پدرام فرخ نیا:

هنر متعهد باید روح تعهد پذیری را در جامعه زنده نگه دارد

هنر متعهد باید روح تعهد پذیری را در جامعه زنده نگه دارد
پدرام فرخ نیا با تاکید برآنکه هنر به خودی خود تعهد آفرین است اذعان داشت: هنر، از دیرباز به صورت موشکافانه و ظریف، بازخورد واقایع انسانی را به نمایش در آورده است، اما هنر متعهد باید روح تعهد پذیری را در جامعه زنده نگه دارد این تعهد می تواند فرهنگ، ملیت، تاریخ، دین و آداب و سنن باشد.
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر :  ۲۰۰۹۱

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، این روزها گالری‌های عالی و خانه عکاسان حوزه هنری میزبان نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» هستند. چنانکه پس از اعلام فراخوان برگزاری این نمایشگاه، تعداد زیادی اثر هنری از سوی هنرمندان گرافیست ایرانی و هنرمندانی از 18 کشور جهان همچون: چین، اندونزی، هلند، بلژیک، سوریه، مصر، پرتغال، الجزایر، لهستان، اتریش، هندوستان، ایتالیا، ترکیه، فلسطین، صربستان، برزیل، امریکا و مالزی به دبیرخانه ارسال شد که از میان آثار رسیده، 70 اثر برای عرضه در نمایشگاه انتخاب شد.

پدرام فرخ نیا یکی از هنرمندان جوانی است که در این نمایشگاه شرکت کرده است. او  درخصوص اثری که در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» به نمایش گذاشته است گفت: جنگ و نسل کشی پدیده جدیدی نیست اما انسان قرن جدید با توجه به پیشرفت ارتباطی دنیا کمتر پذیرای چنین رخدادهای فجیع است؛ این در حالی است که سازمان های حقوق بشر متاسفانه در این راستا نقشی دکوراتیو ایفا می کنند . سوژه پوستر من کودکان روهینگیایی بوده اند که قشری بسیار آسیب پذیرتر محسوب می‌شوند چراکه در این اوضاع، با کمترین التزامات وجود حیات، برای بقا دست و پنجه نرم می‌کنند .

او در ادامه یادآور شد: هر عمل یک عکس العمل دارد. مسلما بازتاب خبری این وقایع تلخ برای هر انسانی دردناک است اما یک هنرمند هنرهای تجسمی نیز مثل سایر آحاد یک جامعه نسبت به پدیده های پیرامون خود واکنش نشان می دهد مثل شاعر که با شعر این کار را انجام می‌دهد؛ یا عکاس که با عکس و تصاویری که ثبت و ضبط می‌کند در صدد بیان این موضوعان بر می‌آید. هنرمند گرافیست نیز با خلق پوستر سعی می‌کند آنچه در ذهن دارد بیان کند و آنرا به مخاطب انتقال دهد.

به گفته این هنرمند جوان، با اینکه هنر ابعاد مختلف زندگی ما را در بر می گیرد و از ساده ترین اشیای تبلیغی تا تبلیغات گسترده شهری را شامل می‌شود، اما روند کار فرهنگی که از طریق فستیوال ها برگزار می شود بیشتر در گالری‌ها ،کتاب‌ها و سایت‌های خاص که مخاطب خاص دارند انتشار پیدا می‌کند. این درحالی است که می‌توان به طرق گوناگون این آثار را به جامعه شناساند تا بتوان به واکنش‌های عموم جامعه در قبال این هنر پی برد .در کلان شهر تهران به شکل رسانه های شهری همچون بیلبورد ها ،سالن های مترو  و ...  گاها اینگونه آثار به نمایش در می آیند اما متاسفانه در دیگر شهرستان ها جای نمایش این آثار بسیار خالیست .

فرخ نیا  در توضیح این مهم که آیا تولید آثار هنری همسو با موضوعات روز جامعه و نمایش آن در سطج جامعه می‌تواند سلیقه بصری مردم را تغییر دهد اظهار کرد: سلیقه بصری مردم از نظر درک فضاها و تجسم بسیار بالا رفته‌است و دلیل آن هم، رسانه و سرعت انتقال اطلاعات است. در بسیاری از مواقع آن هستیم که وقتی مخاطب برای انجام پروژه گرافیکی به گرافیست مراجعه می کند، در حافظه تصویری خود الگوهای فراوانی دارد که آنرا به گرافیست معرفی می کند؛ این درحالی است که ذهن بشر امروزی به دلیل مشغله‌های روزمره، کمتر زمانی برای دیدن و یا شنیدن دارد. در اینجا یک گرافیست با نبوغ خود در کمترین زمان بار معنایی گسترده ای را از طریق تصویر به مخاطب خود انتقال می دهد. این هنر گرافیست است.

او با تاکید برآنکه هنر به خودی خود تعهد آفرین است اذعان داشت: هنر، از دیرباز به صورت موشکافانه و ظریف، بازخورد واقایع انسانی را به نمایش در آورده است. اما هنر متعهد باید روح تعهد پذیری را در جامعه زنده نگه دارد  این تعهد می تواند فرهنگ ،ملیت ،تاریخ ،دین و آداب و سنن باشد .

بنابراین گزارش، کتاب آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» در قطع رحلی به دو زبان فارسی و لاتین چاپ و منتشر و در جوامع بین‌المللی ارائه خواهد شد. این کتاب شامل صد اثر فاخر از هنرمندان ایرانی و خارجی است. هنرمندانی از کشور آمریکا، کشورهای عربی و خاور دور نیز در این کتاب به چشم می‌خورد.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر