احمد رضا دالوند:

هنر مقاومت به بشر آرامش و امید می دهد

هنر مقاومت به بشر آرامش و امید می دهد
احمد رضا دالوند معتقد است: هنر مقاومت، امید را به مخاطب منتقل می کند. یکی از راه هایی که می تواند به بشر آرامش داد، هنر مقاومت است؛ چراکه در لحظات سختی و شکست، روح ایمان و مقاومت را در مخاطب بیدار می کند.
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کد خبر :  ۲۰۶۵۱

احمد رضا دالوند معتقد است: هنر مقاومت، امید را به مخاطب منتقل می کند. یکی از راه هایی که می تواند به بشر آرامش داد، هنر مقاومت است؛ چراکه در لحظات سختی و شکست، روح ایمان و مقاومت را در مخاطب بیدار می کند.
به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، نمایشگاه طراحی پوستر «سقوط شیطان بزرگ» در واکنش به تصمیمات اخیر ضد ایرانی دولتمردان امریکایی، همزمان با سالروز مبارزه با استکبار جهانی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا شد. این نمایشگاه دربرگیرنده 40 اثر گرافیک از هنرمندانی همچون: آرزو آقابابائیان، علیرضاپوراکبری، علی داودی، یونس رجبی، سیدمسعودشجاعی، سیدحمید شریفی، رضا شعبانی، محمدصابر‌شیخ رضایی، محمدرازقی، حامد مغروری، حسین نیرومند، لیلا نیرومند و حسین یوزباشی است.

 

اثر علیرضا پور اکبری

 


احمد رضا دالوند منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک با اشاره به آثاری که در نمایشگاه «سقوط شیطان بزرگ» به نمایش گذاشته شده‌اند گفت: در این نمایشگاه شاهد استفاده از برخی نمادهای آشنا مانند پرچم آمریکا، اسلحه، نمادهای شناخته‌ شده‌ای مانند عناصر امپریالیستی که در دنیا معروف هستند، هستیم که در باز طراحی جدید که مخاطب را به یاد کلیشه نمی اندازد به کار گرفته شده‌اند.
او ادامه داد: آمریکا سالهاست که جهان خوار است و پوستر نیز در طی این سالها در فرهنگ‌های مختلف در صدد بیان این موضوع برآمده است. وقتی که پوستر در صدد بیان موضوعی که جدید نیست بر می‌آید امکان دارد با تکرار عناصر روبه رو شویم. در نمایشگاه «سقوط شیطان بزرگ» با تنوع سلیقه‌های متفاوت روبه رو هستیم و حتی برخی آثار بدیع هستند گویی برای نخستین بار است که به این موضوع نگاه شده است؛ اما در برخی دیگر، از عناصر آشنا که در الفبای تصویری استفاده می شود، به کار گرفته شده است.

اثر حامد مغروری

 


دالوند خاطرنشان کرد: قصد من آن نیست که بگویم، اثری که بدیع است الزاما از اثری که از عناصر شناخته شده استفاده کرده، بهتر است. اتفاقا استفاده از عناصر شناخته شده بصری در باز طراحی جدید، می تواند منحصر به فرد باشد. آنچه متوجه شدم، اینگونه است که این آثار در سایزهای مختلف به نمایش درآمده اند. حسن این کار در آن است که از یکنواختی روی دیوارها جلوگیری شده‌است. حتی مخاطب می‌تواند به نظاره آثاری بزرگ در ابعاد متریک بنشیند که بسیار جذاب است.
این هنرمند تصریح کرد: واکنش آنی که پوستر به عنوان رسانه ای مدرن سعی دارد با کمترین عناصر ممکن، منظور خود را بیان کند قابل توجه است. در پوستر اصلی نمایشگاه نیز شاهد استفاده از کلمات هستیم. شاید از این جهت است که بدون به زحمت انداختن چشم مخاطب، به صراحت بیان می کند که شیطان بزرگ درحال سوختن است؛ اما با توجه به آنکه پوستر از نقش و نوشته ساخته می شود، شاهد تنوع جذابی در آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «سقوط شیطان بزرگ» هستیم. این پوسترها قابلیت بازنمایش در سایر نقاط دنیا را دارند.
او با اشاره به هنر مقاومت گفت: هنر مقاومت، هنری است که انسان را از کوره راه های سخت، لحظات ناامیدی، یاس و شکست که فکر می کند، دشمن همه راه ها را بسته، رهایی می دهد. هنر مقاومت، امید را به مخاطب منتقل می کند. یکی از راه هایی که می تواند به بشر آرامش دهد، هنر مقاومت است. چراکه در لحظات سختی و شکست، روح ایمان و مقاومت را در مخاطب بیدار می کند.
بنابراین گزارش، نمایشگاه پوستر «سقوط شیطان بزرگ» که به همت مرکز تجسمی حوزه هنری برگزار می شود، از تاریخ 13 تا 21 آبان ماه، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 19 در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری پذیرای علاقه مندان است.

اثر لیلا نیرومند 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر