به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این سمینار که با همت کاشانه هنر و حوزه هنری استان اصفهان در عمارت سعدی برگزار شد، وی به عنوان بنیان گذار لابراتور کاغذسازی رم در سال 1990 تصریح کرد: در این لابراتور کاغذ به صورت عملی ساخته می شود و کاغذهای کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و هرکس نسبت به کار هنری خود به تولید کاغذ می پردازد.
وی که نسل در نسل در کار چاپ بوده و در آکادمی رم به تدریس چاپ اشتغال داشته است خاطرنشان کرد: کاغذ را به عنوان متریال اصلی چاپ و طراحی و نقاشی می دیدم و کاغذ همیشه از دغدغه هایم بود به همین دلیل کارگاه کاغذسازی خودم را در رم راه اندازی کردم و از کاغذهای آنتیک و قدیمی برای هنر معاصر استفاده می کنیم و با روش های معاصر نیز به تولید انواع کاغذ می پردازیم و هر کسی می تواند از کاغذ آنطور که می خواهد استفاده کند.
پروفسور لائورا سلوی با اشاره به اینکه محیط و جغرافیا و سیاست و مردم هر کشور در تولید کاغذ موثر است گفت: متریالهایی که در کاغذسازی در شرق و غرب استفاده می شوند متفاوت هستند و در غرب متریال کاغذ به گونه ای است که کاربردهای مختلف دارد و در شرق کاغذ منشا گیاهی دارد و برای نوشتن استفاده می شود. کاغذ در شرق و غرب به دلیل وجود گیاهان مختلف و متریالها متفاوت است.
وی همچنین ابداع کاغذ را به 1000 سال قبل از میلاد مسیح در چین نسبت داد و تأکید کرد: در چین پیش از ابداع کاغذ بر روی بامبو و ابریشم می نوشتند و کاغذ از چین به ژاپن و کره می رود. در ژاپن کاغذی به نام واشی تولید می شود که به دلیل مقاومت زیاد تغییر شکل نمی دهد و کاربرد زیادی در مرمت دارد و در کره کاغذی به اسم هانجی تولید می شود که 1000 سال مقاومت دارد و البته کاغذهای اروپا این حد از مقاومت و ماندگاری را ندارند.
وی ادامه داد: در اروپا و ایران کاغذی معروف به کاغذ برنج داریم که در واقعیت از ساقه برنج تولید نمی شود بلکه از توت کاغذی و بامبو و تکه های ابریشم ساخته می شود.
فارغ التحصیل رشته ی طراحی صحنه آکادمی هنرهای زیبای رم و آکادمی بین المللی سریگرافی خاطرنشان کرد: تولید کاغذ در میانمار، چین و ژاپن به صورت خانوادگی و موروثی است ، در چین اکنون هم کاغذ به صورت سنتی ساخته می شود اما سلولز آن از کشور کانادا تهیه می شود و برای قلیایی کردن کاغذ از خاکستر بهره می برند.
وی درخصوص روش های مختلف کوبیدن فیبر (ماده اولیه تولید کاغذ) گفت: روش های زیادی در کشورهای مختلف وجود دارد حتی در اسپانیا و یونان و شرق از روش های دستی برای این کار استفاده می کنند اما در دنیای اسلام و خاورمیانه از ماشین ها و دستگاه برای کوبیدن الیاف استفاده می شده است و این تحول در دنیای اسلام هدیه ی بزرگی برای تولید کاغذ فابریانو بود.
وی ادامه داد: در شرق از فیبر گیاهی و صمغ و چوب آن استفاده می شده است اما در خاورمیانه(سمرقند ) استفاده از کتان باب می شود که اکنون نیز پایه ی تولید کاغذ در دنیاست. روش تولید کاغذ در خاورمیانه شبیه روش تولید آن در دنیای کنونی است به ویژه در استفاده از پنبه و کتان و تکه های پارچه.
پروفسور لائورا سلوی افزود: در سال 1100 میلادی کاغذسازی وارد اروپا شد و فابریونا از 200 سال قبل در ایتالیا تولید می شده است، تغییر عمده فابریانو این است که به جای استفاده از چسب گیاهی از چسب حیوانی استفاده می شود که مقاومت کاغذ را بالا می برد و درصد جذب رنگ آن را بیشتر می کند.
وی در خصوص تفاوت دیگر تولید سنتی کاغذ در غرب و شرق افزود: در غرب کاغذها را روی نمد می گذارند اما در شرق کاغذ بر روی خود کاغذ گذاشته می شود والبته در غرب از چهارچوبی با میله های مسی و در شرق دور از چهارچوبی با میله های گیاهی و حصیرمانند استفاده می شود.
وی همچنین به نمایش و توضیح چگونگی تولید کاغذهای سنتی در چین، کره،ژاپن ، سمرقند، انگلیس، ایتالیا و... پرداخت و کاربردهای هنری کاغذ در آثار هنرمندان امروز را به نمایش گذاشت و افزود: ژاپنی ها از گذشته تا اکنون در دکوراسیون و اشکال سه بعدی و طراحی صحنه منازل و ... از کاغذ استفاده می کرده اند و به دلیل سبک بودن و استحکام و شفاف بودن کاغذ واشی هنوز هم از این کاغذ استفاده می کنند.