استاد غلامحسین امیرخانی:

ارتباط مردم با هنر ضعیف است

ارتباط مردم با هنر ضعیف است
استاد غلامحسین امیرخانی معتقد است: مردم ما، با هنر به معنای وسیع خود، ارتباط بسیار ضعیفی دارند. حتی در میان کسانی که خودشان به عنوان حرفه و هنر در این مسیر قرار دارند، شاهد آن هستیم که مجبور هستند برای معاش خود، کارهای دیگری انجام می دهند که زندگی اشان اداره شود.
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
کد خبر :  ۲۰۴۳۲

 

استاد غلامحسین امیرخانی معتقد است: مردم ما، با هنر به معنای وسیع خود، ارتباط بسیار ضعیفی دارند. حتی در میان کسانی که خودشان به عنوان حرفه و هنر در این مسیر قرار دارند، شاهد آن هستیم که مجبور هستند برای معاش خود، کارهای دیگری انجام می دهند که زندگی اشان اداره شود.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، بیشتر کارشناسان معتقد هستند، علاقه به هنر ذهن انسان را تلطیف می کند تا با تمرکز بر خلق اثر، او را از خود به در کند و زمان و زمانه را برای چندی از یاد ببرد. هنر می‌تواند فرصتی را مهیا کند تا فرد به دور از هیجانات و آسیب هایی که بر چهره روحی خود داشته لحظه ای اندیشه ناب را بچشد. در این میان، هنرمند نیاز دارد که کارش توسط دیگری شناخته و درک شود تا از طریق حس مشترک به درک متعارف برسند.

استاد غلامحسین امیرخانی، هنرمند نامدار خوش‌نویسی در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری درخصوص عجین شدن هنرهای تجسمی با زندگی عموم جامعه اظهار کرد: این پرسش، یک پاسخ مستقیم یا خلاصه ندارد. به طور کلی می توان گفت، متاسفانه مردم ما، با هنر به معنای وسیع خود، ارتباط بسیار ضعیفی دارند؛ حتی در میان کسانی که خودشان به عنوان حرفه و هنر در این مسیر قرار دارند، شاهد آن هستیم که مجبور هستند برای معاش خود، کارهای دیگری انجام دهند که زندگی‌شان اداره شود. بنابراین برای آنکه موضوع بهتر به دست بیاید، در دو کلمه می توان گفت، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها شلوغ است، اما موزه‌ها خلوت است. در چنین شرایطی، اوضاع هنر روشن و مشخص است.

وی دلیل این امر را نداشتن صلاحیت فرهنگی و هنری مقامات و مسئولان دولتی در حوزه هنر عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم به دلایل این امر اشاره کنیم باید ساعت‌ها صحبت کنیم. آنچه مارا به عالم فرهنگ تشویق می‌کند و بخواهیم از هنر و فرهنگ تاثیرپذیری داشته باشیم و بخواهیم شخصیت‌مان به عالمی که از خودمان و پیشینه تاریخی، اخلاق اسلامی و دینی خود توقع داریم برسیم، فاصله گرفته ایم.

فرهنگ و هنر جایگاهی ندارد؛ چراکه اگر در میان مردم جایگاه داشت، دیگر شخصیت مردم تا این اندازه سطحی نمی‌شد. باید برنامه‌های تبلیغاتی رسانه‌ها به نوعی تغییر کند و افرادی که رعایت مسئولیت‌های خود را می کنند را مورد تشویق قرار دهیم.

استاد غلامحسین امیرخانی از سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ و هنر سابق (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز) به سمت خوشنویس استخدام شد. از مشاغل دیگر وی می‌توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران (هنر) و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران اشاره کرد. از ایشان برای فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی و هنری با عنوان پیشکسوت خط نستعلیق ارج گزاری شده است. این هنرمند از جمله چهره‌های ماندگار هنر ایران شناخته شده‌است. غلامحسین امیرخانی در خط نستعلیق شاگرد استادانی چون سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی بود. افزون بر آن وی از خط استادان قدیمی مانند میرعمادالحسنی، میرزای کلهر، عمادالکتاب، علی اکبر کاوه و چند تن دیگر مشق کرد. امیرخانی در نستعلیق نویسی شیوه‌ای ویژه به خود را دارد که مورد اقبال بسیاری از استادان خوشنویسی است.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر