احمد نادعلیان:

نقاشی، پلی برای ایجاد اعتماد به نفس و سلامت روح است

نقاشی، پلی برای ایجاد اعتماد به نفس و سلامت روح است
احمد نادعلیان خاطرنشان کرد: نقاشی فضاهایی دارد که فقط مخصوص گالری‌ها و نگارخانه‌های زیر پله ای نیست. نقاشی می‌تواند تبدیل به منبع درآمد برای زنانی شود که سرپرست خانوار هستند یا درآمدشان را خودشان تامین می‌کنند. نقاشی می‌تواند پلی برای ایجاد اعتماد به نفس و در پی آن سلامت روحی و روانی باشد.
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر :  ۲۰۴۹۹

احمد نادعلیان خاطرنشان کرد: نقاشی فضاهایی دارد که فقط مخصوص گالری‌ها و نگارخانه‌های زیر پله ای نیست. نقاشی می‌تواند تبدیل به منبع درآمد برای زنانی شود که سرپرست خانوار هستند یا درآمدشان را خودشان تامین می‌کنند. نقاشی می‌تواند پلی برای ایجاد اعتماد به نفس و در پی آن سلامت روحی و روانی باشد.

 احمد نادعلیان از جمله هنرمندان محیطی است که سعی دارد موضوعات نمادین و الهام‌گرفته از اساطیر باستانی را با تفسیر و شیوه‌ای نو ارائه دهد.

او درگفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری با ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت‌های هنری خود گفت: کار من این است که کاری که همه انجام می‌دهند را انجام نمی‌دهم. معمولا هنرمند نقاش در شهر بزرگ یا کوچک زندگی می‌کند اما من در روستا زندگی می کنم. در گذشته، بیشتر در طبیعت کار می‌کردم و اکنون مشغول انجام کارهای مشارکتی با جوامع محلی هستم. تمرکزم درخصوص انجام کار مشارکتی با زنان نیازمند کار است و ممکن است از آنها بخواهم نقش حنا یا سوزن  دوزی را روی پارچه کار کنند یا آنکه به آنها آموزش دهم که نقاشی کنند و برایشان بفروشم.

این هنرمند ادامه داد: این کاری است که حدود یک دهه است که در جزایر قشم انجام می‌دهم. در سالهای نخست، ابعاد زیست محیطی این فعالیت مهم بود و سال به سال، ابعاد اجتماعی آن قوی تر شده است. چند سال در روستاهای قشم، هنرمندسرا داشتیم و حدود 6 سال است که موزه‌ای از آثار زنان روستایی و نقاشی‌ها و کتاب‌های خودم برپا کرده‌ام.

نادعلیان افزود: زنان روستاهای جزیره قشم معمولا طرح‌های حنا را روی دست کار می‌کردند و من سعی کردم با دادن بوم نقاشی به آنها، این طرح‌ها را به بوم منتقل کنم. در عین حال در برخی از این آثار الحاقاتی در قالب شکل و فرم به آن اضافه می‌کنم و در نهایت کاری مشترک حاصل می شود. این کار ارزش افزوده نگارخانه‌ای پیدا می‌کند. البته در عین حال گاهی نیز کارهای هنری را تبدیل به کالای کاربردی قابل تکثیر تبدیل می‌کنم تا در قالب صنعتی روستایی ظهور کند.

او با اشاره به آنکه تاکنون چندین نمایشگاه از اثار زنان روستایی در گالری‌های تهران برگزار شده‌است گفت: درحال حاضر پیشنهادی برای برگزاری نمایشگاه از این آثار نداریم اما در آموزشگاهی که داریم این فعالیت را ادامه می‌دهیم.

نادعلیان خاطرنشان کرد: نقاشی فضاهایی دارد که فقط مخصوص گالری‌ها و نگارخانه‌های زیر پله ای نیست. نقاشی می‌تواند تبدیل به منبع درآمد برای زنانی شود که سرپرست خانوار هستند یا درآمدشان راخودشان تامین می‌کنند. نقاشی می‌تواند پلی برای ایجاد اعتماد به نفس و در پی آن سلامت روحی و روانی باشد.

