بررسی تاثیرات بسته بندی در اقتصاد هنر

بررسی تاثیرات بسته بندی در اقتصاد هنر
هنر با جامعه در تعامل است و از آن تاثیر می‌پذیرد. هنر جنبه‌های گوناگون و متنوعی دارد و هربار به گونه‌ای جلوه می‌نماید. گاهی به شکل یک مقوله عرفانی، متعالی و گاه همچون یک پدیده اقتصادی خود را نشان می‌دهد.
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
کد خبر :  ۲۰۳۸۲

دکتر الهه پنجه باشی (عضو هیات علمی دانشکده هنر، دانشگاه‌الزهرا (س))
پریا زمانی (کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی)
چکیده مقاله:
هنر با جامعه در تعامل است و از آن تاثیر می‌پذیرد. هنر جنبه‌های گوناگون و متنوعی دارد و هربار به گونه‌ای جلوه می‌نماید. گاهی به شکل یک مقوله عرفانی، متعالی و گاه همچون یک پدیده اقتصادی خود را نشان می‌دهد. هنر دارای جایگاه اقتصادی بوده و نقش قابل توجهی را در توسعه ایفا می‌کند. اقتصاد هنری، محرک اصلی فعالیت‌ها و آثار هنری است.دستاورد‌های فعالیت‌های هنری اعم از هنر‌های تجسمی، صنایع‌دستی و هر نوع خلاقیت و آفرینش هنری بدون ارایه به مخاطب یا مصرف‌کننده، نمی‌توانند آن‌چنان که باید شناخته شده و معرفی شوند، در نتیجه از گسترش و توسعه باز می‌مانند. بازاریابی هنر، تاثیرگذاری بر ذهن‌ها و شکار ایده‌ها و یک ابزار مهم برای حمایت مالی از هنر‌ها است. بسته‌بندی به عنوان بخشی از بازاریابی و مهم‌ترین حلقه رابطه بین تولید، حمل و نقل و بازاریابی به‌شمار می‌آید.
تلاش نگارندگان در مقاله حاضر بر آن بوده تا به راهکارهایی جهت معرفی هرچه بهتر این آثار و رونق بازار هنر در بعد ملی و بین‌المللی دست یابند. توجه به اقتصاد هنر منجر به بهره‌مندی اقتصاد ملی از ظرفیت‌های هنر خواهد شد. آن‌چه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، نقش بسته‌بندی و تاثیر آن در رشد اقتصاد هنری است. پرسش‌های این مقاله به این ترتیب است: نقش و اهمیت اقتصاد هنر چیست؟ نقش و تاثیر بسته‌بندی در اقتصاد هنر چگونه است؟ روش تحقیق به‌کار گرفته شده تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی (کتابخانه‌ای) است.
در نهایت چنین نتیجه گرفته می‌شود که استفاده از بسته‌بندی به عنوان یک عامل ارتباطی در موفقیت و جذب مشتری و در پی آن رونق اقتصادی بازار هنر بسیار تاثیرگذار بوده است. این آثار زیبا که سرمایه‌های فرهنگی ایران هستند، در قالب بسته‌بندی‌های مناسب‌تر می‌توانند در معرفی هرچه بهتر آثارِ متاثر از پیشینه هنر‌های ایرانی نقش مهمی داشته باشند و باعث اشاعه فرهنگ ایرانی و رشد اقتصاد هنر ایران شوند.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر