حامد سهرابی:

هنر عاشورایی نیازمند مطالعه است

هنر عاشورایی نیازمند مطالعه است
حامد سهرابی با تاکید برآنکه هنرمندانی که در عرصه هنر عاشورایی فعال هستند باید در صدد مطالعه برآیند گفت: هنرمندان از این طریق به عناصری دست پیدا می‌کنند که می‌تواند بیش از گذشته، مفاهیم عاشورا را به مخاطب منتقل کند.
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر :  ۲۰۳۵۹

 

حامد سهرابی  با تاکید برآنکه هنرمندانی که در عرصه هنر عاشورایی فعال هستند باید در صدد مطالعه برآیند گفت: هنرمندان از این طریق به عناصری دست پیدا می‌کنند که می‌تواند بیش از گذشته، مفاهیم عاشورا را به مخاطب منتقل کند.

حامد سهرابی از جمله هنرمندان جوان کشور است که در نهمین سوگواره هنر عاشورایی از سوی هیات داوران بخش پرچم، مقام سوم را کسب کرد. او در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری درخصوص پرداختن هنرمندان به هنر عاشورایی گفت: فرهنگ عاشورا در زندگی مردم ایران جاری است و بیان شده است و اگر بخواهیم بیشتر به این موضوع بپردازیم، به سوی هنرهای از قبیل پوستر و پرچم روی می‌آوریم.

او معتقد است: از آنجایی که امروزه با هجمه‌ای از تهاجم فرهنگی رو به رو هستیم و به نوعی با فاصله گرفتم جامعه از مفاهیم عاشورایی مواجه شده ایم، برگزاری نمایشگاه‌هایی در قالب سوگواره هنر عاشورایی و تصویر شدن مفاهیم عاشورا در قالب پوستر، پرچم و هنرهای تجسمی، می تواند زمینه ای برای برقراری ارتباط با مردم را فراهم کند.

این هنرمند با اشاره به تکرار عناصری خاص برای هنر عاشورایی گفت: می توانیم عناصر و المان‌های بهتر با مفاهیم گسترده تر را وارد هنر عاشورایی کنیم. این درحالی است که هنرمندان و افرادی که به تازگی وارد این عرصه می‌شوند، در بسیاری از موارد، در صدد مرور موضوعات و آثار گذشته بر می آیند و در نهایت نیز با تغییر یا تکرار همان آثار در صدد خلق اثر بر می آیند. هنرمندان باید به دنبال مطالعه برآیند و از این طریق می توانند به عناصری دست پیدا کنند که می‌تواند بیش از گذشته، مفاهیم عاشورا را به مخاطب منتقل کند.

سهرابی با تاکید بر نیاز هنرمندان به مطالعه اظهار کرد:  تمام مفاهیم عاشورا در ضربه شمشیر، خون و سر روی نیزه خلاصه نمی‌شود. باید در این خصوص تحقیق و تفحص کرد تا به مفاهیم والای عاشورا پی برد و در همان راستا اثر هنری خلق کرد.

او با خوب ارزیابی کردن، پرداختن سوگواره هنر عاشورایی به موضوعات مختلف همسو با هنر عاشورا یادآور شد: این امر سبب می‌شود تا هنرمندان مطالعات خود را درخصوص عاشورا بیشتر کنند و اثر خود را با توجه به موضوعات مطرح شده خلق کنند. سخت گیری در  انتخاب موضوعات عاشورایی می‌تواند هنرمندان را به چالش بکشد. موضوعات مفهمومی می‌تواند  هنر عاشورایی را ارتقا دهد.

این هنرمند درخصوص برگزاری کارگاه های آموزشی هنر عاشورایی که قبل از نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی برگزار می‌شوند گفت: بهتر است در این کارگاه‌ها به محتوای اثر هنری بیشتر توجه شود و بر سواد بصری تاکید داشته باشد.

حامد سهرابی، متولد 1365 و کارشناس گرافیک است. او تاکنون در چند دوره از سوگواره هنر عاشورایی به عنوان منتخب و برگزیده بخش پوستر و پرچم معرفی شده است. سهرابی، حضور در نمایشگاه های متعدد را در کارنامه خود ثبت کرده است.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی با هدف بهره‌مندی از ظرفیت های واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی در چهار بخش نقاشی، تصویر سازی، پوستر و پرچم برگزار می شود. افتتاح نمایشگاه و معرفی آثار برگزیده این دور از سوگواره، تاریخ 23 آبان ماه 1396 اعلام شده‌است.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر