شاهرخ اکبری دیلمقانی:

نگاه هنرجویان به هنر، غربی شده است

نگاه هنرجویان به هنر، غربی شده است
شاهرخ اکبری دیلمقانی با اشاره به آنکه نگاه و دیدگاه بسیاری از هنرجویانی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، فاصله زیادی با نیاز جامعه هنری دارد گفت: به اعتقاد من، این هنرجویان به بی راهه می‌روند چراکه مباحث و نوع نگاهشان به هنر، غربی شده است.
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر :  ۲۰۴۵۶

شاهرخ اکبری دیلمقانی؛ هنرمند مجسمه ساز در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری با اشاره به آنکه این روزها هنر توانسته تا حدودی با زندگی عموم جامعه عجین شود گفت: شاهد آن هستیم که بخشی از هنرهای تجسمی با توجه به نگاه ویژه‌ای که برخی بخش‌ها به آن داشتند، رشد چشمگیری پیدا کرده است. شاهد افزایش تعداد دانشکده‌های هنری و تنوع رشته‌های هنری هستیم. درعین حال مرکز هنرهای تجسمی، حوزه هنری، شهرداری، هنرستان‌های هنرهای تجسمی و موزه‌های مختلف، قدم‌های خوبی در این راه برداشته اند.

او با اشاره به آنکه می‌توان توجه ارگان‌ها و نهادهای مختلف به هنر و افزایش تعداد دانشکده های هنر را خوب قلمداد کرد گفت: اما نگاه و دیدگاه بسیاری از هنرجویانی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، فاصله زیادی با نیاز جامعه هنری دارد. به اعتقاد من، این هنرجویان، به بی راهه می‌روند چراکه مباحث و نوع نگاهشان به هنر، غربی شده است. هرچند هنر جهانی را رد نمی‌کنم اما معتقد هستم، هنر باید عطر و بوی هویت و فرهنگی که هنرمند در آن بزرگ شده است را داشته باشد؛ البته آثار هنری می‌تواند تلفیقی از هنر جهانی و الزامات هنر مدرن را درخود داشته باشند اما اینکه هنرمند صرفا، نگاه خود را در اختیار نگاه فرامرزی قرار دهد، کار جالبی نیست.

دیلمقانی خاطرنشان کرد: سیستم آموزشی دانشگاه‌ها، دانشجویان و هنرجویان را به سمت نگاهی ساده انگارانه سوق می‌دهد و هیچ برنامه‌ای که مبتنی بر فرهنگ و سنت‌ها باشد در دانشگاه‌ها شاهد نیستیم. این امر سبب میشود تا 90 درصد از دانشجویان، نتوانند فرهنگ خود را با هنر تطبیق دهند.

به عقیده او، هنر، زبان تصویر است و می‌تواند با مخاطب سخن گوید. این درحالی است که این روزها با آثاری روبه رو می‌شویم که مخاطب از دیدن آنها سردرگم می‌شود. هنر زمانی می‌تواند معنای واقعی خود را به مخاطب منتقل کند که عناصری همچون هویت، زیبایی شناسی، محتوا و فرم را در بر گیرد. اما در آثار امروزی شاهد بروز این عناصر نیستیم. هنر این روزها تبدیل به رسانه‌ای شده‌است که بیشتر به زبان غربی است.

این هنرمند، فعالیت اقتصاد هنر را منوط به دایره محدودی از هنرمندان عنوان کرد که گردهم جمع شده اند و افراد خاصی روی آثار آنها سرمایه گذاری می‌کنند. با این وجود، این حرکت خوب است و شاهد افزایش تعداد گالری‌ها هستیم که می تواند رونق بخش اقتصاد هنر باشند. گالری‌ها مهمترین رکن اصلی اقتصاده هنر هستند اما چون هنرمندان ما درک و شناخت لازم از فضای ذائقه مخاطب را ندارند، آثاری راتولید می کنند که با سلیقه مخاطب فاصله دارد و از این رو مورد استقبال قرار نمی گیرد. اقتصاد هنر تا زمانی که با نگاه فراگیر همراه نباشد، محدود می شود.

شاهرخ اکبری دیلمقانی متولد 1334 خوی است. عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان‌سازان ایران عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران، دبیر اجرایی سه دوره دوسالانه سفال، سرامیک و آبگینه معاصر ایران، دبیر اجرایی پنجمین دوسالانه مجسمه‌سازی، داوری نمایشگاه‌های مجسمه و برگزاری کارگاه‌های مجسمه‌سازی را در سوابق فعالیت هنری‌اش دارد. همچنین برپایی نمایشگاه‌های جمعی در موزه هنر‌های معاصر تهران: سالهای1379-1376-1371-1366-1364 ، شرکت در دوسالانه هنر "داکا" شرکت در بی‌ینال‌های اول، دوم وچهارم مجسمه‌‌سازی ایران، آرت اکسپوی تهران، تالار وحدت1383، نمایشگاه گروهی مجسمه، گالری برگ1384، بی‌ینال مجسمه‌‌سازی ایران، گالری صبا1384 در کارنامه حرفه‌ای این مجسمه‌ساز ثبت شده‌اند. بسیاری از آثارمجسمه شاهرخ اکبری دیلمقانی، به شیوه انتزاعی ساخته شده‌اند.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر