدیر، کل ساز و کار حمایتی دستخوش تغییر می‌شود. لازم است این حرکت‌های حمایتی، استمرار داشته باشد.


مرشد چایانی گفت: خوشبختانه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همیشه از حامیان هنر نقالی و پرده‌خوانی بوده‌؛ برگزاری دو دوره جشنواره "نقالان علوی" و اینک مشارکت در برگزاری سوگواره "روایت عشق" موید این ادعاست و جا دارد از زحمات کوروش زارعی مدیر این مرکز که از دلسوختگان هنرهای سنتی و آیینی است، تشکر کنم.


یادآور می‌شود اولین سوگواره پرده‌خوانی رضوی با همکاری و مشارکت موسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 24 تا 28 آبان ماه همزمان در مشهد، تهران، قم، شیراز، اصفهان، قزوین، کرمان، زنجان، اراک و همدان برگزار می‌شود.

ارسال نظر