امیرحسین آقامیری با اشاره به آنکه رسالت هنر، ارتقای روح و رسیدن به تعالی و کمال است گفت: افرادی که منفعت خود را در نظر میگیرند، نمیخواهند جوامع جهانی از خیلی جهات رشد کند و رسالت خود را دنبال کند از این رو با ایجاد فرهنگی جدید، جنگ نرم راه انداختهاند و در این میان از هنر بهره جستهاند.
امیرحسین آقامیری نگارگر برجسته در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری با اشاره به آنکه طی دو دهه اخیر شاهد تبلیغات بسیار زیاد در حوزه هنر مدرن بودهایم گفت: حراجیهایی که برگزار میشود، قیمتهای هنگفتی که برای آثار مدرن، پوچ و پوشالی ارائه میشود، استفاده از عناوین هجو مانند: هیچ، وارونه، پوچ و... و قیمت گذاری بسیار بالا برای چنین آثاری، همه نشان از آن دارد که غرب به دنبال جا انداختن فرهنگی در جامعه ماست تا بتواند هنر بومی که ریشه در فرهنگ و عرفان دارد را به انحراف بکشد.
او چنین روندی را یک پدیده جهانی نامید که در کشورهایی که دارای هنر بومی هستند در حال اجراست و سرمایهگذاران در حال نهادینه کردن این امر هستند. او ادامه داد: چراکه رسالت هنر، ارتقای روح و رسیدن به تعالی و کمال است از این رو افرادی که منفعت خود را در نظر میگیرند، نمیخواهند جوامع جهانی از خیلی جهات رشد کند و رسالت خود را دنبال کند از این رو با ایجاد فرهنگی جدید، جنگ نرم راه انداختهاند و در این میان از هنر بهره جستهاند.
این هنرمند با اشاره به آنکه مدرن بودن و به روز شدن خوب است تصریح کرد: با این وجود در هنر مدرن چیزی پیدا نمیکنید. این درحالی است که هنر، به سادگی رسیدن است. هنر باید دارای مفهوم باشد و رسالت خود را انجام دهد، مخاطب و هنرمند را به کمالات برساند نه آنکه رو به انحطاط ببرد و حتا او را از ارزشهای خود دور کند.
آقامیری با اشاره به پیش افتادن حراجی آثار هنری دبی از لندن و ... گفت: این امر نشان میدهد، متفکران غربی علاوه بر آنکه برای پول عربها نقشه کشیدهاند، برای هنرمندان خاورمیانه و تغییر رویه و رویکرد آنها نیز نقشه دارند. چراکه به طور مثال رقمهای میلیاردی میتواند هنرمندی که در حوزه هنر اسلامی، نگارگری و تذهیب کار میکند را وسوسه کند تا به هنر مدرن بپردازد. چراکه امروزه برای خرید هنر نگارگری هزینه نمیکنند و نمایشگاهی به آن اختصاص نمیدهند چراکه تمام دلالها، پولشان را در حیطه هنر مدرن هزینه میکنند.
این نگارگر خاطرنشان کرد: درچنین شرایطی شاهد آن هستیم که متولیان هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد، به جای آنکه به هنر ایرانی و اسلامی بها دهد، به نوعی آب در هاونگ دشمن میریزد چنانکه در جشنوارهای مانند جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به نیت نمایش هنرهای بعد از انقلاب و ارزش گذاری روی چنین هنری راه اندازی شد، اما امروزه شاهد به نمایش درآمدن هنر مدرن و هنر نو در این جشنواره هستیم. در این میان تنها مرکزی که به نگارگری و هنر اسلامی اهمیت میدهد، حوزه هنری است.
او معتقد است: هنری که از دل برآید بر دل مینشیند. در این میان هنرمندی که حرفی برای گفتن داشته باشد میتواند اثری خلق کند که بر دل مخاطب بنشیند.