این هنرمند درخصوص نظر مخاطبان درباره این نوع نگاه به هنرهای بومی و منطقه‌ای اظهار کرد: از میان بازدید کنندگان از جزیره، حدود 5 درصد آنها هنرمند هستند و بیشتر آنها گردشگر هستند. اما به لحاظ انسانی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته‌اند و از نظر عاطفی و احساسی تحت تاثیر قرار می گیرند.

به گفته او، طرح حنا، یک سنت است و جغرافیای فرهنگی و مسافت وسیعی از آفریقا گرفته تا کشورهای عربی، جنوب ایران و هند را در بر می‌گیرد. درحال حاضر نیز سعی برآن است تا به نقش‌های حنا و سوزن دوزی زنان بومی قشم، کارکرد تجسمی و کاربرد امروزی داده شود و در قالب آثاری مانند مگنت، تابلو یا نقاشی روی بوم در معرض دید عموم گذاشته شود.

نادعلیان با اشاره به آنکه کاری که انجام می‌دهد، نوعی الگوسازی در حوزه هنرهای تجسمی است ادامه داد: امروزه این هنر از جزیره هرمز به روستاهای جزیره قشم گسترش یافته و با سپری شدن زمان و مورد پسند واقع شدن، می تواند مورد پی روی سایرین قرار گیرد. چنانکه بسیاری از دانشجویان و هنرمندان که در جریان کارهای من بودند توانستند به نوعی این کار را در سایر استان‌ها رواج دهند.

او سعی دارد با استفاده از متغیرهای اقلیمی، فرهنگی و طبیعی، نوعی روش جدید را پیشنهاد دهد و پارا از صنایع دستی فراتر بگذارد و از طریق خلق آثاری هنری گام در راستای توسعه پایدار، هنر درمانی و تعامل فرهنگی، توانمند سازی جامعه محلی و ... بردارد.

این هنرمند درخصوص ویژگی‌هایی که برای این سبک از آثار هنری لحاظ کرده است تا مورد توجه مخاطب قرار گیرد گفت: در نقاشی با خاک در جزیره هرمز به این نکته توجه داشتم که با وجود این همه رنگ در طبیعت، نقاش نیاز دارد و مورد پذیرش قرار گرفت. در نقاشی پارچه نیز با نقش و نگارهای متنوع روی پارچه لباس‌های مردم بومی قشم روبه رو شدم وبه این نتیجه رسیدم که دور ریز این پارچه‌ها می‌تواند ارزش اقتصادی و کارکرد تجسمی داشته باشد. درخصوص  گوشواره‌ها نیز به جای قلم مو به مردم بومی، ابزار طراحی با حنا را دادم و در حنا رنگ ریختم. با این وجود همان طرح‌هایی که در سوزندوزی و حنا استفاده می شود را در طراحی گوشواره به کار گرفتم. اخیرا نیز در نقاشی روی چوب، از طبیعت و موجوداتی که ممکن است زیست آنها در مخاطره باشد مانند لاک پشت پوزه عقابی و... را مد نظر داریم. تمام این عناصر، نشانه‌‌های فرهنگی منطقه هستند و پیوند بین هنر، جامعه، طبیعت و فرهنگ حفظ می‌شود.

احمد نادعلیان (زاده ۱۳۴۲ در سنگسر) هنرمندی در حوزهٔ هنرهای محیطی و زمینی ایرانی است. فعالیت‌های هنری او شامل حجاری، چیدمان، کارهای چندرسانه‌ای و اینترنتی (نت‌آرت)، چیدمان ویدئویی، کارهای تعاملی و اخیراً ساخت آهندیس‌ها و... است. آثار او در بیش از ۴۰ کشور دنیا پراکنده هستند.

 

 

 

 

 

    

ارسال نظر