میثم نامدار:

آثار تجسمی نقش مهمی در انتقال فرهنگ عاشورا دارند، نگاه به واقعه عاشورا از منظر طراحان گرافیک متفاوت است

آثار تجسمی نقش مهمی در انتقال فرهنگ عاشورا دارند، نگاه به واقعه عاشورا از منظر طراحان گرافیک متفاوت است
میثم نامدار معتقد است: امروزه حضور چشم گیر آثار تجسمی با محوریت واقعه عاشورا در فضای شهری، نقش مهمی را در انتقال فرهنگ و مفاهیم عاشورایی به همراه داشته است و به نظر می رسد نگاه به واقعه عاشورا از منظر طراحان گرافیک همیشه متفاوت است.
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر :  ۲۰۳۵۷

 

میثم نامدار  معتقد است: امروزه حضور چشم گیر آثار تجسمی با محوریت واقعه عاشورا در فضای شهری، نقش مهمی را در انتقال فرهنگ و مفاهیم عاشورایی به همراه داشته است و به نظر می رسد نگاه به واقعه عاشورا از منظر طراحان گرافیک همیشه متفاوت است.

میثم نامدار از جمله هنرمندان جوان و خلاق ایرانی است که سبکی خاص را در حوزه پوستر و گرافیک وارد کرده‌است و سعی دارد تا با ایجاد ارتباط بین کتیبه و نگاره، مفهموم را به مخاطب منتقل کند.

در این سبک سعی برآن است تا با استفاده از خطوط و فیگورها، ترکیب بندی خاصی بوجود آید. این آثار با الهام از سبک نقاشی سقاخانه ای، اسطوره های تاریخی، موتیف و فضاهای مذهبی خلق می شود. او با ارائه آثاری که در آنها از سبک کتیبه نگاره بهره جسته، در چند دوره از سوگواره هنر عاشورایی، به عنوان برگزیده و برنده بخش پوستر معرفی شده‌است.

استفاده از خطوط مواج، ساخت گل و مرغ، حروف طراحی شده و فیگورهای خاص انسانی از جمله عناصری هستند که در کارهای این هنرمند به چشم می‌خورند.

نامدار در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری درخصوص پرداختن هنرهای تجسمی به موضوعات عاشورایی اظهار کرد: امروزه حضور چشم گیر آثار تجسمی با محوریت واقعه عاشورا در فضای شهری، نقش مهمی را در انتقال فرهنگ و مفاهیم عاشورایی به همراه داشته است و به نظر می رسد نگاه به واقعه عاشورا از منظر طراحان گرافیک همیشه متفاوت است.

او با اعتفاد برآنکه حوزه ارتباط تصویری در انتقال مفاهیم مذهبی خصوصا هنر عاشورایی نقش مهمی را ایجاد می کند و تاثیر فراوانی را در ذهن افراد به همراه خواهد داشت گفت: بنابراین تولید نقش مایه های عاشورایی با مطالعه دقیق و آگاهی٬ برای رشد فرهنگ و مذهب شیعه در جامعه بسیار مفید و موثر است.

به گفته این هنرمند، اثر یک طراح گرافیک می تواند دستاورد تفکر او  باشد و زمانی که مردم در آیین‌های خود از این آثار استفاده می کنند، به نظر می رسد روندی کاربردی و موفقیت آمیز را به همراه داشته است.

نامدار در ادامه این گفت و گو با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی که در راستای سوگواره هنر عاشورایی با حضور اساتید و هنرجویان مختلف برگزار می‌شوند خاطرنشان کرد: همچنین با ایجاد فضاها و کارگاه های عاشورایی زیر نظر اساتید با تجربه، تا حدی می توان از میزان خلق آثار تکراری کاهش داد.

میثم نامدار، متولد کرمانشاه است و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته ارتباط تصویری به اتمام رسانده‌است. از سال 1382 فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد و عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شد. نامدار، تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی و نمایشگاه گروهی ملی و بین المللی را در مراکز مختلف از خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر اصفهان، فرهنگسرای نیاوران تا نمایشگاه هایی در اکراین، مالزی، ونکوور کانادا، تورنتو کانادا را برگزار کرده است.

نامزد دریافت جایزه از هفتمین دوسالانه پوستر چین ، دریافت دیپلم افتخار، کسب رتبه سوم، فستیوال جهانی گـاو اکراین، برگزیده هیت داوران جشنواره بین المللی شیکاگو و... را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر