سید عبدالله حاجی سید حسن

هم افزایی هنر در گرو داشتن اتاق فکر است

هم افزایی هنر در گرو داشتن اتاق فکر است
سید عبدالله حاجی سید حسن با اشاره به آنکه اتاق فکر برای عرضه هرچه بهتر هنر به مردم وجود ندارد گفت: انسان‌های خوش فکر داریم؛ اما اتاق فکر نداریم. این درحالی است که اگر دورهمی برای تبادل اندیشه شکل گیرد، می‌توانیم در هنر شاهد هم افزایی باشیم.
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر :  ۲۰۰۰۴

سیدعبدالله حاجی سید حسن، هنرمند گرافیست در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری با اشاره به آنکه عرصه هنرهای تجسمی نیازمند شکل گیری اتاق فکر برای انجام برنامه ریزی‌های لازم جهت برقراری ارتباط بین هنر و مردم است گفت: بهتر از فضای مجازی بهره جوییم و برای تحقق آن، بهتر است اتاق فکر شکل گیرد تا برنامه‌ ریزی‌های لازم را انجام دهد.

او با اشاره به آنکه اتاق فکر برای  عرضه هرچه بهتر هنر به مردم وجود ندارد گفت: انسان‌های خوش فکر داریم اما اتاق فکر نداریم. هرچند مدیریت در این امر بی تاثیر نیست اما شاهد آن هستیم که هنرمندان با یکدیگر ارتباط ندارند و از کارها و نگاه یکدیگر خبر ندارند. این درحالی است که اگر دورهمی برای تبادل اندیشه شکل گیرد، می‌توانیم در هنر شاهد هم افزایی باشیم.

این گرافیست حضور تکنولوژی در عرصه هنرهای تجسمی را نوعی فرصت برای هنرمندان دانست و گفت: اگر هنرمندان بتوانند خود را با فن آوری روز، به روز کنند، تکنولوژی برای آنها فرصت خواهد بود؛ در غیر این صورت می‌تواند تهدید محسوب شود. چراکه تکنولوژی منتظر نمی‌ماند و پیش می‌رود.

او با اشاره به آنکه شاید باید پا را فراتر از پوسترهای دو بعدی گذاشت خاطرنشان کرد: شاید نیاز باشد تا از پوسترهای دو بعدی بیرون بیاییم و از رسانه‌های جدید و مالتی مدیا و حرکت در فضای اجرایی جدید برای ارتباط با مخاطب بهره جوییم. شاید بهتر باشد هنر، قابلیت‌های متنوع تری داشته باشد.

حاجی سید حسن همچنین درخصوص هنر متعهد گفت: هنر متعهد به هنرمند و تعلق خاطر او به موضوعی که کار می‌کند باز می‌گردد. این تعهد باعث می‌شود، انرژی پیدا کند تا به روز باشد، خوب کار کند و کارهای دیگران را رصد کند تا عقب نماند و درعین حال کپی کاری نکند.

او معتقد است: هنر متعهد به هنرمند ارتباط دارد. برخی از افراد، هنرمند را به عنوان نبی معرفی می‌کنند. یعنی کسی که بالای کوه است و افق آنسوتر را می‌بیند و به مخاطب اطلاعات لازم را می‌دهد. از این رو به هنرمند می‌گویند نبی یا خبرگیر است. از این جهت، هنرمند، پیشرو است و کاری که انجام می‌دهد، هنر متعهد است. حال این مخاطب است که بخواهد از این هنر استفاده کند یا استفاده نکند.  هنرمند می‌تواند، با نگاه مخاطب به کار خود نگاه نکند  یک کار متعهدانه، طبق الگوی ایمانی خود، تولید کند و منتظر استقبال مردم هم نباشد. چراکه اگر کار خوب و متعهد باشد، مردم استقبال می‌کنند.

این گرافیست با اشاره به آنکه اگر به بحث ویژگی اثر برای مورد اقبال قرار گرفتن مخاطب توجه کنیم، در چنین شرایطی نیاز و خواسته مخاطب مطرح می‌شود با بیان یک مثال گفت: به طور مثال، من، در حال حاضر از دیدن تصاویر متحرک بیشتر از تصاویر دو بعدی و ساده لذت می‌برم و توجه مرا جلب می‌کند چراکه عکس و متن فراوان است و در عین حال فرصت خواندن متن به سختی وجود دارد، این درحالی است که دیدن تصاویر متحرک تاثیر بیشتری در من به عنوان مخاطب خواهد داشت. این مثال را برای آن زدم که بگویم،  با توجه به زمانه، فن آوری و نیاز مخاطب می توان اثر هنری خلق کرد.

 

 

 

 

 

 

 
   

ارسال نظر