منصور وفایی:

هنری متعهد است که بخشی از فرهنگ ایران را به تصویر در آورد

هنری متعهد است که بخشی از فرهنگ ایران را به تصویر در آورد
منصور وفایی معتقد است: هنر متعهد، هنری است که یکی از قسمت‌های فرهنگ ایران را به تصویر در آورد. این فرهنگ می‌تواند مذهبی یا غیر مذهبی باشد چراکه فرهنگ ایران مطرح است. هر هنری که بتواند بخشی از فرهنگ ایران را به تصویر درآورد که ارزش جهانی داشته باشد، هنر متعهد است.
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر :  ۲۰۶۴۹

منصور وفایی معتقد است: هنر متعهد، هنری است که یکی از قسمت‌های فرهنگ ایران را به تصویر در آورد. این فرهنگ می‌تواند مذهبی یا غیر مذهبی باشد چراکه فرهنگ ایران مطرح است. هر هنری که بتواند بخشی از فرهنگ ایران را به تصویر درآورد که ارزش جهانی داشته باشد، هنر متعهد است.

اثر استاد قوللر آقاسی

 به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، نقاشی قهوه خانه‌ای از جمله هنرهایی است که خاص ایران و ایرانیان است. در گذشته نقاشان قهوه خانه‌ای، پرده‌هایی بر اساس داستان‌ها و دلاوری‌های ایرانیان را نقش می‌زدند. آن‌ها را در قهوه خانه‌ها که محل تجمع افراد بود، نصب می‌کردند و نقالان نیز این داستان‌ها را روایت می‌کردند. از رشادت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) گرفته تا داستان‌های شاهنامه بر این پرده‌ها نقش می‌بست و مرشد و نقال، داستان آن‌ها را با آب و تاب برای حاضران نقل می‌کرد.

این گونه شد که نقاشی قهوه خانه‌ای تا امروز ادامه پیدا کرد. در این میان؛ بسیاری از نقاشان در این رشته هنری ماندگار شدند و نقاشی قهوه خانه ای را زنده نگاه داشتند. «قوللر آغاسی»، «استاد حسن اسماعیل زاده» ،«محمد مدبر»، «عباس بلوکی فر» و «فتح ا... آقاسی»، از جمله کسانی بودند که نامشان با این هنر عجین شده بود. اما امروزه تأسف برانگیز است که از میان تعداد بسیاری که این هنر را ادامه دادند؛ هنرمندانی انگشت شمار از آن باقی مانده‌اند. استاد «منصور وفایی» یکی از معدود هنرمندانی است که پس از سال‌ها کار در این حیطه، هم چنان کار نقاشی قهوه خانه ای را ادامه می‌دهد و نقش‌هایش را بر بوم ثبت می‌کند.

اثر استاد محمد مدبر

منصور وفایی در گفت و گو با خبرنگار سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای از جمله هنرهایی است که مهجور واقع شده‌است این درحالی است که که نقاشی قهوه‌ خانه‌ای از جمله معدود هنرهایی است که از سه منبع موضوعات مذهبی از صدر اسلام تاکنون بخصوص موضوعات مرتبط با عاشورا، سنن و آداب و رسوم ایرانیان همچون بازگشت حجاج از خانه خدا، عروس کشان و حتا درست کردن نان سنگک، داستان‌های ادبی و ... را تصویر و خلق می‌کند.

او با اشاره به آنکه هیچیک از هنرها و سبک‌های نقاشی نمی‌تواند همانند نقاشی قهوه خانه‌ای تابلوهایی به بزرگی یک فرش خلق کنند تصریح کرد: نقاشی قهوه خانه ای تنها هنری است که می تواند موضوعات عاشورایی را در ابعادی بسیار بزرگ تصویر کند و در این میان خلاقیت و نوآوری‌های خاص را در آن دخیل  کند. نقاشانی که رئال کار می کنند و در عین حال نگارگران این امکان را ندارند در ابعاد بزرگ چنین آثاری خلق کنند. سبک‌های نقاشی محدودیت‌هایی دارند که نقاشی قهوه خانه ای ندارد. از این رو جزییاتی که در سایر سبکها قابل تصویر شدن نیست، در نقاشی قهوه خانه‌ای بروز می کند.

اثر استاد عباس بلوکی فر

وفایی معتقد است: ویژگی‌های خاص نقاشی قهوه خانه‌ای و دور بودن آن از اصول آکادمیک و قواعد نقاشی مدرن است که سبب شده تا مورد پذیرش عموم جامعه قرار گیرد. چراکه برای آنها قابل درک و فهم است.

او با ارائه تعریفی از هنر متعهد گفت: هنر متعهد هنری است که یکی از قسمت‌های فرهنگ ایران را به تصویر در آورد. این فرهنگ می‌تواند مذهبی یا غیر مذهبی باشد چراکه فرهنگ ایران مطرح است. هر هنری که بتواند بخشی از فرهنگ ایران را به تصویر درآورد که ارزش جهانی داشته باشد، هنر متعهد است. هنر ایران باید بیانگرد فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی باشد. ارائه آثار مدرن نمی‌تواند هنر ایرانی باشد چراکه جهانیان دارای هنر مدرن هستند. ما باید هنر ایران را در جهان به نمایش بگذاریم.  

 اثر استاد حسن اسماعیل زاده

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر