غلامحسین امیرخانی:

لزوم ثبت روز خوشنویسی در تقویم ملی

لزوم ثبت روز خوشنویسی در تقویم ملی
رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران بر خروج هنر خوشنویسی از سکوت تأکید کرد.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کد خبر :  ۲۰۰۰۸

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، مراسم افتتاحیه باحضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، عصر امروز (یکشنبه 23 مهر) در خانه هنرمندان برگزار شد.

امیرخانی در این مراسم  گفت: خوشنویسی یک هنر دیرینه و چند هزار ساله است که باید با آن جدی‌تر برخورد کنیم از این رو انجمن خوشنویسان برگزاری هفته خوشنویسی را به منظور پاسداشت و اهمیت این هنر اصیل مطرح کرد.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان درباره سابقه فعالیت انجمن گفت: سال ۱۳۲۹ مرحوم مهدی بیانی از فرهنگ‌ورزان و هنردوستان کشور با همکاری استادان علی اکبرخان کاوه، ابراهیم بوذری و سیدحسین میرخانی بنیاد انجمن خوشنویسان ایران را بنا نهاد. به همین مناسبت همه ساله روزهای ۲۱ تا ۲۷ مهر به نام هفته خوشنویسی نامگذاری شده است تا فرصت مناسبی برای گرامیداشت یاد و خاطره قدما، پیشکسوتان و تجلیل و بزرگداشت استادان و خادمان انجمن خویسنویسان ایران و معرفی هر چه بیشتر این نهاد بزرگ هنری باشد.

وی افزود: در حال حاضر پیشنهاد نام گذاری روز ۲۱ مهر به عنوان روز ملی خوشنویسی را مطرح کرده‌ایم و امیدواریم که به زودی این روز در تقویم ملی ثبت شود و یقین دارم این اتفاق رخ می‌دهد، چون هم دقت کردیم با مناسبت‌های دیگر تداخل پیدا نکند، هم اینکه وجود چنین روزی در تقویم ضروری است.

ساکت نیز با اشاره به آثار مثبت خوشنویسی در ترویج اخلاق و همچنین با اشاره به پیشینه دراز این هنر در کشورمان تأکید کرد: خط نستعلیق باید به نام ایران ثبت جهانی شود.

وی بر لزوم جدی‌گرفتن آموزش خوشنویسی تأکید کرد و افزود: این موضوع ما را برآن داشت که به فکر ایجاد یک تفاهم‌نامه با دانشگاه فرهنگیان باشیم تا چند واحد آموزشی را به این هنر اصیل اختصاص دهند. هفته خوشنویسی (21 تا 27 مهر)

لازم به ذکر است هفته خوشنویسی از 21 تا27 مهر ماه است که جهت آگاهی از برنامه های انجمن خوشنویسان میتوانید به سایت انجمن خوشنویسان ایران به آدرس www.calligraphers.ir مراجعه نمایید .

 

 

 

 

 

   

 

ارسال نظر