مسعود نجابتی:

ادبیات می تواند به بروز طراوت و شادابی در هنر عاشورایی کمک کند

ادبیات می تواند به بروز طراوت و شادابی در هنر عاشورایی کمک کند
مسعود نجابتی با اشاره به آنکه هنر عاشورایی نیازمند ورود المان‌ها و عناصر جدید است گفت: گفتن اینکه این هنر نیازمند عناصر خلاقانه جدید است راحت است اما باید دید چگونه می توان آنرا به مرحله ظهور رساند.
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
کد خبر :  ۲۰۷۳۷

مسعود نجابتی با اشاره به آنکه هنر عاشورایی نیازمند ورود المان‌ها و عناصر جدید است گفت: گفتن اینکه این هنر نیازمند عناصر خلاقانه جدید است راحت است اما باید دید چگونه می توان آنرا به مرحله ظهور رساند. پیشنهاد من به هنرمندان این است که تا حدی که می توانند از وقایع تاریخی، مقتل، ادبیات کمک بگیرند. به نظر من ادبیات می تواند به بروز طراوت و شادابی در هنر عاشورایی کمک کند.
پس از پایان داوری بخش های پوستر، پرچم و مدافعان حرم، داوران با ارزیابی بیش از ۱۰۰۰ اثر شرکت کرده در این رویداد، برگزیدگان بخش‌های نام‌برده را مشخص کردند. همچنین در آخرین جلسه داوری یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی، تعدادی از آثار برای شرکت در نمایشگاه تجسمی انتخاب شدند.
مسعود نجابتی؛ داور بخش های پوستر، پرچم و مدافعان حرم در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری درخصوص ارزیابی آثار ارسالی گفت: داوری آثار، در هر دوره، سخت تر می شود چراکه یازدهمین دور از سوگواره را پشت سر گذاشتیم و سطح توقعات بالاتر می رود. در این میان بسیاری از ایده‌هایی که برای شرکت در سوگواره ارسال شده بودند، از نظر داوران تکراری بود. اما در مجموع می توان گفت، هنوز می توان ایده های نو را در آثار ارسالی شاهد بود. امید است سوگواره هنر عاشورایی بتواند با تمهیداتی برای سالهای بعد، طراوت و شادابی را در فضای موجود حفظ کند و هنرمندان با پرهیز از کارهای انجام شده و رجوع به گذشته، به سمتی بروند که نیاز جامعه است.

او در پاسخ به این سئوال که آیا هنر عاشورایی نیازمند ورود المان‌ها و عناصر جدید است گفت: گفتن اینکه این هنر نیازمند عناصر خلاقانه جدید است راحت است اما باید دید چگونه می توان آنرا به مرحله ظهور رساند. پیشنهاد من به هنرمندان این است که تا حدی که می توانند از وقایع تاریخی، مقتل، ادبیات کمک بگیرند. به نظر من ادبیات می تواند به بروز طراوت و شادابی در هنر عاشورایی کمک کند.
نجابتی تصریح کرد: به نظر من، از آنجایی که هنرمندان در بیشتر مواقع به تصویر کردن آنچه در مجالس روضه گفته می شود، اکتفا می کنند، شاهد تکراری شدن آثار هستیم. اگر وقت بگذارند و به سراغ آثار اصیل همچون اثار شهید مطهری بروند، قطعا نتایج بهتری می گیرند و ایده های نو دریافت می کنند.
این هنرمند، برگزاری کارگاه های آموزشی را در بروز خلاقیت در هنر عاشورایی موثر دانست و گفت: اگر برگزاری این کارگاه های آموزشی مستمر باشد و دبیرخانه در طول سال فعال باشد به این مهم کمک می کند.

او در ادامه به لزوم پرداختن به هنر عاشورایی اشاره کرد و گفت: این مهم، از جمله واضحات است و نیاز به توضیح ندارد. یک رخداد عظیم و رستاخیر در تاریخ اتفاق افتاده است و هر کس به تناسب ظرفیت و توانایی خود تلاش می کند تا کمی تا در این اتفاق سهیم باشد و به قول معروف زلف خود را با این فضا گره زند. این فضا بی نیاز است تا کسی برای معرفی ان بیاید چراکه حضرت عباعبدالله آنچه باید را انجام داده است و جهان به سمتی می رود که این اسم و فضا را می شناسند. در تمام دنیا اتفاقاتی رخ می دهند که حاکی از آن است که عاشورا جهان‌گیر شده است. ما سعی می کنیم سهمی در این فضا داشته باشیم.
یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی از 22 تا 30 آبان ماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری در تهران پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر