حسن یاقوتی :

هنر عاشورایی، انسانیت و اخلاق را زنده نگاه می‌دارد

هنر عاشورایی، انسانیت و اخلاق را زنده نگاه می‌دارد
حسن یاقوتی با تاکید برآنکه عاشورا بزرگترین اتفاقی است که در تاریخ تشیع رخ داده است گفت: هنرمندان شیعه باید در رزومه کاری خود، اثری با موضوع و مفهوم عاشورا داشته باشند تا عاشورا زنده بماند.
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر :  ۲۰۷۷۳

حسن یاقوتی با تاکید برآنکه عاشورا بزرگترین اتفاقی است که در تاریخ تشیع رخ داده است گفت: هنرمندان شیعه باید در رزومه کاری خود، اثری با موضوع و مفهوم عاشورا داشته باشند تا عاشورا زنده بماند. زنده نگاه داشتن عاشورا مانند زنده نگاه داشتن انسانیت و اخلاق است. هویت و آزادگی در عاشورا نهفته است و این امر در همه ادیان مشترک است.
یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی و افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده سوگواره همزمان با برگزاری مراسم معرفی برگزیدگان روز دوشنبه 22 آبان ماه کلید  خورد و تا ۳۰ آبان ماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری در تهران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
حسن یاقوتی؛ نقاش و مدرس دانشگاه با اشاره به مفهوم هنر عاشورایی به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: اتفاق خوبی که طی چند سال اخیر در هنر عاشورایی شاهد هستیم این مهم است که، هنر عاشورایی از استفاده از نمادهای قدیمی کمی فاصله گرفته است و به فضای امروزی نزدیک تر شده است.
او ادامه داد: در گذشته شاهد آن بودیم که بیشتر آثار عاشورایی با نمادهایی مانند پرچم، کتل و ... خلق می شدند اما امروزه شاهد ورود عنصر خیال در هنر عاشورایی هستیم و از کلیشه ها فاصله گرفته است. این امر سبب شد تا مردم و مخاطبان بتوانند ارتباط بیشتری با هنر عاشورایی برقرار کنند.

یاقوتی با تاکید برآنکه عاشورا بزرگترین اتفاقی است که در تاریخ تشیع رخ داده است گفت: هنرمندان شیعه باید در رزومه کاری خود، اثری با موضوع و مفهوم عاشورا داشته باشند تا عاشورا زنده بماند. زنده نگاه داشتن عاشورا مانند زنده نگاه داشتن انسانیت و اخلاق است. هویت و آزادگی در عاشورا نهفته است و این امر در همه ادیان مشترک است.
این هنرمند برگزاری سوگواره هنر عاشورایی را در زنده نگاه داشتن یاد عاشورا موثر دانست و اظهار کرد: باید گروهی باشند تا بتوانند این امکان را ایجاد کنند تا هنر عاشورایی به نمایش درآید. این روزها با خلاء اخلاق نیکو در جامعه روبه رو هستیم و چه مقوله ای بهتر از عاشورا که بتوانیم به اخلاق و انسانیت بپردازیم. جامعه نیاز دارد تا با افکار عاشورا آشنا شوند و هنر عاشورایی می تواند در این امر موثر باشد.
او حضور و استقبال هنرمندان جوان از سوگواره هنر عاشورایی را بسیار خوب و نیکو ارزیابی کرد و یادآور شد: همانگونه که اشاره داشتم، ورود عناصر و المان‌های جدید به دلیل تازگی و نگاه نو جوانان به هنر عاشورایی است. هنرمندان جوان، زبان مخاطب امروز را بهتر درک می کنند از این رو می توانند از المان های جدیدتر برای برقراری ارتباط با مخاطب بهره جویند. عنصر خیال در آثار جوانان دیده می شود و تلقی مخاطب از هنر عاشورایی امروزی تر خواهد بود.
حسن یاقوتی در سال 1337 در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر است. ازجمله فعالیت‎های حسن یاقوتی می‌توان به تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و هنرستان هنر پسران در تهران؛ عضو هیئت داوران اولین نمایشگاه تجربی نقاشی و گرافیک 1371؛ داور جشنواره آموزشکده‌های هنری آموزش و پرورش ایران 1376 و طراح و نقاش اشاره کرد.
وی تاکنون در چندین نمایشگاه جمعی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده و چندین نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است و جوایز متعددی از نمایشگاه‎های سراسری دریافت کرده و مفتخر به دریافت لوح تقدیر «حماسه هنر» هنرمندان دفاع مقدس حوزه هنری 1379 شده‌است.او همچنین برگزیده چهارمین دوره بینال نقاشی معاصر ایران است.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر