ناصر محمدی، هنرمند عکاس، معتقد است: برای دوری از کلیشه در عکاسی اربعین حسینی، توجه عکاس باید به بازتاب احساسش از این حماسه در عکس باشد.
این عکاس در گفتوگویی با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره لزوم تهیه تصاویری با موضوع اربعین حسینی گفت: قاعدتا عکسبرداری از این جریان بحث بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه در این جریان اتفاقات بزرگی رخ میدهد؛ ضمن اینکه در آنجا یک سری رفتارهای پسندیدهای میبینیم و اتفاقات بسیار خوبی مثل نوع برخورد با زائران و ... به چشم میخورد که خیلی لذتبخش است. همچنین در این زمینه یک ارتباطی را میبینیم که از طریق یک کار جمعی صورت میگیرد؛ از این منظر که مردم با ادیان و دیدگاههای گوناگون ارادت خود را نسبت به امام حسین(ع) با همین پیادهروی اربعین نشان میدهند. در نتیجه این شکل و فرم از ارادت به همین پیادهروی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه ماجرای پیادهروی اربعین به شکلی غیر قابل تکرار در دنیا اتفاق میافتد؛ پس لازم و ضروری است که از این واقعه بزرگ عکاسی کنیم و خیلی خوب و درست به آن پرداخته شود. لازم است برای این جریان بزرگ از قبل برنامهریزی کنیم.
محمدی همچنین در پاسخ به اینکه بهتر است در حوزه عکاسی از چه زاویه دیدی به این حماسه نگاه کرد، خاطرنشان کرد: اگر معتقدیم برخی نگاهها در این زمینه چه در حوزه عکس و چه در حوزه فیلمسازی و گزارش، کلیشهای است باید ابتدا جایگزینی برایش داشته باشیم. به نظرم حرکت اربعین یک صفر تا 100 است که اوج آن عزاداری و پیادهرویاش است. بنابراین زمانی که حرف از نگاه و تجربه جدید و مدرن در این زمینه میزنیم، بازی با کلمات است. ما باید در اتفاق خاصی همچون اربعین حسینی، لحظههای احساسی را ثبت کنیم؛ چراکه در اینجا پای عشق در میان است و منطق جایی ندارد و به نوعی درونمایه این قضیه، شور و احساس و عشق است که باید همین لحظهها را در عکاسی شکار کرد و در صورتی که این حس نباشد، کارها هم کلیشهای میشود و مسلما تاثیری هم نخواهد گذاشت.
این هنرمند عکاس در بخشی دیگر از گفتوگو توضیح داد: باید سعی کنیم نمایشگاهها را به طرف مردم ببریم. وقتی نمایشگاهها در مسیر مردم قرار بگیرند قطعا اتفاق خوبی هم خواهد افتاد. به نظرم در رابطه با بحث اربعین حسینی باید برنامهریزی بیشتر و فرهنگسازی کرد تا نمایشگاههای مربوط به این جریان در تیررس مردم و در دل مردم قرار بگیرند. از طرفی دیگر آثار نباید تنها محدود به گالریها باشند. به عنوان مثال، بیلبوردهای شهری هم خیلی خوب هستند که از آن ها باید استفاده کنیم.
محمدی سپس در پاسخ به اینکه تصاویر اربعینی چقدر میتوانند برای فضاهای هیئات مناسب باشند، اظهار کرد: زمانی که در این زمینه دستهبندی داشته باشیم، به عنوان مثال اگر همین پیادهروی اربعین، نذرها، اقامتگاهها و عزاداریها دستهبندی شوند و متناسب با زمان خودشان ابعادی از آن ها پررنگ نشان داده شود، کار خوبی است. سال گذشته در حرم امام حسین(ع) عزاداریهای خیلی متفاوتی انجام شد که همه این ها قابلیت پرداخت داشتند؛ چون واقعا جذاب هستند. ما باید بتوانیم از طریق تصویر، سواد بصری مخاطب را ارتقا بدهیم.
این هنرمند عکاس در پایان گفت: میخواهم گلهای از حوزه هنری زنجان داشته باشم و آن این است که واقعا بود و نبودش تاثیری ندارد. من اکنون به عنوان یک هنرمند نگاه دلسوزانه دارم و واقعا حیف است وقتی میبینم با آن همه امکانات خیلی خوب میتوان اتفاقات خوبی رقم زد. اکنون وظیفه من به عنوان یک هنرمند است که اینگونه مسائل و کمبودها را بازگو کنم و امیدوارم که واقعا حل شوند. اکنون پیشنهاد میدهم از این محل بازدیدی انجام شود و بررسی شود که چرا فعالیتش به اینجا رسیده است.