شهرام شیرزادی

هنر، بهترین زبان برای بیان ظلم است

هنر، بهترین زبان برای بیان ظلم است
شهرام شیرزادی با اشاره به آنکه کار هنرمندان این است که با استفاده از هنر و توانایی که در این زمینه دارند فعالیت‌هایی انجام دهند تا راه برای اطلاع رسانی به مردم کشور و جهان هموار شود تصریح کرد: هنر و خلق اثری مانند کاریکاتور، هرچند ممکن است در قالب طنز باشد اما بهترین زبان برای بیان ظلم و موضوعاتی اینچنینی است.
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر :  ۲۰۰۸۹

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، این روزها گالری‌های عالی و خانه عکاسان حوزه هنری میزبان نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» هستند. در این نمایشگاه بیش از 70 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده است.

شهرام شیرزادی، از جمله هنرمندان جوانی است که اثر او در این نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شده است. او درخصوص اثری که در نمایشگاه پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» به نمایش گذاشته‌است گفت: چندی است که ماجرای مظلومیت مسلمانان میانمار در داخل کشور تبدیل به موج وسیعی از همدردی مردم و مسئولین با مستضعفین و مظلومین این کشور شده‌ و تصاویر و صحنه‌های دلخراشی  نیز از کشتار مسلمانان در میانمار در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی دیده شده است؛ هنگامی که از طرف سایت مقاومت اعلام شد که کاریکاتوریستها نیز می‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند، این امکان حاصل شد تا بتوانیم پیام خودرا درخصوص مسلمانان ستم دیده به خصوص میانمار به جهان منتقل کنیم .

او با اشاره به آنکه کار هنرمندان این است که با استفاده از هنر و توانایی که در این زمینه دارند فعالیت‌هایی انجام دهند تا راه برای اطلاع رسانی به مردم کشور و جهان هموار شود تصریح کرد: این اطلاع رسانی گاهی به شکل موافقت با یک موضوع و گاه به شکل مخالفت با آن است. موضوع میانمار موضوعی است که باید جهانی و همه گیر شود. از کودک و جوان گرفته تا پیر و میانسال باید بدانند شکل ظلم و ستم در دنیای امروز چه رنگی به خود گرفته است. در این میان  هنر و خلق اثری مانند کاریکاتور، هرچند ممکن است در قالب طنز باشد اما بهترین زبان برای بیان چنین موضوعاتی است.

شیرزادی با تاکید برآنکه مدتی است شاهد برگزاری نمایشگاه‌های پوستر و گرافیک همسو با موضوعات روز جامعه هستیم درخصوص ارتباطی که این هنرها با مخاطب برقرار می‌کنند گفت: هرچند ممکن است عده‌ای خاص و متخصصان امر از چنین نمایشگاه‌هایی دیدن کنند اما با توجه به توسعه شبکه‌های مجازی شاهد انتشار این آثار هستیم؛ چنانکه اخبار برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به گوش اکثر مردم می رسد که می تواند تاثیر خود را داشته باشد.

این کاریکاتوریست در پاسخ به این سوال که آیا تولید آثار هنری همسو با موضوعات روز جامعه و نمایش آن در سطج جامعه می‌تواند سلیقه بصری مردم را تغییر دهد اظهار کرد: درخصوص آثار هنری، بیان موضوعات به دو شکل صورت می‌گیرد. چنانکه در برخی مواقع با آثاری روبه رو هستیم که نیازمند توضیح و به قول معروف، شرح هستند و برخی دیگر بدون شرح، کار می‌شوند.

نباید فراموش کرد که خلق اثر هنری با موضوعات جدید به خصوص موضوعاتی که به مسائل اجتماعی می‌پردازند، می تواند عموم جامعه را در بر گیرد و قطعا در سلیقه بصری آنها تاثیرگذار خواهد بود. خصوصا اگر این اثار تکراری و کلیشه‌ای نباشند و سوژه های قابل فهم را جایگزین سوژه های ناب هنری کنیم، در چنین شرایطی شاهد آن هستیم که مخاطبان با موضوع ارتباط برقرار می‌کنند و به نکته‌های نهفته در اثر هنری پی می‌برند.

به گفته او هنر متعهد، هنری است که کاریکاتوریست ها و هنرمندان متعهد شوند برای اگاهی مردم و مقابله با ظلم و ستم تلاش کنند و با هم جلو روند. به این معنا که هنرمندان گرد هم جمع شوند و موضوعات را مطرح کنند و در نهایت با تعامل یکدیگر سوژه‌ای خاص را انتخاب و در راستای آن فعالیت کنند.

در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار»، حدود 70 اثر هنری از هنرمندان گرافیست ایرانی و هنرمندانی از 18 کشور جهان همچون: چین، اندونزی، هلند، بلژیک، سوریه، مصر، پرتغال، الجزایر، لهستان، اتریش، هندوستان، ایتالیا، ترکیه، فلسطین، صربستان، برزیل، امریکا و مالزی به نمایش درآمده است. علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به آدرس تهران، خیابان حافظ، نبش سمیه، ساختمان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، گالری‌های عالی و خانه عکاسان مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر