نیما بیگلریان:

تئاتر کودک در مراکز استانی حوزه هنری پر رونق است

تئاتر کودک در مراکز استانی حوزه هنری پر رونق است
تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری در بسیاری از مراکز استانی از رونق قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
کد خبر :  ۲۰۵۱۵

تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری در بسیاری از مراکز استانی از رونق قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

نیما بیگلریان؛ کارشناس تئاتر حوزه هنری کودک و نوجوان؛ به خبرنگار صحنه گفت: "حوزه هنری کودک و نوجوان" در دو سال اخیر، در زمینه‌ی تولید محتوا و منابع مکتوب جهت استفاده‌ی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان استان‌ها گام‌های موثری برداشته که برخی از این منابع در بخش‌های پژوهش و نمایشنامه، چاپ شده‌اند و برخی دیگر در نوبت انتشار هستند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که تئاتر کودک و نوجوان در برخی از مراکز استانی حوزه هنری از رونق و استقبال خوبی برخوردار است. به طور مثال در خراسان رضوی، تئاتر کودک به صورت مستمر، حرفه‌ای و منظم اجرا می‌شود و بهترین‌های آن نیز در رویدادهای معتبر شرکت داده می‌شوند. حوزه هنری استان خراسان رضوی امسال با سه اثر در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور خواهد داشت. حوزه هنری استان‌های هرمزگان و اصفهان نیز هر کدام با یک اثر در این جشنواره حاضر خواهند بود.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اهمیت تئاتر کودک در جامعه، تصریح کرد: معتقدم توجه به تولید حرفه‌ای و اجرای مستمر تئاتر کودک و نوجوان باید جزء ضرورت‌های فرهنگی هر استان قرار گیرد که اگر این ضرورت درک شود و برنامه‌ریزی منظمی صورت گیرد می‌توان به راحتی برای دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی نمایش اجرا کرد. ضمن اینکه تورهای تئاتری برای استان‌های همجوار نیز همواره توصیه شده و می‌شود. وقتی اثر ارزشمند و قابل عرضه تولید می‌شود باید بیشترین بهره‌ی آن را نیز در توزیع و تعدد اجراها برداشت کرد.

وی در مورد اقتصاد تئاتر کودک یادآور شد: تئاتر کودک و نوجوان از جمله عرصه‌هایی است که می‌تواند درآمدزایی مناسبی داشته باشد. به طور مثال گیشه‌ی تئاتر کودک در خراسان رضوی و در شهر مشهد همیشه پر رونق بوده است. علاوه بر گیشه، تعداد نهادهای همسو که حمایت از تئاتر کودک را مغتنم می‌شمارند نیز زیاد هستند. در کنار این‌ها همواره آموزش و پرورش به عنوان مصرف کننده‌ی اصلی محصولات نمایشی کودک و نوجوان همیشه حی و حاضر است.

بیگلریان در پایان، توجه بر کیفیت نمایش‌های کودک و نوجوان را بسیار بااهمیت دانست و گفت: کیفیت تئاتر کودک و نوجوان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آسیب جدی این است که به بهانه‌ی کودک بودن مخاطبان این گونه‌ی نمایشی، کیفیت اثر را دستکم بگیریم. بنابراین لازم است هنرمندانی که می‌خواهند فعالیت حرفه‌ای در این عرصه داشته باشند، بسیار دقیق، جدی و  حساب شده گام بردارند.

گفتنی است نمایش‌های «نجات مادر» به کارگردانی مهناز آقایی، نمایش «دیواکولا» به کارگردانی محمد جهان پا، نمایش «پسرها تنهایند» به کارگردانی سیدجواد رحیم‌زاده از حوزه هنری خراسان رضوی، و همچنین نمایش «مبارک باشد» به کارگردانی حبیب‌اله ناصری از حوزه هنری هرمزگان و نمایش «پینوکیو» به کارگردانی امیر شیخ جبلی از حوزه هنری اصفهان به بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان راه یافته‌اند.

ارسال نظر